Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hva f..... gør jeg nu?  (Læst 9312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
Hva f..... gør jeg nu?
« Dato: 09 Juli , 2010, 17:08 »
Hej
Jeg ved godt det ikke er et gedeforum, men jeg har med stor interesse fulgt med hver gang nogen har skrevet om dem. Jeg har længe ønsket mig geder og har for lang tid siden bestemt mig for dværggeder, så lykkelig var jeg da en kollega gerne ville sælge mig 3 gimmer. 2 fra sidste år og 1 fra i år. Jeg har selvfølgelig læst, at man skal være CHR registeret, ingen problemer der, er blevet registeret, det gik nemt da ejendommen havde et CHR nr. i forvejen fra en tidligere ejer. Og jeg spurgte min kollega om gederne var øremærket, hun sagde at hun havde øremærkerne, men at hun ikke havde nænnet at sætte dem i ørerne på de små pus. Fint, troede jeg, så er de CHR registeret og jeg fik øremærkerne med. Men, men, men, når jeg slår øremærkerne op så tilhører gederne Region Syddanmark. Har søgt på adressen og fundet ud af at de kommer fra et botilbud i Nyborg. I dag gik jeg så til min kollega og spurgte hvad det var for noget og hun sagde at hun ikke er chr registret, men da de havde købt 3 geder sidste år blev hun spurgt af ham de købte dem af om hun var CHR registeret og hun havde sagt nej, men fik bare øremærkerne med. Ikke nok med det, de 3 geder hun havde købt sidste år var 1 buk og 2 gimmer og bukken aflivede de, da den blev større og begyndte at lugte, men den nåede at gøre den ene ged gravid. Det vil så sige at når min kollega ikker er chr. registeret så må det ene sæt øremærker ud af de 3 sær hun har givet mig være fra bukken og så har kiddet fra i år ingen øremærker. Så hva f..... gør jeg nu? Jeg var lige så glad for mine geder. Og hvor f..... er vi henne når myndighederne selv snyder, for som jeg har forstået det er det ulovligt at sælge dyr til personer der ikke er CHR registeret og det må Region Syddanmark da ha gjort her.
Håber i kan hitte hovede og hale i min historie for den er lidt indviklet.

Hilsen en meget frustreret gedeejer, som er blevet snydt.
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hva f..... gør jeg nu?
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2010, 17:23 »
Puha den er svær, jeg ved ikke meget om geder, men fat mod, der dukker helt sikkert nogen der har tjek på det med CHR registret op, jeg ved her er flere gede ejere og de skal nok være behjælpelige hvis de kan.
Held og lykke med gederne
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2010, 17:47 »
Nu har jeg godt nok ikke selv geder, men er selv chr reg., og kender en del til dem.
Du har jo dit helt på det rene, da du har fået 3 øremærker med til de 3 geder.

Du skal kontakte den region af chr, som du hører under. Forklar dem sagen, og spørg om du skal bruge de 3 mærker du har, eller om der skal fremsendes nye mærker.
Vil næsten tro at du får fremsendt nye mærker med dit eget chr nr i dette tilfælde.

Der bliver nok lidt bøvl med det, da gederne jo i terorien er "dukket op af det blå". Men hos chr reg. kan de i hvert fald tjekke om der er geder registreret på de 3 mærker du har fået med.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2010, 17:48 »
Umiddelbart vil jeg foreslå dig at ringe ind til CHR-registeret og forklare situationen. Jeg gætter på, de vil sende dig nogle "friske" øremærker..?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2010, 17:53 »
Tja det er ikke så godt, det er lovpligtet at have chr. nr. når man skal have klovbærende dyr og det er lovpligtet at have øremærker i sine dyr.

Man må heller ikke sælge til folk uden chr. nr. og der skal ALTID meldes flytning, når dyrene flyttes rundt.

Men en ting er sikkert og det er at dyrene skal have sat øremærker i, og om det skal være de oprindelige eller dine egne mærker, der skal jeg være dig svar skyldig.

