Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseavlere og dyrenes forhold  (Læst 4635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
Sv: Hønseavlere og dyrenes forhold
« Svar #15 Dato: 21 Juni , 2010, 11:17 »
Jeg vil lige give mit besyv med.
Jeg kender mange der holder høns og vel omkring en femogtyvende del (1/25) avler. Resten formerer bare skidt og kanel i en pærevælling.
Der er i blandt dem der avler én som kan komme lidt i samme kategori som trådens ophavsmand nævner. Hønsene har gårde på 2 * 4 meter og bagvedliggende rum på 2*2 meter.
Han holder udelukkende store racer og han har 5 racer. Hver race består af en stamme med 4 høner og en hane, evt blot 3 høner.

Sine haner udvælger han fra bure på 1*1 meter som står på jorden.

Da jeg besøgte ham første gang kunne jeg jo ikke holde min kæft, så jeg pladrede ud med hvor lidt plads de har. Det faldt ham jo nok lidt for brystet, så vi tog en snak og blev i enden enige om at være (lidt) uenige.
Jeg forventer ikke at folk holder deres høns i kæmpe volierer. Jeg kender hønsehold fra byernes småhaver og baggårde hvor de typisk har 4*3 meter nederst i gården til hus og gård. Og jeg har set så mange høns trives og strutte af vitaminer der. Lægge super velsmagende æg og være til stor underholdning for børnene. Så vi blev enige om at han egentlig bare skulle have lavet gårdene 1 meter bredere så ville jeg ikke have tænkt nærmere over det.

Men når det så er sagt, så forstår jeg jo godt avlerne. Dem der ikke holder Disney høns. Men som målrettet arbejder i generationer. Og dem er jeg glade for! For ellers var rotationsavl umuligt idet der ikke kunne finder ordentlig gen materiale. Så kunne vi skrive hønsebøgerne om og slette alt om krydsningsfrodighed og racer.

Og der er brug for de rene racer mener jeg, og derfor vil vi se disse lidt kummerlige forhold enkelte steder. Fordi der er 24 der holder høns for hver gang der er en der avler høns. Så nummer 25 er nødt til at have mange racer for at vi kan holde racerne i hævd.

Jeg beskæftiger mig ikke meget med hønseavl. Faktisk er jeg tilbøjelig til at sige slet ikke da det er rotationsavl jeg driver for slagtekødets skyld. Men indenfor kaniner avler jeg. Og der er det overordentlig svært at finde nogen der avler min race. Og når man som jeg i over 1 år ikke har fundet nogen der har rene dyr, så tynger det en. For hvad skal det nytte. Alle andre blander.
Så mine kaniner har ikke de store folde jeg gerne så, eller de store bure jeg ville elske de havde. Men dyrene er rene. Og uden de små folde og små bure så var racen måske slet ikke til længere. For racers popularitet kommer og går. Det ene år Faverolles, det næste Maran. Så er det silker og så er det de gamle danske racer. Derefter er det den lyse Sussex og så bliver det Kochin. Vi ved ikke hvad der sælger næste år, men helt sikkert er det at hvis vi vil have racer må vi takke de avlere der er.

Der er mange af de dygtigste avlere der er temmelig gamle i dag og slet ikke med på IT bølgen og derfor er de slet ikke representerede herinde. Derimod er der mange mødre på barselsorlov eller med arbejde der udføres hjemmefra og i den gruppe er der en tendens til at falde i svime over kyllinger, rugemaskiner og små kyller der løber rundt med orm. Med et pop-ord så er de eksponenter for den Disneyficering af vores dyr som samfundet i det hele taget gennemgår.

De gamle avlere derimod har holdt høns i gode tider og i svære tider. De har betalt år efter år til foreningerne, betalt for udstillingsnumre og bordplads og bedømmelser og kontingenter til medlemsbladene. De har opført og vedligeholdt det ene hønseanlæg efter det andet, ofte med meget små penge, og fodret på dyrene og ærgret sig og glædet sig.
De har spist dyr med 94 point, fordi de ikke var rene nok i farverne, eller havde et dårlig temperament. Fordi de havde 2 med 95 point og en med 96. De har rengjort og stabiliseret racerne i årtier, men herinde er de ikke så mange. Og de forhold de syntes var rigtig gode i 50erne og 60erne er bare ikke gode nok for vore unge, nutidige øjne, der har set bambi og venner 700 gange. Som ikke har lugtet et hønseri i virkeligheden. Og som ikke holder høns for madens skyld men fordi det giver os et afbræk i en tosset hverdag, med noget som giver mening.

