Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem sagde, at det er nemt at blive hønseejer ??  (Læst 1128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DianaDK

• Passiv bruger
Hvem sagde, at det er nemt at blive hønseejer ??
« Dato: 15 Juni , 2010, 13:44 »
I har sikkert hørt den før.... den lille familie, der havde en drøm om at blive selvforsynende med æg og samtidig lære børn at æg ikke er noget, der popper op i kølebiksen i supermarkedet, øko-cyklus og alt det her....

Men det er jo en ren jungle det her med at forsøge at få høns. Så finder man det her informative forum og tænker....jeg ser lige, hvilken race, der anbefales til nye hønseejere.....tænk, at der er så mange racer at vælge imellem, jeg var lige ved at bakke helt ud og opgive, for hvordan skal jeg dog vælge....

Og så kan jeg se, at det jo ikke "bare" er lige til at få fat i den race man så måtte falde for, faktisk skal jeg vist være ret heldig, hvis det skulle være denne sommer....

Og så var der jo alle de andre ting, hvilket hegn er bedst, hvilken redekasse osv osv osv  :D

Og hvad ville jeg så med dette indlæg..... vel ikke rigtig noget, andet end at fortælle jer garvede, som måtte have glemt det, at det er sørme ikke nemt at være nybegynder, haha  ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Hvem sagde, at det er nemt at blive hønseejer ??
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2010, 13:52 »
Hej og velkommen på Forum  <I

Valg af høns - uha, der vil du nok modtage mannnnnge meninger om den rigtige begynderhøne, men det vigtigste er nok, at du kigger dig omkring - bl.a. herinde - og finder nogle hønseracer du godt kan lide at se på, og så kommer det næste: deres egenskaber, skal de være store eller dværge, lette eller tunge, , foretrukne farve, skal de være rolige eller flyvske osv. osv. ...

Der er så mange skønne racer at vælge imellem, og nogle er lette at få fat på, andre sværere.

Personligt ville jeg nok anbefale f.eks. wyandotter, der er mange farvevarianter i både stor og dværg og det er en skikkelig race, som I vil kunne få god glæde af. Og - den er ret nem at få fat i.

Held og lykke med det hele  :)
Mvh Marianne

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2010, 13:55 »
Nej, det er ikke nemt og jeg er heldigvis ikke så garvet, at jeg ikke kan huske det :D Jeg begyndte f.eks. først sidste år med racehøns (orpington) og er i år startet fra rugeægstadiet for at få det, jeg ville have ;)

Hvis du ikke bor langt fra Farum, så er du velkommen til at kigge forbi og se de høns vi har og hvordan vi har indrettet os. Vi har forskellige racer (flest kyllinger), men også hybrider. Der er fordele og ulemper ved begge dele...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2010, 14:07 »
Velkommen på forum, Diana  :D
Ja, der er mange ting, man kan tage stilling til, men nu er det jo heldigvis ikke mejslet i granit, at man skal beholde den race, man får anskaffet i første omgang  ;D
Jeg kan dog tilslutte mig Marianne M. N.'s forslag om wyandotter, jeg har dem selv i dværg, og det er hyggelige og skikkelige høns, der lægger pænt med æg (med store blommer) også om vinteren.
Jeg vil foreslå, at I måske besøger nogen i nærheden, der har høns, så kan I se lidt om, hvordan et hønsehus kan indrettes, og måske få set nogle forskellige racer.
En ting er sikkert, når først man får høns indenfor på matriklen, kan man slet ikke undvære dem *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2010, 14:26 »
Hej Diana, velkommen til.

Jeg er ny hønseejer pr. 3. maj i år, så jeg oplever stadig det samme som dig en lille smule, og ellers er det så frisk i erindring, at jeg sagtens følger dig, i hvert fald.

Et af de bedste råd vi fik, var at kontakte formanden for den lokale hønseforening. Ikke sådan en race-forening, men dem, der bare har høns og danner forening og har et årligt loppemarked og banko i sportshallen hver 2. tirsdag  /o

Formanden var sød og rar og snakkesalig og hjælpsom og spurgte til om der var bestemte racer, vi havde kigget på eller om der var andet, der var vigtigere for os end racen, for måske kunne han hjælpe videre. Hvis nu racen ikke var vigtig, men vi skulle bruge mega mange æg, så kunne vi jo vælge en type, der netop LÆGGER mega mange æg, eller vi kunne vælge mega mange høns  ;D - hvis vi altså havde plads. Det hjalp meget, at tale med ham om hvad størrelse hønsehus, vi havde/havde tænkt at have, når vi var færdige, om den skulle være overdækket, om børnene skulle kunne tusse rundt på egen hånd blandt hønsene osv.

Vi havde selv set os varme på Sussex efter alt den samme research, som du selv har beskrevet. Han henviste til et medlem, der har netop den race, og vi fik telefonnummer til hjælp til at komme videre.

