Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine vagtler er stukket af...  (Læst 14781 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Mine vagtler er stukket af...
« Dato: 12 Juli , 2010, 10:20 »
Mine drivhusvagtler er desværre stukket af for godt en uge siden. Det skyldes desværre en fejl af mig selv, det er jo det værste.

Men de fik et godt liv nogen tid i det fri - kunne høre dem ude i naboens græsmark bag vores hus, hvor de 'galede' lystigt ude i det høje græs.

Men i lørdags kom traktoren og slog græsset af, og igår blev det pakket i plastic. Vi kan ikke høre vagtlerne mere. Håber selvfølgelig de nåede at pile væk, men mon... Musvågerne kredsede over marken og vores egne katte er jo nok heller ikke for gode, når det kommer dertil.

Min datter så på wrap-ballerne og sagde: så er vagtlerne nok blevet til baby-mos, hvis de ligger derinde...

:-[
Mvh Marianne

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Mine vagtler er stukket af...
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2010, 10:43 »
Hvor trist  *t
Der ryger desværre rigtig mange dyr når der bliver slået hø rundt omkring for tiden. En af vores venner ringede forleden og spurgte min mand, som er jæger, om hvordan han hurtigst aflivede et kid. Han havde desværre skåret 2 af benene af på en lille bambi med skivehøsteren, fordi den lå og gemte sig i græsset og han havde overhovedet ikke set den.
Han er ellers en stor og barsk fyr, men det fik alligevel tårer frem i hans øjne og en stor klump i halsen, da han måtte aflive den med en stor hammer, som var det eneste han havde med sig i traktoren.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2010, 10:48 »
åhr øv. Jeg skal selv afsted efter 2 par nyligt varmefri vagtler i nær fremtid, de er bare sådan nogle lystige små nullermænd at have rendende. Det er dejligt den der måde børn bare tager det sådan lidt oppefra og ned på, når uheldet sker, heldigvis. Jeg synes jo at det må skyldes en blanding af god sund uspoleret logik - og god opdragelse  /o

I torsdags kom vi jo hjem til en syg høne, og datteren hjalp med at fore en trækasse til den til sygeseng. Næste morgen sprang hun ud af sengen og spurgte som det første til sin "syge hønsebassehane". Den var i mellemtiden båret ud i mellemgangen i dyrehuset, og jeg var absolut i tvivl om hun skulle derud, selvom faren allerede var der. Men hun fik lov, og jeg bar hende ud (bare tæer) og på vej ind til huset igen hørte jeg hende remse op til hendes far, at først var der den lillebitte kylling som var for syg til at komme i børnehave, så den døde, og så spiste Rødemis en, selvom det må den ikke, og så.... ja vi har jo mistet 4 ialt, og som hun stod dér og remsede op smilede jeg faktisk. For selvom det er sørgeligt, så er det bare sådan noget der sker, og så må vi mase videre med det, der er tilbage.

Heldigvis fik jeres vagtler en munter tid i det høje græs inden der blev stille.

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2010, 11:08 »
Børn og det til tider barske liv på landet - vi skåner egentlig ikke vores børn, vi fortæller som oftest tingene som de er, og de må gerne se det hele hvis de vil. Nogle gange vælger de selv fra.

Dog har jeg det nu bedst med at slagte høns/haner i enrum (altså selve halshugningen), men det er nu også for min egen skyld, for jeg er ikke helt glad for det, og vil gerne have det for mig selv. Men de må gerne se dyrene bagefter, og de vil også gerne se lammene når de er blevet slagtet og pelset og spise kødet, selv om de har klappet dem som små.

Så her får de et naturligt forhold til tingene, kan man sige, og det tror jeg bestemt ikke de tager skade af.

Mvh Marianne

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2010, 13:17 »
I med vagtler, husk lige at de kan grave ganske forfærdentlig, så der skal være sokkel under drivhuset.
Når sådan nogle små kinesere har gravet sig ud, ligner det næsten noget en rotte kunne have lavet.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Helle D.

• Bruger
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2010, 11:07 »
husk også at beskytte kapillækasserne i drivhuset hvis der går større vagtler. Jumbovagtler kan tilsyneladende godt lide styropor og fik hakket hul i to af mine kasser sidste år. Alle de øvrige kasser bar mærker af deres næb.

I år har jeg kun kineservagtler i drivhuset og de har ikke så travlt med at hakke i kasserne eller deres små næb anretter ikke samme skade  :D

Hilsen
Helle
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2010, 11:31 »
Mine bobwhite har aldrig rørt kapillærkasserne, så der er åbenbart forskel på arterne.  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle D.

• Bruger
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2010, 11:46 »
ja måske, ellers ligger bob'erne måske et nyk højere på intelligensskalaen? ;)
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2010, 12:06 »
Jumbovagtler bruger man til at nulstille intelligensskalaen med :D

Ruger dine Bob White nu Marianne?
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2010, 12:41 »
De er ved at lægge æg til rugning, pt er der så vidt jeg husker 12 stk.
Men jeg er efterhånden ret skeptisk og også meget forundret over forløbet i år.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2010, 14:24 »
Kan afsløre, at vores trio af blå skælvagtel og californiske toptosser heller ikke ligefrem demonstrerer den store sans for at yngle. De lægger masser af æg - altså hønen gør :D Men så sker der ikke mere. Af og til stabler de æggene i en bunke for så at sprede stablen igen næste dag??!

Tilgengæld klækker de faktisk fint i rugemaskinen, I første omgang fik vi fire små kyllinger, som klarede den fint, men så var vi af pladsmæssige årsiager nødt til at familiesammenføre dem med de voksne - og det døde de af. De voksne stressede dem simpelthen ihjel . til trods for masser af gode gemmesteder til de små. Nu går der så to små i varmekassen, mens vi prøver at lure på, hvad hulen vi gør af dem, når de bliver for store til at gå der!

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2010, 14:41 »
En skam der er så langt til fyns-land, jeg ville gerne købe nogle rugeæg både af skæl og top, og også gerne ruge ud for jer, jeg har pladsen til at de kan vokse op sammen med andre vagtelkyllinger i voliere.

Og Marianne, hvis de ikke gør tegn til at ville ruge, vil jeg gerne prøve at ruge dem ud. nu hvor det er blevet lidt kølegere kan æggene godt klare at ligge i volieren nogle dage, jeg har lige ruget jumbo, halvdelen gav ikke kyllinger, æggene havde taget bskade i varmen.
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2010, 14:55 »
Hvis ikke hun lægger sig snarest, kan vi godt aftale, du får æggene op, John.
Hun lå, da jeg var ovre og tjekke for lidt siden, men det kan jo også bare være hun er i gang med at lægge dagens æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 August , 2010, 08:51 »
Kan afsløre, at vores trio af blå skælvagtel og californiske toptosser heller ikke ligefrem demonstrerer den store sans for at yngle. De lægger masser af æg - altså hønen gør :D Men så sker der ikke mere. Af og til stabler de æggene i en bunke for så at sprede stablen igen næste dag??!

Er de begyndt at ruge? hvis ikke, kan der købes lidt æg, jeg skal nemlig en tur sydpå her i nærmeste fremtid, så en afstikker til Fyn er ikke helt af vejen.
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 04 August , 2010, 10:10 »
Jeg tror faktisk hun har besluttet sig (langt om længe), Søren gav dem biller i går, men hun blev liggende, og hun er ellers den af de to der ALTID spiser ALLE billerne, her til morgen var hun lige af reden, men æggene var dejlig varme. Jeg går over og tjekker på hende om lidt. Men du er da meget velkommen til en kikketur.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk