Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger og hane sammen?  (Læst 6679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hmc

• Passiv bruger
kyllinger og hane sammen?
« Dato: 12 Juli , 2010, 15:32 »
Jeg er førstegangs kyllingemor og er i tvivl om jeg kan lade høne og kylling blive i samme hus som hanen? Hønen ligger stadig på 2 æg og der er så i fredags blevet udruget den sødeste lille kylling. Hønen ligger på gulvet hvor der er sand og halm. Jeg er i tvivl om jeg skal flytte hende med æg og kylling over i deres eget lille hus og indhegning. Er der nogen der kan hjælpe?

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
Sv: kyllinger og hane sammen?
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2010, 16:36 »
Hej hmc

Velkommen til  ;)

Jeg gør egentlig begge dele alt efter hvor meget plads der lige er på tidspunktet. Dvs at jeg, når jeg har en skrukhøne, oftest flytter hende i et lille bur for sig selv inden hun får rugeæggene, for at være sikker på hun ikke bliver forstyrret af de andre høns.

Meeeen.
Lige pt har jeg så 7 kyllinger ruget ud i maskine og var så heldig at få en skrukhøne kun 4 dage før de klækkede, så hende flyttede jeg ikke. Nu har jeg så lavet et lille bur/aflukke inde i hønsehuset til hende og kyllinger, mest for at de kan få deres kyllingefoder og deres vand for dem selv.

Under alle omstændigheder lukker jeg dem sammen (under opsyn i starten selvfølgelig) efter max 14 dage, og stadig med det bur-anordning så de har et sted at komme i ly hvis de store driller og også få deres mad i fred...

Go fornøjelse med kyllingerne  :D
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline hmc

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2010, 17:44 »
Hey Maibrit,
tak for svaret. Det jeg bekymrer mig mest om er om hanen kan finde på at gokke >:( den bette ned? der er jo dyrearter hvor hannerne ikke synes det er festligt med nye i kredsen :)

mvh. hanna maria clement

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2010, 20:14 »
Ja Jeg ville ikke vove forsøget. men andre har med held gjort det. Så du må afgøre med dig selv om du tør tage risikoen. Jeg gjorde det en gang og det kostede mig halvdelen af kyllingerne!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2010, 20:15 »
Jeg skal ikke garantere for hvordan, netop din hane, reagere. Men det hører nok til sjældenhederne at hanen gør kyllingerne noget.
Det kan sommetider være de andre høner, der er det største problem. De hakker nemlig kyllingerne når de kommer for tæt på og hvis der går hul på kyllingen så kan de sagtens finde på at æde den.
Nu må du ikke tro at det ikke kan lade sig gøre. For det kan det sagtens. Der er masser af brugerne herinde, der lader hønerne ruge kyllinger ud sammen med resten af flokken. Mine høns ruger ca. 50 kyllinger ud om året og hovedparten af gangene går det uden problemer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2010, 21:37 »
Tja, har ikke hørt det ret tit, men vil så også sige at jeg for præcis 1 år siden spurgte om det samme  ::) Man bekymrer sig jo om de små...

Måske hvis man har en yderst agressiv hane ell noget? Der er jo selvfølgelig ingen garantier når man har med dyr at gøre, men med min hane som er en wyandot (det mest godmodige dyr jeg nogensinde har set) er der absolut ingen problemer, tværtimod er han med i opdragelsen, og hjælper med at finde føde til de helt små. De gange de bliver for kække, får de et (meget blidt) gog i nøden, så de selvfølgelig lærer om hakkeorden.

Derimod som Danni skriver er det hønerne der er værst. Jeg havde 2 skrukker på samme tid og den ene tog gladeligt imod alle 30 kyllinger, hvorimod den anden hakkede ud efter ell ligefrem jagtede dem der ikke lignede dens egne. Derfor er det (synes jeg) også vigtig at de har et helle hvor større høns ikke kan komme ind.

