Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselammelse  (Læst 6221 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Hønselammelse
« Dato: 29 Juni , 2010, 20:57 »
For 2 år siden begyndte jeg at have racen Maran. 13 æg klækkede med de dejligste kobberfarvede marankyllinger. Dog var der mange haner og kun nogle stykker var høns. Endte pga. nogle aflivninger af syge høner, med kun at have 2 høner og en hane.
Idag har jeg måtte sige farvel til den ene af de to høner :'(
De har været så tamme alle sammen og det har gjort ondt dybt ind i hjertet hver gang jeg har mistet en af dem. Det gør det også i dag.
For ca. 14 dage siden begyndte hun at virke sløj og havde rallende vejrtrækning. Da to andre høner også virkede lidt slatne, bestemte jeg mig for at give dem en penicillinkur. De to andre høns har det nu godt, men "Puttemor" min maranhøne, fik det ikke bedre. Den rallende vejrtrækning gik over, men istedet begyndte hun at have svært ved at stå godt på benene. Hun kunne nogle gange vælte og kunne ikke selv komme op igen. Vi har nogle gange rejst hende op og nogle gange kunne hun godt selv. Hun har de sidste 14 dage spist og drukket og kommer med sin bestemte kaldelyd som hun havde og har til dels gået normalt. Til at starte med i forløbet havde hun heller ikke sin vinge helt på plads, men det har den været den sidste uge.
Så i går aftes kunne hun ikke sidde på pind mere, hun faldt ned, men til gengæld lagde hun sig i halmen og lignede en der prøvede at lægge æg. I morges lagde hun ganske rigtigt et æg, for første gang i 2 måneder, men til gengæld har hun gået meget skidt i dag. Hun har lignet en der var fuld og her til aften bestemte jeg mig.

Nu er hun aflivet og jeg tuder. Hvorfor skal det gøre så ondt at miste  :'(

Har undervejs talt med både Mikkel og Marianne N., jeg har hældt mest til at hun måske havde fået en hjerneblødning eller lign, men da det blev værre i dag måtte jeg se i øjnene, at det nok har været hønselammelse hun har haft.
Nu må jeg så bare krydse fingre for, at hun bliver det eneste tilfælde  :'(
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2010, 21:00 Fra LisbethPilkjær »

frida

• Gæst
Sv: Hønselammelse
« Svar #1 Dato: 29 Juni , 2010, 21:12 »
Krammer herfra. Det gør ondt at miste dyr der er i vores varetægt. Det er jo kun tegn på at vi elsker vores dyr.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juni , 2010, 21:16 »
Knus til dig.
Det gør altid ondt at miste en ven. Og en høne kan godt være en ven! Endda en god ven.
Vi håber, det kun er hende, der har været syg.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2010, 21:17 »
Åh nej Lisbeth. I har da bare været så uheldige i år. Nu må lykken da snart vende. Kæmpeknus herfra.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2010, 21:19 »
Hvor trist :( Kan godt forstå du bliver ked af det. Selv om høns ikke er lige så kæledyrs-agtige som f.eks. en kat, hund eller lign., så kan man blive utrolig glade for dem alligevel *t

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2010, 21:48 »
Øv, Lisbeth, men du gjorde hvad du kunne og valgte den svære, men rigtige udvej.

Knus herfra
Mvh Marianne

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2010, 21:53 »
kan voksne høns også få hønselammelse måske sku man lave en tråd
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2010, 21:57 »
Ej hvor ærgerligt Lisbeth! Jeg troede ellers at hun var kommet sig  :-\

Noget helt andet er at jeg ikke tror det er hønselammelse, så var hun død længe før, men et eller andet mærkeligt har hun da ihvertfald fejlet  :-\

Trøstekram her fra mig i Forum  *l
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Juni , 2010, 22:11 »
Tak for trøst og kram.

Ja Mikkel, det kan godt være du har ret og jeg har virkelig vredet de små grå, for at finde ud af hvad det kunne være, men da det var tydeligt forværret i dag, var der ingen udvej lige meget hvad det var.

Det er klart høns ikke bliver kæledyr på samme fod som hunde, katte eller lign., men pga. min psykiske lidelse giver dyr mig utrolig meget, langt mere end mennesker og derfor gør det lidt mere ondt på mig end det måske ville gøre på andre (ikke at i er kolde, nu ingen misforståelser), men jeg er måske lidt mere sart.

Mht. om voksne høns kan få det, så ved jeg det faktisk heller ikke. I artiklen herinde lægges der mest vægt på unge høner og kyllinger, men i dag lignede det virkelig det hun havde. Hun havde sværere ved balancen end de andre dage og støttede ikke godt på det ene ben. Nogle gange når hun trådte på benet, strakte hun ikke tæerne, eller hvad det hedder på en høne.
Nå, men hun har fået fred og Christian min brave mand, sagde at hun ingen modstand gjorde da hun blev aflivet.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juni , 2010, 22:15 »
Er fuldstændig enige i jeres beslutning. Det har helt sikkert været det mest humane, og det har givet både jer og hønen ro :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2010, 22:38 »
Jeg har haft flere høns som fik hønselammelse, synes ikke det du beskriver tyder på det.

Og maran er ikke så udsat for det heller, har ihvertfald ikke hørt at de sku være....så vidt jeg husker.

Jeg har intet bud på hvad det så har kunnet være, men er sikker på i traf det rigtige valg.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 29 Juni , 2010, 23:43 »
Æv Lisbeth *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #12 Dato: 29 Juni , 2010, 23:51 »
Er ked af at læse dit indlæg men har faktisk lige været ude for det samme med min silkehane...
Jeg kunne heller ikke finde ud af hvad det kunne være udover hønselammelse men det er der jo flere der skriver at det ikke tyder på???

Min elskede hane fik også lov til at gå længe da jeg var så glad for ham og håbede det gik væk, nogle dage så det ud til han havde det bedre men så gik det den anden vej igen... øv-øv

Han så også skide fuld ud og væltede over sine egne ben... efter en lille måned måtte jeg give ham fred :'(
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)