Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tips til at fange en kat ønskes...  (Læst 44890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

• Bruger
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #45 Dato: 16 Juli , 2010, 10:29 »
@bjørn
hmm ja det kan jeg godt se. så ryger den nok under kontakt annoncer ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 16 Juli , 2010, 21:49 »
Nå, jeg så lige på Vejle kommunes hjemmeside at de IKKE indfanger katte, men henviser til dyrenes beskyttelse....og DET koster knaster  /d
Her er lige et uddrag af loven ang. katte  /o

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
    Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
    Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil iøvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

Og fra dyrenes beskyttelses hjemmeside

Indfangning og nedskydning af omstrejfende katte

Indfangning og tilbageholdelse
Ifølge § 14 i mark- og vejfredsloven har man ret til på en hensigtsmæssig måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i.

Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må aflive katten.

Så sæt en annonce i den lokale avis, indfang bæstet, få fat i en særligt uddannet (jæger) og afliv dyret.....alt sammen fuldt lovligt  /o

Jeg kan ikke lade være med at studse over at dyrenes beskyttelse IKKE skriver helt hvad man faktisk har lovhjemmel til. Det er klam uærlighed når de ikke vil skrive hvad man faktisk m i følge loven.
Nu er det sidste gang de får en krone her, jeg hader når folk og organisationer bruger røgslør som det ovenstående. Pokker ta' dem.

Ked af det er helt OFF TOPIC, men jeg bliver så forbistret over den slags.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

karina dj

• Gæst
« Svar #47 Dato: 16 Juli , 2010, 22:50 »
Det var en skæg debat denne her...

Det med løse hunde og katte... vi ved jo alle de koster en tur på politistationen hvis hunden render hjemmefra og blir fundet af andre. Ovenikøbet med en bøde på den ikke har været i snor! glemte du osse at putte halsbånd på er der en bøde mere! Har de været "søde" at indlevere den til et internat koster det yderligere  :P

Hmmm... der kan vel næppe være helt samme regler for katte som for hunde! Har da i hvert fald aldrig hørt man kan få en bøde (eller rettere 2) for at ha' en kat der er rendt hjemmefra uden halsbånd  :D  ;)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 16 Juli , 2010, 23:16 »
Hvor mange har egenligt deres kat/katte ansvarsforsikret  ???  Før i tiden var det således, at katte frit kunne nedskydes hvis de var over 300 meter fra nærmeste hus, men jeg mener at jagtloven er lavet om på det punkt, katte kan stadig nedskydes hvis de udgør fare for husdyr eller ejendom ifølge loven om mark og vejfred.
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2010, 23:22 Fra Bjørn Nielsen. »

karina dj

• Gæst
« Svar #49 Dato: 16 Juli , 2010, 23:36 »
Der findes vel ikke en lovpligtig ansvarsforsikring på katte hva'  :o

Man skal ikke bremse for kat mener jeg at ha' lært engang for mange år siden da jeg tog mit kørekort  ;) til forskel fra hund...

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #50 Dato: 16 Juli , 2010, 23:59 »
Jeg mener ikke det gør  nogen forskel om det er hund eller kat eller andre dyr for den sags skyld. Man skal ikke bremse eller undvige for dyr generelt såfremt det forårsager en anden ulykke fx at vedkommende bagved banker op i en eller at man rammer en modkørende.

Jeg blev egentlig lidt forundret over at høre at katte angriber voksne høns. Vores katte nærmer sig ikke hønsene, men kigger på dem på behørig afstand. De skal ikke nyde noget og hankatten er ellers lidt af en slagsbror. Men den hane vi havde fik sig også sat i respekt. Den jagtede katten over lang afstand, da han synes den kom for nær og han var ellers en meget rolig, rar og godmodig hane - bare ikke overfor katten.

Men det er nok ikke så nemt at pudse en hane der ikke selv for tanken til at jage katten ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline KEW

• Bruger
« Svar #51 Dato: 17 Juli , 2010, 12:56 »
@ heidi jensen
jeg ved ikke om du har set hvad et stykke råvildt kan gøre ved bilen og dig men det er sikkert jeg vil gøre MEGET for at undgå at ramme disse dyr. hunde og katte og fugle bliver en hurtig vurdering som man ofte ikke når...
jeg selv blev noget forundret over angrebene da alle andre katte her intet gør men bare kigger hvorefter de går deres faste rute gennem haven, men disse 2 nye går direkte efter enkelt gående høns altså er det jagt om det er for legen eller madens skyld ved jeg ikke og bekymre mig mindre men jagten slutter hvordan er uvist pt.

