Nå, jeg mistede jo en høne her i sommer så jeg gik igang med at få vasket alt af indvendig i hønsehuset og kalket og speget så jeg var helt gul og blå. Jeg fik sprøjtet med flue væk fra Matas og alt blev hevet ud derindefra til nærmere grundig rengøring. Der blev lagt dejlig frisk halm i redekasserne og rundt om i hønsegården. Så forleden da jeg nærkiggede i den redekasse der benyttes prmært opdagede jeg fluemider under halmen. Der var åbenbart en flue som har tænkt på føde, idet et æg var knust og jeg ikke havde fået fjernet skaller og indmad. Jeg ved ikke hvor længe de mider har ligget der men ud røg de og der blev sprøjtet med insekt gift, hvilket de iøvrigt var imune over for.
Nu opdager jeg idag en af mine høns som ligger i redekassen og sveder og gumpen bevæger sig, så jeg tænkte at hun var igang med æglægning. Men da hun virkeligt svedte tog jeg hende ud til de andre i haven... de var igang med at prikle et stykke jord for insekter, hvor der skulle plantes hindbærbuske, og mens jeg bar hende løb der noget klart tynd væske ned af hende. Jeg troede ikke at høns kunne tisse, men desværre opdagede jeg flere gange det samme og tænker på at hun har vandig diare. Min høne returnerede til redekassen hvor jeg igen forsøgte med overtalelse til lidt væske og underholdning og jeg fik kigget hende efter i gumpen.
Nu sidder hun og sover midt på græsplænen, afkræftet som hun selvfølgelig er. Og jeg er bekymret for om disse mider/larver kan have været kravlet op i gumpen på hende eller om diareen kan skyldes andre ting. Jeg kunne ihvertfald tænke mig at høre om nogen har et råd til hvordan jeg kommer dette til livs, evt ved foder eller medicin. Orker ikke at miste endnu en høne. øv altså...