Men tag en snak med det nærmeste RYK kontor om hvad der skal gøres og hvilke mærker der skal bruges.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2010, 18:36 »
Det var også min egen tanke at ringe til Ryk kontoret og forklare sagen og det vil jeg gøre på mandag, men jeg har læst andre steder på nettet, at de kan bede folk om at aflive deres dyr hvis de er ulovlige og at det ikke bare lige er sådan at få registeret dy,r som er dukket op ud af den blå luft. Så det kunne godt gå hen at blive nogle surt tjente lærepenge og en dårlig start på gedehold.
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2010, 18:48 »
Jeg er temmelig sikker på at den institution der har solgt gederne til en anden uden at melde det til RYK vil få problemer - højst sandsynlig en "bøde" for ikke at overholdt reglerne. Hvis du nævner din kollega som du har købt dyrene af, så får vedkommende sikkert også problemer fordi hun har holdt geder uden at være registreret.

Hvorvidt de vil komme efter dig for at have købt uregistrerede dyr ved jeg ikke - jeg tror det ikke hvis du kontakter RYK.

Men det er en dum dum sag - på den ene side er du selvfølgelig nødt til at kontakte RYK for selv at undgår problemer nu og i fremtiden, og på den anden side sætter du en kollega i en dum situation.  :-\
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2010, 19:11 »
Godt at du er i besidelse af øremærkerne fra gedernes oprindelsses sted. Ellers var det ualmindeligt svært at sansynligøre fra hvilken besætning de stammede. Og hvis oprindelses besætningen ikke er underlagt offentlig tilsyn, som det hedder, altså hvis der ikke er sygdom i besætningen, så bliver du bare registreret som nuværende ejer.
Men er oprindelses besætningen underlagt offentlig tilsyn, så er det en meget alvorlig sag, da disse besætninger under ingen omstændigheder må sælge dyr.

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2010, 19:30 »
Citér
Godt at du er i besidelse af øremærkerne fra gedernes oprindelsses sted

Ja, men jeg har jo ikke noget øremærke til kiddet fra i år, det ene sæt øremærker stammer jo fra dens far.

Citér
Men det er en dum dum sag - på den ene side er du selvfølgelig nødt til at kontakte RYK for selv at undgår problemer nu og i fremtiden, og på den anden side sætter du en kollega i en dum situation.  Undecided

Ja det er en dum sag og normalt kunne jeg aldrig finde på at melde andre, men min kollega har heller ikke været ærlig overfor mig. Vi har før snakket CHR registrering og at det er ulovlig at have dyr uden og hun holder også får til slagtning. Men Hvis det kan undgås vil jeg da helst det.
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2010, 19:59 »
Med mindre du leverer dyrene tilbage til hende og "glemmer" det du ved om hendes manglende registrering kan du i mine øjne ikke undgå at melde det til RYK...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2010, 20:02 »
Da vi købte vores første får her til matriklen, var de ikke øremærkede og ikke registrerede. Det er 5 år siden.
Jeg ringede til RYK, forklarede dem sagen og fik tilsendt nye øremærker med vores CHR-nr. på, som jeg på tro og love skulle sætte i ørerne med det samme!!
Vi fik ikke yderligere problemer med det!!
Men sørg for at have klart regnskab over dine dyr, husk at melde flytning o.s.v.
Vi har kun 6 får og 7 geder + kid og lam, når det er den tid.
Vi havde besøg af levnedsmiddel-damen, som skulle checke alle mine dyr + se papirer på dem!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Juli , 2010, 00:02 »
Tak for jeres svar, nu ser jeg lidt mere positivt på sagen. Jeg ringer til mit RYK kontor på mandag og så må vi tage den derfra, det lyder ikke til at de er så firkantet som jeg troede.

Citér
Og hvis oprindelses besætningen ikke er underlagt offentlig tilsyn, som det hedder, altså hvis der ikke er sygdom i besætningen, så bliver du bare registreret som nuværende ejer.

På CHR registeret står der at der ingen sygdom er i besætningen så jeg krydser fingre. Jeg skriver hvordan sagen ender.
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Juli , 2010, 18:10 »
 *k *k *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 10 Juli , 2010, 18:49 »
Vi har altså altid fået en venlig og høflig behandling hos RYK /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2010, 20:21 »
Glæder mig til at høre hvad de siger på mandag :)

Og tillykke med dine nye geder, må vi ikke se billeder af dem? :) Jeg er selv helt pjattede med mine *h