Og så har du jo også mutter skruk, som nærmest udvikler sig fra det blideste "lam" til en dræber maskine når hun får kyllinger  ;D Hun kan godt holde det værste væk.

Men som jeg skrev før, er det jo altid bedst lige at holde øje med om alle opfører sig ordentligt når der kommer nye til...

Held og lykke Hanna Marie
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 12 Juli , 2010, 22:09 »
Jeg har aldrig oplevet at hanerne var efter kyllingerne, derimod kan andre høns godt finde på at hakke ud efter dem.

Jeg har netop nu 15 kyllinger på 5-8 dage gående sammen med skrukken, en hane og 3 andre høns. Alle vildtfarvede silkehøns. De har fået deres egen lille gård i min store hønsegård, indrettet med eget hus.

Skrukken tror hun selv har ruget alle kyllingerne ud men hun fik lidt hjælp, da hun tilsyneladende ikke kan få æg nok at ligge på. Hun startede med at lægge sig skruk på 8-9 æg, hvilket var fint. Men de æg de andre 3 hunner lagde i huset ragede hun til sig og efter en 8-10 dage rugede hun på flere æg end hun kunne magte. Så jeg snuppede hvad der var udover 8 stk og lagde dem i rugemaskinen. Hun fortsatte med at rage de andre høns' æg til sig. Da kyllinger så begyndte at klække i maskinen, blev disse efterhånden som de blev ca et døgn gamle lempet ud under skrukken og æg blev samtidigt fjernet under hende i et raskt tempo. Efter 2 dage havde hun således 9 kyllinger og ikke flere æg. I dagene derefter kom yderligere 6 kyllinger til og dem har hun også taget til sig. Og maskinen er stadig fuld af æg som klækker, tja - jeg ved jo ikke hvornår da nogle har været ruget på ca 12-13 dage og andre kun i nogle få dage. Men de kommer når de kommer, og mon ikke hun også accepterer dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kirstine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2010, 09:39 »
Vores erfaringsbase er godt nok meget begrænset, men med de to kyllinger, vi har fået indtil videre, har hanen været den, der har taget pænest imod dem.

Sådan var det i hvert tilfælde da de var små - nu (5 uger gamle) er de temmelig upopulære hos alle de voksne. Måske fordi de er hanekyllinger?

Vores har rigelig plads ude, så kyllingerne har kunnet gå i fred udenfor, men de bliver mobbet noget i hønsehuset, så vi arbejder lidt på en ordning a la den Mai-Britt beskriver, når det næste hold kyllinger (forhåbentlig) viser sig om en uges tid.

1.6 danske landhøns
1.1 katte (neutraliserede naturligvis)
2.1.1 heste (også neutraliserede)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2010, 10:06 »
Jeg har på intet tidspunkt haft problemer med kyllinger der havde en mor /o
Moderløse maskinkyllinger derimod, de har fået hak og er blevet sat på plads men aldrig overdrevet.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline hmc

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2010, 10:10 »
Kære alle,
Tusind tak for alle jeres gode råd og erfaringer. Det er dejligt at man sådan lige kan få lidt støtte og vejledning.   <L
Som det går nu derinde i huset virker det som at hanen tar det fint og ligeledes den anden høne.
Men jeg tror jeg laver en afspærring derinde til skruk mutter og kylling, for jeg kan se hun bliver lidt stresset når de andre kommer ind.
Og så er jeg igang med at bygge et lille hus med gård så de små kan komme ud på græs og alligevel være beskyttede for vores to katte og rovfugle.
Ved nogen af jer om skrukmutter selv stopper legen med at lægge på de sidste 2 æg, hvis der ikke er noget liv i dem, eller skal jeg tage dem fra? Det sidst lagte æg er fra 17. juni?

Iøvrigt mine høner og hanen er sorte dværg Orpington. Rigtig dejlige og håber jeg snart får udvidet flokken.
Kh.hanna maria