Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ikke igen.....en syg høne  (Læst 5859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
ikke igen.....en syg høne
« Dato: 12 Juli , 2010, 20:03 »
Nå, jeg mistede jo en høne her i sommer så jeg gik igang med at få vasket alt af indvendig i hønsehuset og kalket og speget så jeg var helt gul og blå. Jeg fik sprøjtet med flue væk fra Matas og alt blev hevet ud derindefra til nærmere grundig rengøring. Der blev lagt dejlig frisk halm i redekasserne og rundt om i hønsegården. Så forleden da jeg nærkiggede i den redekasse der benyttes prmært opdagede jeg fluemider under halmen. Der var åbenbart en flue som har tænkt på føde, idet et æg var knust og jeg ikke havde fået fjernet skaller og indmad. Jeg ved ikke hvor længe de mider har ligget der men ud røg de og der blev sprøjtet med insekt gift, hvilket de iøvrigt var imune over for.
Nu opdager jeg idag en af mine høns som ligger i redekassen og sveder og gumpen bevæger sig, så jeg tænkte at hun var igang med æglægning. Men da hun virkeligt svedte tog jeg hende ud til de andre i haven... de var igang med at prikle et stykke jord for insekter, hvor der skulle plantes hindbærbuske, og mens jeg bar hende løb der noget klart tynd væske ned af hende. Jeg troede ikke at høns kunne tisse, men desværre opdagede jeg flere gange det samme og tænker på at hun har vandig diare. Min høne returnerede til redekassen hvor jeg igen forsøgte med overtalelse til lidt væske og underholdning og jeg fik kigget hende efter i gumpen.
Nu sidder hun og sover midt på græsplænen, afkræftet som hun selvfølgelig er. Og jeg er bekymret for om disse mider/larver kan have været kravlet op i gumpen på hende eller om diareen kan skyldes andre ting. Jeg kunne ihvertfald tænke mig at høre om nogen har et råd til hvordan jeg kommer dette til livs, evt ved foder eller medicin. Orker ikke at miste endnu en høne. øv altså...

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: ikke igen.....en syg høne
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2010, 20:12 »
Mod flueæg og larver er Stalosan F godt, F står for at det er specielt egnet til at bekæmpe flueæg og larver, når jeg renser hønsene får gulvet gerne en omgang Stalosan F inden de nye spåner bliver spredt, det tager noget af utøjet, lugten og suger hvad der måtte være af fugt.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2010, 21:12 »
Tak skal du have, det må jeg ud og have fat i imorgen. Det er utroligt hvad man skal anskaffe blot for at skåne sine høns mod plager udefra. Men ved du hvad det kan være med min høne og diare? Hun har lagt sig i et hjørne af hønse gården, men da det er uvejr her med megen torden og regn, har jeg sat hende ved siden af de andre på en siddepind og håber hun ikke falder ned for hun virker til at hun er ved at lægge sig til at dø. Jeg har givet hende ca 5 engangs sprøjter af mellem størrelse, vand. Hilsen Pia

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2010, 21:23 »
Pia..har hun lagt æg i dag???

Det lyder meget som om hun har læggenød. Jeg har tre gange haft en af mine høns i samme situation. De har det VIRKELIG skidt...mine løb det også ud af nogle gange, selvom man skulle mene, at passagen er helt tilstoppet. Jeg smurte lidt olie i numsen på dem....lod dem ligge helt i fred..holdt stramt øje med dem. Alle gange gik det godt...men grimt ser det ud
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2010, 22:10 »
Tak skal du have, jeg vil smørre hende i morgen. De sover nu og jeg vil ikke stresse hende. Men første gang en høne var syg troede jeg også det var læggenød og masserede og knuppede og gav olie og så viste det sig at være svulster efter opduktion. Men hun er bare så træt og det eneste jeg kan se som tegn på læggenød er at jeg opdagede hende i redekassen på et tidspunkt hvor hun normalt ikke ville være der, og så løfter hun også halen hele tiden. Men ellers må jeg jo en tur til dyrelægen hvis hun ikke kan komme af med ægget. Kom dine høns af med æg af sig selv efter du havde givet olie? Hilsen Pia

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2010, 22:30 »
Nå, har lige læst at ved læggenød lægger de rumpen ned hele tiden og min høne har den rejst? Sikke noget :(

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2010, 00:03 »
Hvis en høne er syg vilel jeg nok isolere den fra  de andre høns i tilfælde af smitte.

Evt behandling som smørring og eftertjek ville jeg netop gøre når de er gået til ro ..så opdgaer de ikk hvad der sker omkring dem og man formindsker stress.

Personligt ville en så syg høne være blevet aflivet her hos mig .

Håber du fnder ud af hvad der er galt ...god bedring med hende.

Med venlig hilsen Søs

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2010, 07:51 »
Nå, har lige læst at ved læggenød lægger de rumpen ned hele tiden og min høne har den rejst? Sikke noget :(

Når symtomerne kom så akut, tror jeg nu stadig mest på læggenød ligemeget om hun har enden i vejret eller nede. Jeg håber meget at hun er ok her til morgen, ellers må du vist afsted med hende meget hurtigt i dag. Læggenød må de ikke gå med ret længe - det er meget pinefuldt.

Jeg har altså også oplevet, at en høne har set mere død end levende ud, når hun gik i seng..og når jeg så med bange anelser er kommet ud til dem om morgenen, har alt været i den skønneste orden.

*k *k *k *k *k *k

Ja..mine er alle kommet af med ægget ved egen hjælp.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2010, 07:54 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14