Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race.  (Læst 10686 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mia1552

• Passiv bruger
Valg af race.
« Dato: 06 Juli , 2010, 22:23 »

Hej (-: Er der nogle der kan hjælpe mig med valg af anderace. Ønsker brændende ænder. Jeg har tænkt på Rouen ænder da jeg synes at kunne læse mig til at de er knap så svære at gøre tamme og ellers er rolige. Jeg har for kort tid siden fodret ænder ved en sø og flere af dem hoppede for at få fat i maden ud af hænderne på mig. Det er noget af det sødeste jeg længe har oplevet. Det kan rouen anden vel ikke?!
Jeg kunne godt tænke mig en rolig, smuk og selskabelig race.(ikke så vild med moskus. Synes de er smukkere uden det der røde i hovedet) Kan den hoppe er det bonus. Den må også godt være en okay slagteand. Så er der lige et par spørgsmål: Danner ænder par for livet? Æder de alt i haven hvis de går frit?
Håber nogle har mulighed for at hjælpe.
Mvh Mia

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Valg af race.
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2010, 22:31 »
Alle ænder kan vel hoppe til en hvis grad .....

Alle større ænder kan gøres tamme

Alle ænder skider vildt meget overalt når de går fri  ;D

Moskus er helt stille ..repper ikke men hvisker ..men det så ligemeget når du ikk bryder dig om deres udseende

Så kan du vælge mellem land and ..vild and ...rouen ... sachsen ....løbeand (knap så stor) og mange andre af samme størrelse. Kig herinde i leksikon på de forskellige racer.

Jeg har gerne flere ænder til en andrik da han ellers kan være for hård ved en ...og være træls hvis hun skal ruge og passe ællinger..og han ikk har andre at fornøje sig med.

Men hvis du bruger den tid det nu engang kræver at gøre dyr tamme så synes jeg det er underordnet hvilken slags du vælger.
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2010, 22:32 »
nå jo..hvis det du vil med dine ænder er at forkæle og fodre dem meget ..så det ikk rouenænder du skal ha´...så bliver de tykke og benene kan ikke bære.
Med venlig hilsen Søs

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2010, 00:12 »
jeg syntes helt klart du skal vælge rouen ænder... de er klart de smukkeste og mest naturlige syntes jeg... de ligner jo dem vi fodre i parker og søer, bare meget større og sikkert mere spiselige :D

prøv at kigge på Lomo`s hjemmeside, hun har nogle fantastiske billeder og kan sikkert fortælle dig alt hvad du behøver at vide
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2010, 09:56 »
Bullstar ..helt enig ... men så skal man være opmærksom på deres kost  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Mille.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2010, 00:34 »
Hey mia.

Jeg har haft moskus ænder, brugt til slagt, nu har jeg løbeænder til selvskab, hvis det er til hyggeand er løbeanden super, den er selvskablig og meget snaksaglig, det er en sjov and, den går lidt som en pingvin :D og så kan den ik flyve, så den er nem at holde inde /o
Jeg har dem som vagt ænder, de er super til at holde alle snegle væk, mine går ik i haven hele tiden, men tit, jo de skider meget, men det er jo bare gødning i haven og resten tager regnen /o når de har været en tur i haven, er den støvsuget for utøj. ;)

Deres kød skulle være af en go kvalitet, men jeg ved det ikke.

Jeg har 7 ællinger til salg de er 6 uger nu ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2010, 08:38 »
sikken en god tråd, jeg håber der kommer meget mere for og imod de forskellige racer. For få måneder siden tænkte jeg at der var den hvide landand, moskus og så alle de vilde - og det var dét. Men så fandt jeg hønseforum  ;D  ;D

Vi håber på at skulle have ænder til næste år, så sådan en vurderingstråd er bare guld værd, men nu skal vi lige først have styr på hønsene, kaninerne, hundehvalpene...  :D
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline mia1552

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2010, 21:55 »
Hej alle.
Tusind tak for jeres svar. Jeg kunne godt tænke mig at få ællinger og gøre dem tamme. Beholde dem så længe man kan, til at hygge om, og så måske slagte deres ællinger, når den tid kommer.
Hvor gamle skal de være for at de kan klare sig? Jeg har hørt noget om 4 uger?!
Jeg har fået et tilbud om hvide landænder/tamænder. Er der nogle der kendskab til dem? De er pæne synes jeg. Men er de værd at slagte og er der ellers nogle ulemper? De er nemlig ikke nævnt i nogle af besvarelserne.

Mvh Mia

Offline mia1552

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2010, 21:58 »
eller jo de er nævnt men ikke fremhævet, landænderne altså (-:
Er ænder i øvrigt til at have med at gøre når de har ællinger og gør det en forskel hvis de er godt tamme? Jeg har høns og har kun kendskab til dem

Mvh Mia

Offline mia1552

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2010, 22:22 »
hej igen igen

Nu har jeg siddet og læst her på siderne, der var en der spurgte om 1000 m2 var nok plads til 4 ænder og en svarede at det hurtigt ville blive smadret. Kan det virkelig passe`? Har jeg ikke nok plads hvis jeg har 1000 m2 grund? Kan de ikke bo i stald og gå rundt i haven om dagen?

Mvh Mia

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2010, 08:04 »
Hej Mia,

Min erfaring med 3-4 ænder på et par hundrede m2 er, at det er fint, og der hvor der kan blive 'smattet' er omkring foder/vand og evt. ved deres lille hus, hvis de har sådan et. Specielt om vinteren. Men hvis jeg flytter rundt på deres vand og foder, sker det ikke så nemt.
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Juli , 2010, 08:37 »
Vi har tre moskusænder og to pekingænder på meget mindre plads end det - og det fungerer fint.
I deres gård har de et tykt lag grus, som kan rives for urenheder og "splat". De kommer på daglige vandreture i haven (1500 kvm.) og det hygger de sig vældigt med.

Jeg synes ikke, vi har problemer med snask og mudder. Det er klart, at vejret også spiller ind. I regntiden er der mere mudderdannelse, men her hjælper gruset fantastisk godt.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 15 Juli , 2010, 12:14 »
Jeg har 5 stk der går på ca. 400 kvm om dagen og er i gård/hus  om natten. "gården med badekar" bliver noget smadret, men som nævnt så virker et lag grus/sand rigtigt godt til at få vand til at forsvinde.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mille.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Juli , 2010, 14:02 »
Hey Mia.

Hvis du vil slagte nogle af dine ænder, skal de ha den rigtig alder, for ellers er de ikke nemme at plukke og du får noget der ligner et pindsvin også selvom du vokser den, og en go andesteg med fjer på er ik sagen /d det er også en go idé med hvide eller lyse ænder til slagt, for de mørke er ikke så lækker at se på, lidt som en sort/brun gris, det giver ikke så pæn en flæskesteg /d De ænder du vil slagte, er det en go idé at give noget ordenligt foder, altså hønse/andefoder/korn, du får meget bedre kød og ik så fed en and, og de er meget nemmer at plukke /o hvis du fodre med grise foder, bliver de noget mere fede og kan blive træls at plukke. Deres alder inden slagt, afhænger af race og vejret, om de går ude eller inde. Hvis du selv slagter, er temp på vandet og tiden de er i også meget vigtig, for at det bliver godt /o
Jeg slagter ca 1200 fjerkræ hver år til jul, lidt blandet af det hele, så hvis du har spørgsmål skriver du bare ;) /o
Jo ænder er nemme at have, er det en go andemor du har kan og vil hun nok nappe lidt hvis du kommer alt for tæt på eller skal hjælpe en lille ælling i nød ;) men det er jo kun godt hun passer på dem/o
mvh Mille.