Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseavlere og dyrenes forhold  (Læst 4602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hønseavlere og dyrenes forhold
« Dato: 20 Juni , 2010, 23:46 »
Jeg har ved flere lejligheder, besøgt div. hønseavlere, og har i forbindelse med disse besøg haft nogle tanker. Jeg oplever, at jo mere "seriøs" avleren er med sin race/sine racer, jo ringere forhold tilbyder avleren dyrene...  /d Dette gælder bestemt ikke alle, det ved jeg, men jeg har bare oplevet det en del gange nu.

Jeg har været ude hos flere avlere, som har bitte små rum til hver stamme, uden adgang til udearealer, og stanken af ammoniak var så slem, at jeg næsten ikke kunne vente med at komme ud. En af disse avlere, havde også flere små bure stående med haner "til reserve, hvis der skulle ske noget med den bedste hane" :( Og her snakker vi altså om udstillingsbure :(

Nu er det så sådan, at jeg sagtens kan se det gode i at arbejde med at bevare en race uden fejl (selv om man kan diskutere rigtigheden i at aflive levende væsner allerede ved klækning, pga. forkerte tæer f.eks.), men jeg synes bare det bliver forkert, når dyrenes kår bliver ringere på det grundlag. Det er jo ikke mig som sætter standarten for hvad et godt hønseliv er, men jeg synes bare som minimum at hønsene bør have adgang til frisk luft :-\

Nå, men det var som sagt lidt tanker herfra, en sen søndag aften... Er lidt trist over at det virker som om nogle avlere (bestemt ikke alle) lidt glemmer at tilgodese dyrenes behov, i kampen om at have flotte dyr.

karina dj

• Gæst
Sv: Hønseavlere og dyrenes forhold
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2010, 07:18 »
Har lagt mærke til det samme, og ærgrer og undrer mig. Er helt enig med dig Christina  :-\ Har ikke besøgt så mange, men der skal ikke meget til før man lurer tendensen.

Det er absolut ikke kun indenfor hønseverdenen... i kanin-udstillingsverdenen går kaninerne osse i meget små bure, som de endda får et kuld i. De unger jeg har fået fra avlere har fx ikke knurhår fordi de bider dem af hinanden pga pladsmangel (stress)  /d

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2010, 07:32 »
Det med hygiejnen kan man ikke skyde i skoene på alle avlere. For jeg har også set ret så mange "alm" havehønsefolk, hvor hønsene for det første går meget meget rigtig tæt, på meget lille plads og for det andet bestemt ikke er særlig rene og hvor lugten af ammoniak var mere end stram og især kalkben trives i bedste velgående.
ER DET MON SÅDAN ALLE STEDER, det tror jeg bestemt ikke  ??

Jeg har også set mange seriøse avleres hønsegårde, hvor der ikke ligger så meget som et halmstrå forkert.

At der så er haner i hanebure, er også som regel her i avlsperiode at det står på.

Men som med ALT andet, har man set det to steder, så er det JO SÅDAN DET ER ALLE STEDER.

Det er ligesom her på Forum, bliver der af 2-3 stykker skrevet en masse om en race, nå ja så er den race MEGET talrig.

« Senest Redigeret: 21 Juni , 2010, 07:44 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2010, 07:46 »
Men som med ALT andet, har man set det to steder, så er det JO SÅDAN DET ER ALLE STEDER.

Lestat: det synes jeg bestemt ikke der er lagt op til i denne tråd  ;)

Jeg ser hanerne i de små bure når udstillingerne er overstået og avleren ikke ved hvad han skal stille op...en grydesteg med 94 point  ???  :D

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2010, 07:48 »
Dette gælder bestemt ikke alle, det ved jeg, men jeg har bare oplevet det en del gange nu.

(bestemt ikke alle)

Lene, lige før denne tråd tager en drejning som ikke er nødvendig, vil jeg lige fremhæve ovenstående ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2010, 08:09 »
Jeg har af og til tænkt på det samme, Christina!

Jeg går pt selv i avlstanker, og de indretninger, jeg forestiller mig til de forskellige grupperinger i avlsperioden bliver ikke større og større -  tværtimod!