Mine bedsteforældre holdt altid dyr, deriblandt høns. Og mens vi her på matriklen kan ikke lade være med at gå og snakke med vores høns, "Hvor er du fiin ven", "Dyt dyt her kommer mutter med mam", "Ikke hakke på pullergøj, vel Julie" så var det eneste min bedstemor nogensinde sagde til sine høns var "komse komse komse" og "flyt dig" hvis der var en særlig stædig en der ikke gik væk af vejen.
Nå ja og så "Velbekomme" når den blev spist.

Og der er altså lang imellem de 2 fronter, det kan alle vel se.

Dette skal i øvrigt ikke ses som en underkendelse af trådstarterens indlæg og oplevelse. Jeg tror på at det var kummerligt det du så. Det sker også at jeg ser sådan noget, men så køber jeg ikke noget, men tager afsted når jeg har pointeret hvorfor. Det er sket flere gange med mine kaniner. At det er for kummerligt. Og så må man sige noget og gøre noget ved det.

@ Rixen.
Mine 8 høns der overvintrede havde kun 1 m2 hønsehus. De gik frejdigt ud i sneen hver morgen og gav sig til at spankulere rundt for at få gang i blodomløbet. Hanen Romeo galede så det var til at få tinnitus af og tog sig med vanlig nidkærhed af sine pligter overfor damerne. Termometret inde i huset sagde + 5 til 9 grader når de blev lukket ud afhænging af om det blæste eller ej, selv om der var -12° udenfor.
Jeg har ikke lys i mine hønsehuse, men mine høns begyndte at ligge æg igen den 16 januar. 24 dage efter vintersolhverv mente de at nu var forholdene til det. Mine racer er lys sussex og wyandot og hvid Italiener. Det var wyandotterne der startede og fik trukket resten med så alle var igang omkring første februar.
Ingen af hønsene blev syge af det. Faktisk fik jeg først sygdom igen da det tøede. En parasit satte sig på Romeos øjenlåg i nogle dage og han blev blind på det ene øje. Så han fik øksen og vi fik grydesteg  ;D Nu har jeg en ny Romeo.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #16 Dato: 21 Juni , 2010, 12:53 »
Først vil jeg lige sige at det da er super dejligt at det ikke er alle som har deres høns under disse forhold. Og at der findes hobbyhønse-avlere som ikke giver dyrene gode forhold, er da også bare virkelig trist. Det ærgelige i denne tråd, er at i stedet for at tænke på dyrene, så går der politik i det, omkring at det er dem og os, eller man begynder at skrive nedlandende om mødre på barsel eller "os" der arbejder hjemmefra ::)

Jeg kan leve med, med tiden, at have nogle superflotte udstillingshøns under frie forhold. Men jeg er også nødt til at have nogle af mine haner i bur, ellers er det rent kaos! Det har jeg jo aldrig før haft nødigt, da jeg blot havde en flok høns med en hane.

Så sent som i går blev min araucanerhane dømt fængsel, ikke fordi han gør noget, men simpelthen fordi hans høner snart er helt nøgne, både på ryggen og nakken og da jeg ikke skal lave flere kyllinger efter ham i år, ja så er der dømt pause.Slagte ham vil jeg ikke endnu, han er en sød fætter og laver dejlige børn og jeg regner da med at han igen skal ind til sine høns når de er blevet pæne igen.

Derfor har jeg også valgt, ikke at have for mange racer gående, jeg skal til efteråret finde ud af om jeg har tre haner jeg kan udstille for at få racen godkendt, de kan altså ikke springe rundt og få skader under slagsmål med andre og ældre haner. Med tiden håber jeg på at få stabiliseret så meget på min race at jeg har lidt, men godt.

Jeg prøver efter bedste evne, at gøre det så godt som muligt, de bliver båret ud i udendørsbure, hver dag.Det er jeg sikker på kan falde nogen for brystet også, men alternativet er en masse krydsningkyllinger, dem er der rigeligt af, samt en masse jagten rundt efter hønsene.Til gengæld er de dejligt håndterlige og hopper nærmest op i armene på mig.

Det er synd, at der skal rettes disse beskyldninger mod de seriøse opdrættere for jeg er som Lestat sikker på, at det er noget der findes desværre hos begge typer hønseejere.

Efter denne tråd vil jeg nok betænke mig på, at vise andet end de kyllinger samt forældredyr frem, som folk kan købe,  og så ellers ikke indvie dem i, hvordan JEG holder høns.

VH Gunni.

Jamen, Gunni, hvis du ikke har lyst til at vise andre hvordan du holder høns, så er det da selvfølgelig din egen sag. JEG undrede mig blot over at have set flere holde høns under utrolig uhumske forhold, i meget små båse eller bure, og som aldrig lod deres høns komme ud. Ud fra det du skriver, hører du ikke til i den kategori, så jeg forstår ikke helt hvorfor du farer op i det røde felt?

Jeg vil avle til udstilling od hos mig kommer det til at betyder haner i bure, i hvert fald en del af tiden. Men jeg vil gøre mit bedste for at de kommer til at gå frit så meget som muligt. PT. har jeg f.eks. kyllinger i bur, de render rundt i hønsegården om dagen når de er blevet lukket ud, ellers så er de inde i et marsvinebur med deres mad og vand.

Jeg er af den holdning at en høne godt kan tilpasse sig det liv, så længe den også får opfyldt sine behov for at bevæge sig og støvbade, her tænker jeg på at den vil blive luftet nogle timer hver dag.

Det er ihvertfald ikke det scenarie jeg har beskrevet længere oppe :)

Jeg mener godt, man kan kan holde sine høns under gode, frie forhold OG samtidig lave et seriøst opdræt, det er i hvert fald det, jeg forsøger.
Jeg har set høns under kummerlige forhold både som alm. æglægningshøns og hos seriøse avlere. Og selvfølgelig har jeg også set det modsatte.

Præcis! :) Og jeg ved da også godt at der er kummerlige forhold både på den ene og den anden side, men min pointe var at prøve at få lidt fokus på dyrenes forhold.

Jeg vil lige give mit besyv med.
Jeg kender mange der holder høns og vel omkring en femogtyvende del (1/25) avler. Resten formerer bare skidt og kanel i en pærevælling.
Der er i blandt dem der avler én som kan komme lidt i samme kategori som trådens ophavsmand nævner. Hønsene har gårde på 2 * 4 meter og bagvedliggende rum på 2*2 meter.
Han holder udelukkende store racer og han har 5 racer. Hver race består af en stamme med 4 høner og en hane, evt blot 3 høner.

Sine haner udvælger han fra bure på 1*1 meter som står på jorden.

Da jeg besøgte ham første gang kunne jeg jo ikke holde min kæft, så jeg pladrede ud med hvor lidt plads de har. Det faldt ham jo nok lidt for brystet, så vi tog en snak og blev i enden enige om at være (lidt) uenige.
Jeg forventer ikke at folk holder deres høns i kæmpe volierer. Jeg kender hønsehold fra byernes småhaver og baggårde hvor de typisk har 4*3 meter nederst i gården til hus og gård. Og jeg har set så mange høns trives og strutte af vitaminer der. Lægge super velsmagende æg og være til stor underholdning for børnene. Så vi blev enige om at han egentlig bare skulle have lavet gårdene 1 meter bredere så ville jeg ikke have tænkt nærmere over det.

Men når det så er sagt, så forstår jeg jo godt avlerne. Dem der ikke holder Disney høns. Men som målrettet arbejder i generationer. Og dem er jeg glade for! For ellers var rotationsavl umuligt idet der ikke kunne finder ordentlig gen materiale. Så kunne vi skrive hønsebøgerne om og slette alt om krydsningsfrodighed og racer.

Og der er brug for de rene racer mener jeg, og derfor vil vi se disse lidt kummerlige forhold enkelte steder. Fordi der er 24 der holder høns for hver gang der er en der avler høns. Så nummer 25 er nødt til at have mange racer for at vi kan holde racerne i hævd.