@karina dj
ja det er en anderledes debat hvilket egentligt er fint for der er jo også mange her der har kat og ikke tænker over hvor færdes denne kat når den ikke er hjemme. hvilke regler er der for katte. som med alle andre dyr. jeg tror der er en del her der ikke tænker over det for sådan har man jo altid gjort.
så det er sundt for alle parter med en lille AHA!-oplevelse. jeg rammer selv nogen gange forkert når jeg tolker regler og syntes egentligt det er rart med indput herfra hvordan andre opfatter samme regler. og hvorfor er det mig der skal indordne mig efter hvad naboer har af kæledyr hvorfor skal jeg indhegne alt ikke for at holde mine dyr inde men for at holde alle andre ude... hvad er ret og rimeligt
Hilsen Kenneth

karina dj

• Gæst
« Svar #52 Dato: 17 Juli , 2010, 16:03 »
Jeps...der er mange mærkelige regler, og mange mærkelige måder at tolke dem på.
Sidste år lærte jeg noget nyt, som jeg overhovedet ikke kan se fornuften i. Vi boede hos mine svigerforældre ½ års tid, og deres løbske tæve fik besøg af en fritløben hanhund. Ejeren af hanhunden var så sød at betale for en "abort", men reglerne er faktisk sådan at du skal binde din løbske tæve hvis du vil ha ret til at undgå selv at betale for en evt. "abort". Så er det lige meget om hanhunden er stukket af hjemmefra for at besøge din tæve på DIN matrikel. Hvis din tæve har været løs på DIN EGEN matrikel og der har været en løs hanhund der fristede sig over skellet...ja så hænger du selv på den!
Om der er tale om fejlfortolkning ved jeg ikke...mener det var dyrlægen der fortalte os det  ;)
Jeg har heldigvis ikke problemer med naboens kat, men hvis den gentagne gange kom forbi ville jeg da klart ta' en snak med dem om det. Lunten for en løs hund ville være langt kortere, men der kan være forskellige årsager til at hund pludselig render løs, så man skal ikke være for hurtig på aftrækkeren synes jeg.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 17 Juli , 2010, 17:40 »
Næ, man kan ikke ansvarsforsikre katte. Jeg har spurgt en gang :D

Og den med hanhunden og den løbske tæve.. Jeg har også lært, at det er ens eget ansvar, at den ikke bliver drægtig. Og kan hanhunden komme ind, så er det åbenbart tæve-ejerens fejl! :(
Jeg har en veninde som i samme anledning altid lånte min kastrerede hanhund, når hendes tæve var løbsk. Så kunne hun gå i fred i haven, for den "ufarlige han" sørgede pænt for at holde alle andre bejlere væk.

Omvendt har jeg også hørt om en (lokal) hanhund, som var meget dygtig til at opspore og parre de løbske tæver. De første gange betalte han-hundens ansvarsforsikring faktisk for abort-sprøjten til tæven. Da det så var sket 4-5 gange ville de ikke dække mere.. (Og det forstår man måske godt).

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #54 Dato: 17 Juli , 2010, 19:05 »
Min svogers hanhund havde også besvangret to tæver over nogle måneder. Ansvarsforsikringen betalte for abortsprøjter samt sterilisation af den ene tæve da hun fik en infektion efter aborten. Men så fik svoger også et brev med en kraftig anbefaling af at få kastreret skurken - for egen regning ;D
Egentligt kan jeg ikke se andet end at det er hanhunden der er skadevolder og som følge deraf skal af med skillingerne. Jeg tror ikke at den anden fortolkning holder i en retssag.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #55 Dato: 17 Juli , 2010, 19:13 »
Det er jo en lidt svær situation når man bor på landet med masser af jord... man føler sig laaangt ude på landet, men det er hanhunden jo ligeglad med. Tror desværre ikke der er tale om en fortolkning  :P

Den er jo allerede gal i det hanhunden træder ind på anden mands jord, ellere rettere har forladt egen matrikel...