Jeg tror dog, at de (vi) allerfleste hønsemennesker er ansvarlige og ordentlige overfor vores dyr. Og samtidig tror jeg, at vi nogen gange undervurderer de enkelte individers tilpasningsevne. Dette skal selvfølgelig ikke misforstås eller læses som et forsvar for misrøgt.

Jeg har flere steder set flokke på lidt plads, som alligevel struttede af sundhed og velvære.

Der er dog nok ingen tvivl om, at fritgående havehøns, der ikke har restriktioner om, hvem de må "date" , har de mest optimale betingelser, man kan forestille sig.

Heldigvis er der også nogen, der vil arbejde for at bevare de enkelte racer - og jeg er sikker på, at det som hovedregel foregår ordentligt og hønsevenligt  :D

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2010, 08:21 »
Jeg har også besøgt en seriøs avler hvor hanerne ihvertfald ikke har gode forhold, en stor hane i et lille udstillingsbur..ejeren fortalte at hanen var lidt aggresiv, det undrede mig ikke med de vilkår han boede under..

Men vi må også selv lige tænke os om: vil vi ha flotte udstillingsegnede dyr fra de bedste dyr,,eller kan vi i vores haver leve med knap så udstillingsegnede dyr men hvor dyrene har haft en supergod og sund opvækst med masser af plads..

Må sige jeg går mere op i at alle mine dyr har god plads og kan løbe frit, derfor har jeg kun en hane til hver hold høns,,ingen haner skal sídde og kukkelure i et lille trådbur her..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2010, 08:30 »
Det er såmænd ikke det med at de ikke har så meget plads...altså selvfølgelig er det altid godt at kunne tilbyde ens dyr masser af plads. Men jeg har da også set eksempler på en ret lille hønsegård med dværghøns, hvor dyrene så ud til at trives utrolig godt med masser af grønt, træer og buske  /o

Men det er mere det dér (i mit hoved) skræk-scenarie, med et lille rum med en stamme høns, som aldrig kommer ud og hvor det virker til at være sjældent at der bliver gjort rent  :-\ Det virker i mine øjne ikke som det mest hensigtsmæssige for dyrene  :(

Rixen, det du skriver med "vil vi ha flotte udstillingsegnede dyr fra de bedste dyr,,eller kan vi i vores haver leve med knap så udstillingsegnede dyr men hvor dyrene har haft en supergod og sund opvækst med masser af plads". Jeg tror ikke det ene nødvendigvis behøver at udelukke det andet. MEN...jeg ved nu godt hvad jeg vil vælge  :-X

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 21 Juni , 2010, 09:37 »
Men det er mere det dér (i mit hoved) skræk-scenarie, med et lille rum med en stamme høns, som aldrig kommer ud og hvor det virker til at være sjældent at der bliver gjort rent  :-\

Dét skræk-scenarie er der da vist ingen der går ind for! Og jeg bliver nødt til at fortælle, at jeg kender til hobby-have-høns, som lider under ejerens manglende interesse.

Der findes mennesker inedenfor alt, der har med dyr at gøre, som ikke lever op til almindelig anstændighed - men kan vi ikke godt være forsigtige med den der "dem kontra os" - hvor "os" selvfølgelig er de rigtige?

Det klæ'r ingen :(

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 21 Juni , 2010, 09:47 »
Jeg kan leve med, med tiden, at have nogle superflotte udstillingshøns under frie forhold. Men jeg er også nødt til at have nogle af mine haner i bur, ellers er det rent kaos! Det har jeg jo aldrig før haft nødigt, da jeg blot havde en flok høns med en hane.

Så sent som i går blev min araucanerhane dømt fængsel, ikke fordi han gør noget, men simpelthen fordi hans høner snart er helt nøgne, både på ryggen og nakken og da jeg ikke skal lave flere kyllinger efter ham i år, ja så er der dømt pause.Slagte ham vil jeg ikke endnu, han er en sød fætter og laver dejlige børn og jeg regner da med at han igen skal ind til sine høns når de er blevet pæne igen.

Derfor har jeg også valgt, ikke at have for mange racer gående, jeg skal til efteråret finde ud af om jeg har tre haner jeg kan udstille for at få racen godkendt, de kan altså ikke springe rundt og få skader under slagsmål med andre og ældre haner. Med tiden håber jeg på at få stabiliseret så meget på min race at jeg har lidt, men godt.

