Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :( Update #18!!!!!!!!!!  (Læst 19923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg havde kun et par cm mellem mine...altså kyllingernes ben :)

Held og lykke :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Jeg har fået min første spagat-kylling, og har sat piberenser på den oppe på låret. Nu piler den rundt mellem de andre og er helt i hopla. Jeg lader piberenseren sidde et par dage, og håber så at alt er i orden. Da den kom ud af ægget lå den som en frø med benen, så det var begge ben der var i spagat. Det bliver spændende at se om redningsaktionen lykkes. På grund af bøvlet med at få piberenseren til at sidde, og kyllingens evne til at smutte ud af anordningen indtil vi fik strammet den ordentligt til har ungerne døbt kyllingen "Høndini".  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Jeg glæder mig til at høre hvordan det går, vi valgte at sige go' nat til 2 af vores sidste kyllinger med spegatben, vi var ikke klar over at man måske kunne gøre noget.
Nu ser vi hvordan de næste kyllinger er de klækkes ca. tirsdag erller onsdag.

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Ja, jeg var lige inde og søge lidt på emnet spagatben, og tænkte at tråden nok passende kunne tages op igen nu det er rugesæson. Jeg har aldrig før haft sådan en og skulle lige se hvor længe piberenseren skulle sidde. Men den lille dunklump har det rigtig fint. Man kan kun se hvem af dem det er, når man vender bunden i vejret på dem. Den drøner rundt lige som de andre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
og har sat piberenser på den oppe på låret.

Ville umiddelbart tro at der var bedre chance for et godt resultat hvis du placerede piberenseren lidt længere nede på fødderne. De vil så selvfølgelig ligne pingviner i deres gang indtil du fjerner piberenseren. Men man må jo lide for skønheden, eller helbredet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Prøver at se på det i morgen. Ellers må vi prøve længere nede på benet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Jeg har lige pillet piberenseren af, og den har fungeret helt perfekt. Nu er "Høndini" ikke til at kende fra sine søskende. Den piler rundt og er i fuld vigør.  /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
...tror da lige jeg skal have fat i nogle piberensere inden klækning af andet kuld på fredag. Den første omgang var noget skidt - kun 4 overlevede resten var enten døde eller kunne slet ikke stå op. Sidstnævnte mistede hurtigt livet - jeg havde godt nok læst denne tråd, men havde intet i huset som kunne bruges...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Ja, så er 16,95 da billigt for at redde kyllinger. Der er maaaange piberensere i sådan en pose.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
De kyllinger jeg reddede sidst, er nu voksne og der er ikke en eneste, som skiller sig ud... :) Jeg aner ikke hvem der havde spagatbenene ;D

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Man kan nu også klare sig med bomuldsgarn. Det kræver bare at én holder kyllingen, mens en anden binder snoren på, for det er godt nok noget pillearbejde. Til gengæld har kyllingen lidt mere bevægelsesfrihed, tror jeg da.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Så er der købt en pakke piberensere så nu kan de kyllinger bare komme ud af ægget! (rugemaskinen står og pipper lige nu!)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline lysager ( Michael )

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Jeg har en kylling med benen fremad rettet og ikke til siden, kalder man også det spagatben? og hvordan afhjælper man dem når de går den vej? eller skal jeg aflive den
Bedste hilsner Michael