Det er med fugt, og indtil videre går det fint. For 8 dage siden kom 5 kyllinger, for 7 dage siden 3 stk, i går kom 1 kylling og i dag er kommet 1 og en er begyndt at prikke hul men når nok først ud i morgen.
'Forsøget' kom i stand ved lidt af en tilfældighed. Jeg har isoleret mine 1.4 vildtfarvede silker i egen gård med eget hus. Den ene lagde sig skruk på 8-9 æg. Efter nogle dage undrede det mig at de 3 andre høns stort set ikke lagde æg, men tænkte ikke videre over det. Efter yderligere nogle dage syntes jeg godt nok skrukken virkede lidt klodset i omgangen med rugeæg, så jeg løftede hende og kunne konstatere at hun nu lå på ca 20 æg, hun havde raget de andre høners æg til sig efterhånden som de kom.
Det var ret tydeligt at 20 æg var for meget at håndtere forsvarligt for en silkehøne, flere af dem var kun delvis dækket af hendes fjerdragt, så jeg fjernede 12 æg og lagde dem i maskinen.
Tyveriet af æg fra de andre høns fortsatte imidlertid og da æggene i maskinen begyndte at klække satte jeg daggamle kyllinger ud under skrukken og 'stjal' over 2 dage alle hendes æg, og lagde dem i maskinen. Da der var plads til yderligere 5 æg i maskinen lagde jeg også de æg som de andre 3 høns havde lagt over de sidste 2 dage i maskinen.
Nogle af de æg jeg havde 'stjålet' fra skrukken, da hun fik kyllinger under sig begyndte at klække allerede efter nogle dage og det/de sidste skal så klække ca 21 dage efter at jeg fyldte maskinen op.
Forvirret? Det er jeg også

Men spændende er det da at se hvordan det udvikler sig. Som sagt, indtil videre går det helt fint.
Status er at der går 15 kyllinger hos 'skrukken'. Der er 5 dages aldersforskel på de ældste og de yngste i denne flok. 4 mere klækkede omkring samme tid som disse 15. En havde spagatben og blev aflivet. 3 faldt i vandbassinet (Madam Blå) og druknede (vandbassinet er nu forsynet med voliere net over åbningen så det ikke sker igen). Yderligere en klækkede i går, desværre ser den ud til også at have spagatben. En er klækket idag, og en mere er på vej. Og yderligere 14 æg er undervejs. Jeg har lyst og fjernet 4 blanke for et par dage siden, men det er jo ikke garanti for at der er levende kyllinger i de resterende 14 æg.
Det blev lidt langt, men jeg håber det illustrerer hvad jeg har gang i.