Jeg prøver efter bedste evne, at gøre det så godt som muligt, de bliver båret ud i udendørsbure, hver dag.Det er jeg sikker på kan falde nogen for brystet også, men alternativet er en masse krydsningkyllinger, dem er der rigeligt af, samt en masse jagten rundt efter hønsene.Til gengæld er de dejligt håndterlige og hopper nærmest op i armene på mig.

Det er synd, at der skal rettes disse beskyldninger mod de seriøse opdrættere for jeg er som Lestat sikker på, at det er noget der findes desværre hos begge typer hønseejere.

Efter denne tråd vil jeg nok betænke mig på, at vise andet end de kyllinger samt forældredyr frem, som folk kan købe,  og så ellers ikke indvie dem i, hvordan JEG holder høns.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 21 Juni , 2010, 09:57 »
Jeg vil avle til udstilling od hos mig kommer det til at betyder haner i bure, i hvert fald en del af tiden. Men jeg vil gøre mit bedste for at de kommer til at gå frit så meget som muligt. PT. har jeg f.eks. kyllinger i bur, de render rundt i hønsegården om dagen når de er blevet lukket ud, ellers så er de inde i et marsvinebur med deres mad og vand.

Jeg er af den holdning at en høne godt kan tilpasse sig det liv, så længe den også får opfyldt sine behov for at bevæge sig og støvbade, her tænker jeg på at den vil blive luftet nogle timer hver dag.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 21 Juni , 2010, 10:04 »
@ GKV

Det at du håndtere dine høns hver dag er helt klar en fordel til når de en dag står i et udstillings bur og dommeren skal håndterere dem.

Nogen gange ser man desværre høns som har levet frit ude på den bagerste mark og som farer rundt i buret når de skal dømmes. Især de lette racer kan godt bruge lidt burtræning.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Juni , 2010, 10:10 »
Dette er ikke et angreb på de som er seriøse avlere..jeg synes man selv må gøre op med sig selv hvordan man vil holde sine dyr..vi har jo alle forskellige indstillinger til det..

Jeg tænker også her på de forskellige hønsegårde/huse man kan købe på nettet..nogle af de huse der sælges som værende til 3-4 høns,,ville jeg mene kun er egnet til en kanin.. ;)herunder tænker jeg også på hvordan det må være for de stakkels høns om vinteren med ca. 1 m2 plads indenfor..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 21 Juni , 2010, 10:28 »
Jeg mener godt, man kan kan holde sine høns under gode, frie forhold OG samtidig lave et seriøst opdræt, det er i hvert fald det, jeg forsøger.
Jeg har set høns under kummerlige forhold både som alm. æglægningshøns og hos seriøse avlere. Og selvfølgelig har jeg også set det modsatte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 21 Juni , 2010, 11:01 »
Jeg har ikke besøgt så mange seriøse avlere, men har kun mødt gode forhold. Til gengæld har jeg mødt mange hobbyhønseavlere som ikke ved en hujende fis om høns. F.eks. dyr der er nøgne og snaskede i rumpen med forklaringen om at sådan er den race (har man nogensinde hørt om racen nøgenmås? Nej vel!) eller dyr, der har ben så tykke af kalkben, at de næsten ikke kan gå, uden at ejeren så meget som undrer sig over det. Måske tænker de "det er jo bare høns", måske tænker de slet ikke... Jeg ved det ikke...

Der er brådne kar ALLE steder! Det er naturligt nok at vurdere andres dyrehold ud fra sin egen etiske standard. Men man skal bare huske at historien ofte er længere end som så. Hos mig er der ingen haner i bur, men jeg skal heller ikke udstille. Hvis jeg skulle, kan jeg læse ud af de andre indlæg, så ville det være nødvendigt i en periode... Alle vi lystige amatører skal huske at sætte pris på (og det gør vi!) at der er nogle, der gider udstille og holde racerne ved lige, selvom det i et øjebliksbillede måske ikke ser ud som om det er sådan vi selv ville holde høns. Selvfølgelig skal vi alle opføre os ordentligt. Det gør de fleste, både indenfor hobbyholdere og de mere seriøse, er jeg overbevist om...
« Senest Redigeret: 21 Juni , 2010, 11:11 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk