Hej Diana, velkommen til.
Jeg er ny hønseejer pr. 3. maj i år, så jeg oplever stadig det samme som dig en lille smule, og ellers er det så frisk i erindring, at jeg sagtens følger dig, i hvert fald.
Et af de bedste råd vi fik, var at kontakte formanden for den lokale hønseforening. Ikke sådan en race-forening, men dem, der bare har høns og danner forening og har et årligt loppemarked og banko i sportshallen hver 2. tirsdag

Formanden var sød og rar og snakkesalig og hjælpsom og spurgte til om der var bestemte racer, vi havde kigget på eller om der var andet, der var vigtigere for os end racen, for måske kunne han hjælpe videre. Hvis nu racen ikke var vigtig, men vi skulle bruge mega mange æg, så kunne vi jo vælge en type, der netop LÆGGER mega mange æg, eller vi kunne vælge mega mange høns

- hvis vi altså havde plads. Det hjalp meget, at tale med ham om hvad størrelse hønsehus, vi havde/havde tænkt at have, når vi var færdige, om den skulle være overdækket, om børnene skulle kunne tusse rundt på egen hånd blandt hønsene osv.
Vi havde selv set os varme på Sussex efter alt den samme research, som du selv har beskrevet. Han henviste til et medlem, der har netop den race, og vi fik telefonnummer til hjælp til at komme videre.
Vi aftalte så med hende med hønsene, at vi en dag ville komme forbi hele banden (mand, mor og 2 børn), og hun viste og fortalte og fremhævede fordele osv. F.eks. vil vi gerne have en race med forholdsvis mange æg, men den skal også kunne spises - og min mand er ikke så meget til vildtkød, derfor skulle kødet være lyst og finttrevlet. Ungerne fik lov at ae de store haner og høns og hente nylagte æg i en rede. Og mine børn er altså kun 2 og 4, så det var en MEGET stor oplevelse. Vi fandt ud af at den race, vi var stålsat på at have, var forkert at starte med for os. For hanen var større end vores søn!! Den slags erfaringer er svære at læse sig til på forum. I hvert fald på en måde, hvor de virkelig sætter sig i dig og danner god solid mening.
Vi valgte en helt anden race - en vi faktisk aldrig havde hørt om før. Med høns, som så lidt sjove ud, men passede i størrelsen og lagde godt med æg, var rolige, men nok ikke håndtamme, og så med superfint lyst kød. Vi fik en bakke med 6 æg med hjem, så vi kunne smage på sagerne :-) Og så bestilte vi 10 daggamle kyllinger som vi så hentede ca. 10 dage senere. En virkelig stor oplevelse.
Min datter har siddet iført nattøj nede i kyllingekassen og læst godnathistorier for de små kræ, jeg har klippet levende regnorm i små hapsere og min søn er helt vild med at rende rundt med/efter hønsene i gården, når vi weekendhygger. Det tror jeg du kan opleve med alle racer af høns - og børn