Jeg beskæftiger mig ikke meget med hønseavl. Faktisk er jeg tilbøjelig til at sige slet ikke da det er rotationsavl jeg driver for slagtekødets skyld. Men indenfor kaniner avler jeg. Og der er det overordentlig svært at finde nogen der avler min race. Og når man som jeg i over 1 år ikke har fundet nogen der har rene dyr, så tynger det en. For hvad skal det nytte. Alle andre blander.
Så mine kaniner har ikke de store folde jeg gerne så, eller de store bure jeg ville elske de havde. Men dyrene er rene. Og uden de små folde og små bure så var racen måske slet ikke til længere. For racers popularitet kommer og går. Det ene år Faverolles, det næste Maran. Så er det silker og så er det de gamle danske racer. Derefter er det den lyse Sussex og så bliver det Kochin. Vi ved ikke hvad der sælger næste år, men helt sikkert er det at hvis vi vil have racer må vi takke de avlere der er.

Der er mange af de dygtigste avlere der er temmelig gamle i dag og slet ikke med på IT bølgen og derfor er de slet ikke representerede herinde. Derimod er der mange mødre på barselsorlov eller med arbejde der udføres hjemmefra og i den gruppe er der en tendens til at falde i svime over kyllinger, rugemaskiner og små kyller der løber rundt med orm. Med et pop-ord så er de eksponenter for den Disneyficering af vores dyr som samfundet i det hele taget gennemgår.

De gamle avlere derimod har holdt høns i gode tider og i svære tider. De har betalt år efter år til foreningerne, betalt for udstillingsnumre og bordplads og bedømmelser og kontingenter til medlemsbladene. De har opført og vedligeholdt det ene hønseanlæg efter det andet, ofte med meget små penge, og fodret på dyrene og ærgret sig og glædet sig.
De har spist dyr med 94 point, fordi de ikke var rene nok i farverne, eller havde et dårlig temperament. Fordi de havde 2 med 95 point og en med 96. De har rengjort og stabiliseret racerne i årtier, men herinde er de ikke så mange. Og de forhold de syntes var rigtig gode i 50erne og 60erne er bare ikke gode nok for vore unge, nutidige øjne, der har set bambi og venner 700 gange. Som ikke har lugtet et hønseri i virkeligheden. Og som ikke holder høns for madens skyld men fordi det giver os et afbræk i en tosset hverdag, med noget som giver mening.

Mine bedsteforældre holdt altid dyr, deriblandt høns. Og mens vi her på matriklen kan ikke lade være med at gå og snakke med vores høns, "Hvor er du fiin ven", "Dyt dyt her kommer mutter med mam", "Ikke hakke på pullergøj, vel Julie" så var det eneste min bedstemor nogensinde sagde til sine høns var "komse komse komse" og "flyt dig" hvis der var en særlig stædig en der ikke gik væk af vejen.
Nå ja og så "Velbekomme" når den blev spist.

Og der er altså lang imellem de 2 fronter, det kan alle vel se.

Dette skal i øvrigt ikke ses som en underkendelse af trådstarterens indlæg og oplevelse. Jeg tror på at det var kummerligt det du så. Det sker også at jeg ser sådan noget, men så køber jeg ikke noget, men tager afsted når jeg har pointeret hvorfor. Det er sket flere gange med mine kaniner. At det er for kummerligt. Og så må man sige noget og gøre noget ved det.

@ Rixen.
Mine 8 høns der overvintrede havde kun 1 m2 hønsehus. De gik frejdigt ud i sneen hver morgen og gav sig til at spankulere rundt for at få gang i blodomløbet. Hanen Romeo galede så det var til at få tinnitus af og tog sig med vanlig nidkærhed af sine pligter overfor damerne. Termometret inde i huset sagde + 5 til 9 grader når de blev lukket ud afhænging af om det blæste eller ej, selv om der var -12° udenfor.
Jeg har ikke lys i mine hønsehuse, men mine høns begyndte at ligge æg igen den 16 januar. 24 dage efter vintersolhverv mente de at nu var forholdene til det. Mine racer er lys sussex og wyandot og hvid Italiener. Det var wyandotterne der startede og fik trukket resten med så alle var igang omkring første februar.
Ingen af hønsene blev syge af det. Faktisk fik jeg først sygdom igen da det tøede. En parasit satte sig på Romeos øjenlåg i nogle dage og han blev blind på det ene øje. Så han fik øksen og vi fik grydesteg  ;D Nu har jeg en ny Romeo.

Jeg var godt klar over at der sikkert var nogle mennesker som var uenige, og som synes at racens overlevelse kommer før dyrenes velfærd. Og ja, selvfølgelige er det nødvendigt at nogle beslutter sig for at avle rene racer, hvis en race ikke skal uddø. Men jeg er ikke enig i at man skal gøre det hvis man ikke har pladsen og forholdene til det.

Alt det du skriver med "Disneyficering" må stå for egen regning. Jeg kan sagtens synes en kylling er utrolig sød og nuttet, samtidig med at både jeg og mine børn ved, at den nok ender på middagsbordet hvis det er en hane.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 21 Juni , 2010, 13:10 »
Det korte og det lange er vel at høns uanset om de er ægte racehøns, hybrider eller blandinger skal have et rent sted, ordenligt foder og efterses jævnligt for utøj.

Om de så skal  have 10 tdr. land  eller om haner går i hanebokse Det må det være op til folk selv...... pladsen er synes jeg et vurderings spørgsmål for hver enkelt hønseejer.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 21 Juni , 2010, 13:16 »
Det korte og det lange er vel at høns uanset om de er ægte racehøns, hybrider eller blandinger skal have et rent sted, ordenligt foder og efterses jævnligt for utøj.

Om de så skal  have 10 tdr. land  eller om haner går i hanebokse Det må det være op til folk selv...... pladsen er synes jeg et vurderings spørgsmål for hver enkelt hønseejer.

Hmm, enig i det første...og muligvis også enig i det andet. Jeg var ikke klar over (før denne tråd), at det kun var i en kort periode at hanerne var i burene. Hvis det er gennem længere tid, synes jeg ikke det er bedre end alm. burhøns, som vi vel alle godt kan blive enige om er en skandale...

Men ja, min pointe er netop at dyrene skal have det godt, uanset racer osv...

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #19 Dato: 21 Juni , 2010, 13:22 »
Christina det kunne jeg ikke være mere enig i /o vores høns skal bare have det godt, vi har dem jo for hyggens skyld :) også selvom vi gerne vil udstille eller de bare skal være havehøns og lægge æg og blive spist en dag.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #20 Dato: 21 Juni , 2010, 13:25 »
Men ja, min pointe er netop at dyrene skal have det godt, uanset racer osv...

Ja /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #21 Dato: 21 Juni , 2010, 13:26 »
Citat:

Jamen, Gunni, hvis du ikke har lyst til at vise andre hvordan du holder høns, så er det da selvfølgelig din egen sag. JEG undrede mig blot over at have set flere holde høns under utrolig uhumske forhold, i meget små båse eller bure, og som aldrig lod deres høns komme ud. Ud fra det du skriver, hører du ikke til i den kategori, så jeg forstår ikke helt hvorfor du farer op i det røde felt? Citat slut

;D ;D ;D Så skal du bare se når jeg er i "det røde felt"Det er noget jeg meget sjældent beflitter mig med. Det jeg mener om det hele er, at man kan jo sige det til vedkommende direkte i stedet for at kaste smuds på en hel gruppe. Jeg ved godt du bløder lidt på det ved at sige at der er undtagelser.Mennesker har en vis evne til at tro, at hvis de nu kan finde en masse fejl hos andre så bliver de selv en smule bedre. Det er ikke altid tilfældet og fnidder, fnadder kendes så godt indenfor alt, hvad der har med dyr at gøre.

Selvfølgelig skal dyrene da passes ordentligt, det er vi da enige om, det er da derfor jeg slæber mig en pukkel til for, at sætte hele banden på græs hver dag og tage dem ind igen om aftenen for at skåne dem for at blive taget af ræven.

Nu er emnet taget op og jeg kan da blot råde folk til, at lade være med at købe hos opdrættere,seriøse eller ej, hvis de mener de ikke har de rigtige forhold.

Og så kan jeg ikke dy mig, for nettet er både godt og skidt og folk ikke altid lige det man måske tror.Jeg tænker altid på denne tegning de gange jeg fristes til at fremhæve mig selv.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 21 Juni , 2010, 13:28 »
Også selvom denne tråd er møntet på seriøse avlere.. så må det gælde ALLE  høns.

Jeg har 3 hanebokse på hver 1x1½ m. og så har jeg to rammer udstillings bure til store høns, hvor der i det ene er 3 rum på hver 70x70 cm. og det andet to rum på hver 105x105 cm.

Jeg har haner nu i boksene. Burene bruger jeg kun kortvarigt, eller hvis der er en som hænger lidt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 21 Juni , 2010, 13:43 »
Citat:

Jamen, Gunni, hvis du ikke har lyst til at vise andre hvordan du holder høns, så er det da selvfølgelig din egen sag. JEG undrede mig blot over at have set flere holde høns under utrolig uhumske forhold, i meget små båse eller bure, og som aldrig lod deres høns komme ud. Ud fra det du skriver, hører du ikke til i den kategori, så jeg forstår ikke helt hvorfor du farer op i det røde felt? Citat slut

;D ;D ;D Så skal du bare se når jeg er i "det røde felt"Det er noget jeg meget sjældent beflitter mig med. Det jeg mener om det hele er, at man kan jo sige det til vedkommende direkte i stedet for at kaste smuds på en hel gruppe. Jeg ved godt du bløder lidt på det ved at sige at der er undtagelser.Mennesker har en vis evne til at tro, at hvis de nu kan finde en masse fejl hos andre så bliver de selv en smule bedre. Det er ikke altid tilfældet og fnidder, fnadder kendes så godt indenfor alt, hvad der har med dyr at gøre.

Selvfølgelig skal dyrene da passes ordentligt, det er vi da enige om, det er da derfor jeg slæber mig en pukkel til for, at sætte hele banden på græs hver dag og tage dem ind igen om aftenen for at skåne dem for at blive taget af ræven.

Nu er emnet taget op og jeg kan da blot råde folk til, at lade være med at købe hos opdrættere,seriøse eller ej, hvis de mener de ikke har de rigtige forhold.

Og så kan jeg ikke dy mig, for nettet er både godt og skidt og folk ikke altid lige det man måske tror.Jeg tænker altid på denne tegning de gange jeg fristes til at fremhæve mig selv.
VH Gunni.

Hehe, tankevækkende tegning :D

Men altså...jeg er nu ikke så interesseret i hvem og hvad, selv om der er mange som skriver en masse om "dem" og "os"...og nu dig også i forhold til at finde fejl hos andre, og man så fremstår bedre selv. Jeg har egentlig tænkt over dette længe, og valgte så i går at skrive mine tanker ned...velvidende at der sikkert er nogle som ikke vil sælge mig æg/kyllinger mere. Og så må det være sådan. Dejligt at du endnu ikke er oppe i det røde felt, den må jeg have til gode så ;D

Også selvom denne tråd er møntet på seriøse avlere.. så må det gælde ALLE  høns.

Jeg har 3 hanebokse på hver 1x1½ m. og så har jeg to rammer udstillings bure til store høns, hvor der i det ene er 3 rum på hver 70x70 cm. og det andet to rum på hver 105x105 cm.

Jeg har haner nu i boksene. Burene bruger jeg kun kortvarigt, eller hvis der er en som hænger lidt.

Jamen, tak for info omkring varigheden af "bur-haner" ;D Dejligt at det ikke er hverdag hele året rundt :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #24 Dato: 21 Juni , 2010, 14:02 »
Spændene læsning!

Jeg har ikke en hylende forstand på race-opdræt. Jeg ved blot, at alle - hobbyavlere, raceopdrættere - ja alle...- burde behandle deres dyr på en ordentlig måde, men der er mange meninger om, hvad der er bedst:

Jeg er medlem af en katteside på nettet, og her er det mest raceopdrættere der huserer. Uha, uha. Jeg fik godt nok på hattepullen, da jeg tillod mig at begræde at min kat var blevet kørt over, for det var min egen skyld, når jeg var så dum, at lade katten rende LØS! Det var ligefør jeg skulle meldes for vanrøgt, når jeg var så hensynsløs at udsætte mine katte for alle de farer der findes i det fri  ??? >:( :o.

Summasumarum: Nogle mente at en kat har det bedst når den er spærret inde og kan undgå at blive kørt over. Jeg mente at en kat har det bedst når den kan følge sine instinkter: jage mus og løbe frit omkring.

Jeg læser lidt det samme mellem linjerne i denne tråd: Nemlig at "Meninger om hvad der er det bedste, er der nok af ;)"
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Filip Sebastian

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 21 Juni , 2010, 14:43 »
Jeg hører til den type opdrættere, der forsøger at lave avlsarbejde og har haft de samme racer og farver i mange år.

En måde at løse dyrevelfærds-problemet på, kan være:

At avlsstammerne går i hver sin voliere og på skift lukkes frit ud i haven!

En anden måde er at have et avlssamarbejde med andre opdrættere, så man ikke behøver de mange små rum.

Dette har jeg selv forsøgt flere gange. Desværre oplever man også det, at den anden part bliver træt af dyrene og afliver dem istedet for at give dem retur!

Så prøv at finde nogle personer I kan stole på, og giv så hønsene de bedst mulige forhold.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 21 Juni , 2010, 19:14 »
Jeg hører til den type opdrættere, der forsøger at lave avlsarbejde og har haft de samme racer og farver i mange år.

En måde at løse dyrevelfærds-problemet på, kan være:

At avlsstammerne går i hver sin voliere og på skift lukkes frit ud i haven!

En anden måde er at have et avlssamarbejde med andre opdrættere, så man ikke behøver de mange små rum.

Dette har jeg selv forsøgt flere gange. Desværre oplever man også det, at den anden part bliver træt af dyrene og afliver dem istedet for at give dem retur!

Så prøv at finde nogle personer I kan stole på, og giv så hønsene de bedst mulige forhold.

Det var da en super smart måde at gøre det på! :)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 21 Juni , 2010, 22:03 »
Der er ihvertfald eeen ting der som minimum skal være overholdt , og det er da statens love omkring det (kender dem ikke , men de er der da ).

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #28 Dato: 21 Juni , 2010, 23:31 »
Jeg tror slet ikke på at der eksisterer dem og os :) var ude og besøge en dygtig og erfaren opdrætter her til aften med 100 høns. Og det lyste bare ud af ham hvor glad han var for dem. Så længe vi har glæden tilfælles så tror jeg ikke på at der er dybere forskel på fjerkræ folk.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 22 Juni , 2010, 09:06 »
Nu skal jeg da nok rode mig ind i noget jeg ikke har forstand på, men som nystartet i en sen alder, håber jeg på tilgivelse hvis jeg dummer mig.

Jeg ville da gerne købe gode høns fra en race-avler, hvis han så ville komme forbi og se på afkommet, råde og vejlede, måske tage noget med hjem igen og avle videre på, se så kunne jeg jo starte med at være på sidelinien og på den måde komme ind på banen med udstillinger mm.

Hvis man selv skal gå og rode med det og læse beskrivelser som står på noget der ligner græsk og latin for en nybegynder, så kommer man ikke videre,  hvis man derimod havde en mentor, som kunne råde og sige, det der skal udstilles, det der ikke, så var man jo på vej.

Så kan man melde sig i lokalklubberne, ja de fleste borde er besat, de samme "gamle" medlemmer sidder sammen hver gang, de nye får en bord nærmest døren, når de går ud af den kommer kun halvdelen tilbage igen.

Jeg var på et marked her for nyligt, hvor en klub havde en stand, den var skam befolket, der sad formentlig nogle af bestyrelsen, nogle medlemmer var der også, snakken gik livlig, jeg stod der længe inden en havde et ½ minut til at stikke mig et klubblad, og så tilbage til snakken igen.
Sådan en klub får man jo ikke lyst til at besøge.

Det glæder mig at se, der er så mange unge her på forum, de er fremtiden, en del vil nok forsvinde nogle år, kærester, uddannelser, etablering.
En stor del vil dog komme tilbage igen når familie og bolig er på plads,
og så er de der mange år frem.

Nå det blev noget blandet, men det var det der lige var i hovedet sådan en tirsdag morgen.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)