Vi aftalte så med hende med hønsene, at vi en dag ville komme forbi hele banden (mand, mor og 2 børn), og hun viste og fortalte og fremhævede fordele osv. F.eks. vil vi gerne have en race med forholdsvis mange æg, men den skal også kunne spises - og min mand er ikke så meget til vildtkød, derfor skulle kødet være lyst og finttrevlet. Ungerne fik lov at ae  de store haner og høns og hente nylagte æg i en rede. Og mine børn er altså kun 2 og 4, så det var en MEGET stor oplevelse. Vi fandt ud af at den race, vi var stålsat på at have, var forkert at starte med for os. For hanen var større end vores søn!! Den slags erfaringer er svære at læse sig til på forum. I hvert fald på en måde, hvor de virkelig sætter sig i dig og danner god solid mening.

Vi valgte en helt anden race - en vi faktisk aldrig havde hørt om før. Med høns, som så lidt sjove ud, men passede i størrelsen og lagde godt med æg, var rolige, men nok ikke håndtamme, og så med superfint lyst kød. Vi fik en bakke med 6 æg med hjem, så vi kunne smage på sagerne :-) Og så bestilte vi 10 daggamle kyllinger som vi så hentede ca. 10 dage senere. En virkelig stor oplevelse.

Min datter har siddet iført nattøj nede i kyllingekassen og læst godnathistorier for de små kræ, jeg har klippet levende regnorm i små hapsere og min søn er helt vild med at rende rundt med/efter hønsene i gården, når vi weekendhygger. Det tror jeg du kan opleve med alle racer af høns - og børn  ;)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline DianaDK

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2010, 16:30 »
Tak for alle jeres svar - det er nu rart at læse at andre har været samme sted, som vi står nu  ;)

Havde jo bare forestillet mig at købe tre æggelæggende damer, men så har jeg læst en masse om at daggamle bliver mere tamme, men er det ikke synd at tage dem fra deres mor ??? flere spørgsmål, I know.

Umiddelbart er vi også faldet for Wyandot, efter de beskrivelser herinde, men om det skal være dværg eller stor er jeg lidt i tvivl om....

Hønsehuset har vi faktisk allerede, det stod her nemlig da vi overtog huset, så vi er faktisk klar til hønse-invasion (tror dog vi venter til ferien er overstået), så der ikke skal passere på med det samme  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2010, 16:33 »
Voksne høns eller store kyllinger bliver også tamme, det handler bare om tålmodighed og godbidder *p
Jeg har aldrig købt daggamle, og de kyllinger jeg får hvert år, går med deres mor, og alligevel bliver de alle ret tamme, se evt. billeder i mit galleri.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2010, 17:36 »
Wyandotter er en god begynder race, både til æg og kød, desuden findes de i mange smukke farver.

Og husk ALLE har været begyndere engang  ;D

Og jo høns er IKKE bare sådan nogle brune og hvide nogen som render rundt. Der ER mange racer, til enhver smag og i mange størrelse, farver og faconer.

Så bare klø på, det er en skøn hobby og egne æg smager bare BEDST  /o
« Senest Redigeret: 15 Juni , 2010, 17:38 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2010, 07:15 »
Hej Diana - Velkommen til forum :).

Jeg er også nybegynder, og kan også sagtens huske hvor svært det var, de første uger som ny hønseholder. Jeg har spurgt en masse herinde, og fået svar på alle mine spørgsmål. Et genialt sted at holde til for "hønsetosser" *f

Jeg købte daggamle, maskinudrugede kyllinger, og det har jeg ikke fortrudt. Da jeg jo overtog hvervet som "mor" for dem, er de blevet meget, meget tamme. De er nu 2 måneder gamle, og det er da bare lykken at komme hjem efter arbejde, åbne ind til hønsegården, og så blive overfaldet af 10 jublende høns der alle vil hen og sidde på skødet, og kigge efter hønseguf i alle lommer og sprækker :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2010, 09:42 »
Bare rolig Diana....kast dig ud i det, og, vupti...om et par måneder eller tre, så er det dig som har lidt erfaring af ´øse´ af..
Velkommen på forum
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

pylle pylle

• Gæst
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2010, 10:21 »
Jeg kan se du har børn!! så skal i da have dværgsilker!! de giver æg, de er sjove at se på.. og de er gode skrukker, så at i kan få nogle dejlige kyllinger!!!

Offline DianaDK

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Juni , 2010, 20:36 »
Tusind tak for alle jeres søde svar. Jeg er nu blevet hønseejer, lidt hurtigere end jeg havde forventet. Jeg fik nemlig en mulighed for at få nogle Maran-kyllinger og tænkte, at det ville være populært med chokolade-farvede æg (jeg har to mindre børn). Vi havde jo hønsehuset klar, men løbegården er under opbyggelse, så indtil videre må kaninen låne sin løbegård ud, så damerne har et sted at gå. Min datter på snart 7 år har siddet hos dem hele dagen, sunget sange for dem og nusset dem, mens de sad på skødet af hende, så det er et meget stort hit  /o

Næste skridt er så, at se om jeg kan finde to hønekyllinger i tilsvarende alder (marts/april i år) og sætte sammen med dem, så vi har lidt forskellige racer at kigge på. Så skulle der være nogle her på Sjælland, der har et par fx. Wyandotter til overs, hører jeg meget gerne fra jer  ;D

Hilsen den nye hønseejer.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #12 Dato: 20 Juni , 2010, 22:22 »
Tillykke med den nye tittel  /o hønseejer ;D

Høns er vanedanende, de giver livsglæde og man bliver glad i låget af at sidde og kikke/hygge hos dem.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk