Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Argh!! Hvor er jeg dog sur!  (Læst 7023 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Argh!! Hvor er jeg dog sur!
« Dato: 05 Juli , 2010, 23:01 »
Jeg har en maranhøne til at ligge og ruge på 9 maranæg (det viste sig at der var mange ubefrugtede)..

I morges var der klækket en enkelt kyllinger under hende og der var ikke andre æg der viste tegn på noget som helst, meget frustrerende.. I eftermiddags var der gang i fire-fem æg mere, så jeg ville bare lade hende få fred indtil jeg kom derover igen for at lukke... Det gjorde jeg så, men da jeg kom over her klokken 22.10 mødte der mig et træls syn!! Den pishamrende snotdumme lortehøne var hoppet ud af reden med den ene kylling fra imorges og lå på gulvet! Der lå hun gudhjælpe og kaldte på de to æg som det havde lykkedes hende selv at smadre (kraftidiot) De lå to meget kolde og ret døde kyllinger i kassen, hvor det var tydeligt at æggene var blevet trådt i stykker og ikke klækket selv. De sidste seks æg var piv kolde og kun en enkelt pippede svagt, resten var stille som døden. Jeg blev helt rundt på gulvet og tog hurtigt kyllingen og dens mor og smed dem op i reden. Bagefter tog jeg hurtigt de to kyllinger og løb indenfor til hårtørren, måske kunne jeg få liv i dem. Jeg stod og varme dem begge, men kun i cirka 1 min, så gik hårtørren gudhjælpe ud, og jeg stod der.. To stive kyllinger og en død hårtørre, så er gode råd fandme dyre! Nå, ikke noget at gøre. Jeg satte hænderne over kyllingerne og begyndte at ånde varm luft ned på dem, og langsomt begyndte den ene da også at live lidt op.. Endelig kom der gang i hårtørren, og jeg fortsatte mit umulige projekt godt gal i skralden.. endelig levede den ene kylling ordentlig op, den anden var det desværre for sent for.. Nå, men over under skrukken med hende og ind og rydde op.. Uheldigvis var den anden også en høne, surt show..

Nu står jeg op klokken 04.00 for at tjekke på det hele.. Så må vi tage den derfra, men en ting er sikkert... Den høne har fået kyllinger her for sidste gang, for der har ikke været andet end bøvl med hende!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Micher

• Bruger
Sv: Argh!! Hvor er jeg dog sur!
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2010, 23:07 »
De damer har deres eget liv skulle man tro.. har også en som ikke har meget styr på sagerne når det gælder forplantning og moderinstinkt.. hun har helt sikkert skippet et par timer da det stod på skemaet.

Men her i næste omgang (slagtning) ryger hun også en tur i suppegryden.

Ked af at høre dit resultat med rugningen, det ærger også mig hver gang at nogle kyller/ællinger dør.
Men det betyder vel bare at vi er menneskelige og ikke ligeglade med dyrene.

Op med humøret Mikkel, du må bare udruge nogle flere æg.
Mvh

Michael

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2010, 23:07 »
Øv noget rod Mikkel ..men godt du fik reddet den ene.

Jeg har holdt store smadredag af alle de uklækkede æg mine høns har ligget på. Alle araucaner æg var larmende tomme og i de 4 bittesmå tysk dværg og dværgkochinæg lå der små næsten fuldbårne men døde kyller... man undres og trist er det.

Så kender godt til den der øv fornemmelse.

Knus herfra  *l
Med venlig hilsen Søs

pylle pylle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2010, 23:09 »
åh nej dog.. det lyder godt nok ærgeligt.. nogle høner duer bare ikke til moderskabet.. håber dog hun tager sig sammen for kyllernes skyld.. <L *l *k *t

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2010, 23:15 »
Michael, jeg håber hun bliver liggende på de sidste æg og at der så kommer et par kyllinger ud af det, men ellers så ryger hun sig også en tur næste gang.. Hvis hun ikke passer dem ordentligt tager jeg dem fra hende og så ryger hovedet da med det samme, hvorfor vente? :) - Er fuldstændig enig med dig i at de bare skal spises i stedet for :)

Søs, er også glad for den ene. Især fordi det er en høne, og så med fjer på benene, så den skulle bare klare det :).. Det er så ærgerligt med dine æg, men jeg håber du finder en god løsning :)

Tine, Det håber jeg også, ellers ryger hun sig som sagt en ordentlig tur :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2010, 23:22 »
Hej Mikkel..jeg er også ked af at høre om din uheldige skruk mutter..nu skriver du at hun hoppede ud af reden, med en kylling..det kan jo forstås sådan at du har haft hende til at ruge for højt oppe..hun har så haft valget at passe på den ene kylling eller hoppe op i reden til de resterende æg..det er jo ikke nemt for en høne at vælge i sådan en situation..men måske har jeg misforstået forløbet..
Jeg har altid mine skrukker til at ruge helt ved jorden..så undgår man at kyllinger falder ud..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juli , 2010, 23:27 »
Hej Rikke, har overvejet muligheden af at den ene kylling har skulle været faldet ud, men syntes ikke det er så sandsynligt igen, men man ved jo aldrig. I så fald er det forståeligt, men hun har i det hele taget været meget besværlig under rugningen. Jeg har dem også normalt til at ruge i et lille skrukbur, men har så mange rugenede høns lige nu at der ikke er bure nok, desværre :).. Der ruger de nemlig på gulvet :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Juli , 2010, 23:38 »
Ja nogel høns er ikke de bedste..Maraner, de sku vel ikke være nemme at få skruk..eller hvad.?
Har selv en Brahma høne som nu går med 3 kyllinger,,det lykkedes hende under og lige efter klækningen at træde 2 ihjel, det er ærgerligt, men det er jo risikoen med så tung en høne. Er nu af den overbevisning at de fleste høns gør deres bedste når de ruger..synes også tit at ha observeret en del folk fra forum, som "forstyrrer" deres skrukker, især i den sidste del af rugningen,,æggene hives frem lyses og checkes i alle ender og kanter..dette er lidt uheldigt synes jeg,,det gavner ingenting og en hønen kan vel også blive stresset af at blive forstyrret og løftet for tit..som regel at det bedst at holde "nallerne" væk. Ved godt det gøres i en god mening og man er meget spændt..men det forstyrrer mere end det gavner..dette var altså ikke en hentydning til dig Mikkel.. ;) bare noget jeg har tænkt på længe..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #8 Dato: 06 Juli , 2010, 00:09 »
Hej Mikkel

Sørgeligt at læse at din høne er så dum... men jeg har prøvet det samme

Jeg er begyndt at lægge mine skrukke damer i en lille kasse hvor de faktisk ikke kan gøre andet end at ligge... Når den 1. lille kylling er klækket så er det i kassen med damen og når de sidste er klækket så kan hun komme tilbage hvor hun lå og rugede- det fungere her

Jeg havde også en silke der gik med sin ene kylling og 6 døde kyllinger i æg øv-øv
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2010, 06:04 »
Godmorgen Mikkel  :)
sikke en møg aften men godt du fik reddet den lille kylling  /o
kom du op kl 4 for at tjekke?
hvordan er det gået i natten med kyllingerne?

En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 06 Juli , 2010, 07:37 »
Mikkel, jeg tror altså, at det er kyllingen "der har vist vejen", for normalt ville en skruk ikke tage kyllingen af reden så tidligt. Jeg tror, kyllingen har forvildet sig ud, og i panikken over at ville følge sin pippende kylling, er skrukken kommet til at træde på de andre æg.
I mit gamle hønsehus sad mine kasser ret højt, så når æggene begyndte at klække lavede jeg altid en rede i hjørnet på gulvet, og der løftede jeg kyllinger og/eller æg ned, så kom skrukken også, og på den måde er det altid gået fint.
Jeg synes, du skal lade tvivlen komme skrukken tilgode.
Maran er faktisk slet ikke så tossede til at ruge og føre kyllinger. Jeg har også haft den ene af mine to som skruk i år, og det gik rigtig fint.
Jeg er da spændt på at høre, hvordan mor og børn har det her til morgen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Juli , 2010, 10:30 »
Rikke, Maraner er ret nemme at få skrukke. To ud af tre har ville ruge her i år, og den ene gør det da også perfekt, men denne her har godt nok været besværlig ud over alle grænser!  :)

Lærke, jeg plejer at have dem i skrukburet under klækningen eller godt spærret inde, men det har ikke været muligt denne gang. Dels var buret optaget af en anden høne med kyllinger og dels så har murene rodet pænt meget, og det har været svært at holde det lukket for hende :)

Randi, jeg var oppe klokken 04.30 for at tjekke det hele. Det så umiddelbart fint ud det hele. Den lille fra igår var livet op og så småt ved at være tør. der var gang i tre æg, men meget svagt desværre. De sidste tre var der ingen huller i. Jeg har sømmet en avis op forand reden, så hun ikke kan komme ud, men den lille livlige kylling forsøger ihærdigt at stikke af hver gang jeg løfter hende :)

Marianne, jeg tror også lige pt at jeg ser hvordan hun nu videre tager sig af de små. Maran er slet ikke dårlige til at ruge, for jeg har en anden der fint har ruget 13 kyllinger ud. Der gik så godt nok to æg i stykker undervejs, men det er jo hvad der sker.

Status klokken 08.30 var at der var kommet fire kyllinger og så den lille døde. To haner og to høner + en død høne.. Der var stadig gang i et æg, men de tre andre var der intet fra, desværre :) Det er det ringeste rugeresultat jeg har prøvet med en skruk, men befrugtning var også rigtig dårlige, så det spiller jo også ind.

En ting jeg undre mig over i forbindelse med befrugtningen er at der to uger før i et andet kuld ingen ubefrugtede var. Så er der det her, hvor seks var ubefrugtede. Kuldet efter igen er alle igen befrugtede. Hvad dælen kan forklaringen være på dette?  ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 06 Juli , 2010, 10:55 »
Mikkel, jeg er imponeret over, at du med sikkerhed kan se forskel på høne- og hanekyllinger!  /o

Bruger du den der metode med at måle overfjer og underfjer på vingerne - eller har du andre gode tricks?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Juli , 2010, 11:06 »
Nu er de små maraner jo kønsvisende, så det gør det noget lettere. Af dem jeg har lige pt (23 levende) er der kun to jeg er i tvivl om. De første syv fra den 21 maj gættede jeg på var 4.3, og det tyder det da også på ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 06 Juli , 2010, 12:19 »
Gråstribede er kønsvisende, haner har én plet i nakken, høner har to, når de så begynder at få fjer er hanerne ret lyse og hønerne ret mørke. Hanernes hvide og sorte striber er lige brede, mens hønernes sorte striber er ca. dobbelt så brede som de hvide.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk