Jeg kan leve med, med tiden, at have nogle superflotte udstillingshøns under frie forhold. Men jeg er også nødt til at have nogle af mine haner i bur, ellers er det rent kaos! Det har jeg jo aldrig før haft nødigt, da jeg blot havde en flok høns med en hane.
Så sent som i går blev min araucanerhane dømt fængsel, ikke fordi han gør noget, men simpelthen fordi hans høner snart er helt nøgne, både på ryggen og nakken og da jeg ikke skal lave flere kyllinger efter ham i år, ja så er der dømt pause.Slagte ham vil jeg ikke endnu, han er en sød fætter og laver dejlige børn og jeg regner da med at han igen skal ind til sine høns når de er blevet pæne igen.
Derfor har jeg også valgt, ikke at have for mange racer gående, jeg skal til efteråret finde ud af om jeg har tre haner jeg kan udstille for at få racen godkendt, de kan altså ikke springe rundt og få skader under slagsmål med andre og ældre haner. Med tiden håber jeg på at få stabiliseret så meget på min race at jeg har lidt, men godt.
Jeg prøver efter bedste evne, at gøre det så godt som muligt, de bliver båret ud i udendørsbure, hver dag.Det er jeg sikker på kan falde nogen for brystet også, men alternativet er en masse krydsningkyllinger, dem er der rigeligt af, samt en masse jagten rundt efter hønsene.Til gengæld er de dejligt håndterlige og hopper nærmest op i armene på mig.
Det er synd, at der skal rettes disse beskyldninger mod de seriøse opdrættere for jeg er som Lestat sikker på, at det er noget der findes desværre hos begge typer hønseejere.
Efter denne tråd vil jeg nok betænke mig på, at vise andet end de kyllinger samt forældredyr frem, som folk kan købe, og så ellers ikke indvie dem i, hvordan JEG holder høns.
VH Gunni.