Offline snklnk2003

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 19 Juli , 2010, 23:37 »
Jeg forstår simpelt hen ikke hvad problemet er, man har vel sine høns og kyllinger inde i forsvarlige indhegninger, hvis man ikke ønsker at de bliver foder for diverse slags rovdyr.

Ved godt at katte ikke MÅ løbe løst rundt men det er sgu svært at forklare det til en kat, og tro mig det giver kun problemer hvis en evt. ejer af katten finder ud af at den har lidt overlast.

De gange at jeg har haft naboens katte for tæt på mine kyllinge gårde, har jeg overspulet dem med is koldt vand, og de nærmer sig ikke mine kyllinge gårde mere.
Gråænder:
Moskusænder:
Fasan:
Udrugning af æg:

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #57 Dato: 20 Juli , 2010, 00:01 »
jeg ved ikke om du har set hvad et stykke råvildt kan gøre ved bilen og dig men det er sikkert jeg vil gøre MEGET for at undgå at ramme disse dyr. hunde og katte og fugle bliver en hurtig vurdering som man ofte ikke når...

Spændende tråd som jeg iøvrigt ikke vil blande mig i, men blot gøre opmærksom på at ganske mange hunde i DK overstiger vægten af et stykke råvildt. Bare så det er på det rene inden folk overvejer om de skal bremse op eller ikke.

Min hunds vægt lander nok et stykke mellem vægten på 2 og 3 råer, bare som eksempel.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #58 Dato: 20 Juli , 2010, 00:03 »
Citér
man har vel sine høns og kyllinger inde i forsvarlige indhegninger
For mig er en del af fornoejelsen ved at have hoens, at de faar lov til at loebe rundt i haven, baade fordi vi synes det er smadderhyggeligt, men sandelig ogsaa fordi de finder en masse god mad: diverse insekter, hvoraf mange er skadelige i haven og masser af groent. Vores hoens eeeellsker simpelthen graes. Klatterne bliver ogsaa fordelt over det meste af haven - endnu en bonus.
Naar de faerdes i hele haven er der ogsaa langt mindre risiko for diverse sygdomme, fordi de ikke render og skraber i deres eget skidt dagen lang. Smittetrykket bliver langt lavere.
Dermed ikke vaere sagt, at hoens ikke kan trives i hoensegaarde, for selvfoelgelig kan de det.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline KEW

• Bruger
« Svar #59 Dato: 20 Juli , 2010, 09:37 »
@snklnk2003
Citér
Jeg forstår simpelt hen ikke hvad problemet er, man har vel sine høns og kyllinger inde i forsvarlige indhegninger, hvis man ikke ønsker at de bliver foder for diverse slags rovdyr.
i det tilfælde der kommer et "rigtigt" rovdyr forbi ja så er sagen anderledes. jeg foretrækker mine dyr kan hygge sig frit i haven og jeg kan hygge mig over deres særheder og skønne klukken.
Citér
Ved godt at katte ikke MÅ løbe løst rundt men det er sgu svært at forklare det til en kat, og tro mig det giver kun problemer hvis en evt. ejer af katten finder ud af at den har lidt overlast.
nu ved man det er svært at holde katten inde i haven ved at lære den det hvorfor når man nu ved det laver man så ikke en indhegning til den når man nu ved den skal holdes på egen grund og man risikere at miste den hvis man ikke gør??? som med alle andre dyr! hvad gør katten unik??
folk slappe holdning til dyr igen... vi kan jo bare få en ny!!!!
Citér
De gange at jeg har haft naboens katte for tæt på mine kyllinge gårde, har jeg overspulet dem med is koldt vand, og de nærmer sig ikke mine kyllinge gårde mere.
du må hjertens gerne komme her og jeg henter gerne kaffe og laver kage til dig hvis du kan nå at ramme katten/ene her. selv vores den ene nabo har hørt mens vi var på arbejde at der var rav i den i gården.
de 2 katte her er tale om er altså godt klar over hvad der sker for de er pænt sky tættest jeg har kunnet komme på er ca.7-8meter så de væk..
Hilsen Kenneth