Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :( Update #18!!!!!!!!!!  (Læst 23384 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #15 Dato: 15 Juli , 2010, 08:50 »
Det er da super, de kan reddes (eller de fleste kan)

Jeg har bare altid aflivet mine.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 15 Juli , 2010, 15:32 »
Jeg tror nu også at det er rugningen - eller at det er dem, der maser for meget rundt i ægget ved klækning. Har set det med rugeæg af forskellige racer og forskellige stammer. Men det er altså heller ikke ualmindeligt hos pattedyr. For en sikkerheds skyld bruger vi heller ikke vores i avl. Men de lægger jo fine æg eller smager dejligt nogle måneder senere, hvis man redder dem ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #17 Dato: 15 Juli , 2010, 17:26 »
Jeg har ihvertfald sat snor på alle 3 nu, og håber de kommer sig. Det vil da bare være alt for sørgeligt at skulle aflive dem.

Og ja, jeg vil f.eks. heller ikke avle på silker med 4 eller sammenvoksede tæer, men jeg bliver aldrig en af dem som afliver fra start pga. sådan noget. Så hellere sælge eller forære dem til nogen som bare vil have have-hygge høns, og sørge for at de er bekendt med det :)

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 17 Juli , 2010, 22:49 »
Helt utroligt!!! Alle 3 er kommet sig, og går helt fint nu! *p Er så jublende glad for det, for så sent som i går aftes var jeg næsten parat til at aflive ihvertfald den ene lille, fordi de andre bare vadede rundt på den :( Men i dag går de alle bare så fint, så jeg er så glad så glad for at jeg ikke gjorde det *p

De 2 af dem fik snor på og den sidste fik piberensere på, da jeg ikke synes det gik så godt med snor på den. Det var som om det ene ben bare ikke ville sidde ordentlig. Skønt at det virkede!!! *p

johan10

• Gæst
Ej hvor er det bare dejligt at du ikke behøvede at aflive den  :)  /o

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Her er det også gået fint - igen. Vi klippede snoren af vors spagatkylling i går. Den går fint nu /o.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline liski

• Passiv bruger
 *p til både Christina og Ankerine, dejligt at I ikke gav op.  /o
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
Dine æg har ligget for koldt inden de kom i rugemaskinen. Det er en defekt i lillehjernens hovednerve, der leverer impulser til benene. Det er ikke arveligt og kan heller ikke kureres. Vi havde samme problem med svanegæslinger, som vi konsulterede dyrlægen med. Han kaldte det dog ikke for spagatben men spastiske lammelser.
Mvh
Helle på Møn, hvor min søde skovkat netop har taget en af mine store silkehøns... :(
PS skovkatte-blandings-killinger til salg
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Jeg tror, vi taler om to forskellige ting. Mine "spagatkyllinger" kan godt bruge benet, men det "glider væk" under dem fordi det ikke er ophængt stramt nok i hofteleddet. Lidt lige som små børn med hofteskred. Efter ganske kort tid med et-eller-andet, der forhindrer at benet kommer i yderstilling, er benet/-ene på plads igen og medmindre man har mærket kræene kan man ikke længere se forskel. Så der er ikke tale om spastiske lammelser som hos din svanegæsling. Jeg tror heller ikke på arveligheden i det, det virker usandsynligt da det her er dukket op i forskellige racer og forskellige linier - og med indkøbte æg fra to steder i Tyskland. Men for en sikkerheds skyld mærker vi dem... så helt sikker er jeg jo ikke ;)
Er du sikker på at din dyrlæge ikke har bundet dig en historie på ærmet - når man tænker på hvor mange der har ruget æg ud fra køleskab - eller hvor mange menneskebørn der efterhånden har været frosset ned som æg???
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2010, 22:21 Fra Ankerine »
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Christina

• Passiv bruger
Held fantastisk at de kan reddes på denne måde, jeg fryder mig sådan over det *h

@Raknes: Disse æg har absolut ikke ligget for koldt, tværtimod :D De har ligget i denne sommervarme, og befrugtningen var så dårlig (på mine egne altså), at jeg til den nuværende rugning har haft dem liggende i køleskabet, da jeg simpelthen ikke havde nogle steder de kunne ligge køligt nok :)

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Super godt, Christina!!!
Uanset hvad det skyldes, så er det en rigtig god tråd du har startet!!! - Jeg vil helt sikkert prøve at redde en kylling hvis den fik "spagatben", efter det jeg har læst. - Vi får et nyt hold kyllinger udruget i næste weekend, og godt at være forberedt på lidt af hvert /o
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
Dejligt at høre *h Jeg er også stadig helt høj, efter at have set den "forvandling", der nærmest skete med dem, efter benene blev "bundet ind" :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Må lige spørge. Når I nu har bundet benene sammen på kyllingerne kan de så stå op, eller ligger de ned med sammenbundne ben til de igen 'befries'. Hvor lang snorafstand er der mellem benene, 1½-2 cm.

Har tidligere selv brug 'den anden' løsning ved spagatben.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Erik, du kan kikke paa denne side:
http://www.thecozynest.com/pictures.htm
Du skal et stykke ned og kikke under "Splayed Legs", nogle bruger snor i stedet for piberensere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
Erik, dejligt hvis du kan omvendes fra "den anden løsning" :D

De skal kunne gå med dem, så ca. 2-3 cm lavede jeg :)