Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En lille hyggelig historie  (Læst 4272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jkso93

• Passiv bruger
En lille hyggelig historie
« Dato: 14 Juni , 2010, 22:15 »
Her på det lille landsted har fjerkræet åbenbart bestemt sig for at være TOTALT anderledes end det bøgerne foreskriver. Først havde jeg gasen der rugede samtidig med gåsen. Så var der gåsen der ikke ville vide af de nye gæslinger.

MEN her kommer så den hyggelige historie. Jeg har 2 sussex (mor og datter) der begge lagde sig skruk for et par uger siden. Jeg havde købt lidt Dorking rugeæg af Rixen og havde selv lidt blandede rugeæg. POP sagde det, da de klækkede i den lille blå, og samme aften røg der 8 kyllinger under hver skruk. Natten gik og dagen gik med og om aftenen var jeg ude og kigge til de små pus.... MEN under den ene skruk var der kun 2 kyllinger tilbage.... så var jeg muggen, for så havde rotterne nok været på spil. Da jeg efterfølgende løftede skruk nr 2 pippede der nu 14 kyllinger frem under hende. I løbet af dagen var der altså sket en lille omrokering uden min tilladelse. Men fair nok, bare skrukkerne kan finde ud af det, så fint med mig.
Se - historien ender nu ikke her, for inde i hønsehuset havde jeg opstillet nogle skillerum, så skrukkerne med deres kyllinger kunne gå i fred for hinanden og de andre høns i gården. Efter et par dage, blev skillerummene fjernet med mellemrum, så skrukkerne kunne vende sig til hinanden.

OG HVAD SKER DER SÅ???????

Bedst som man tror man har styr på besætningen, har de 2 skrukker i fællesskab besluttet at lave et kollektiv i den ene redekasse og opdrage det små i fællesskab. Sådan har det nu været det meste af idag og lur mig om ikke de 16 kyllinger bliver opdraget af Mor og Datter Susex i fællesskab.

Bare lige en lille aften historie..... nyd billederne.

/Johnny.

0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: En lille hyggelig historie
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2010, 22:17 »
Dejlig historie - og skønne billeder  :D /o
Mvh Marianne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2010, 22:20 »
Nej, hvor fantastisk! *p

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2010, 22:22 »
Super sød historie, glæder mig også til min sussex skruk får kyllinger :D
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2010, 22:27 »
Det er skønne billeder..dejlige skrukmødre og ikke mindst dejlige Dorkinger ;)Jeg har også pt. 2 dværgkochin som deles om 14 Brahma kyllinger..det går også rigtigt fint..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2010, 06:48 »
Mine skæghøns gør det samme. Det er altså toppen af hønsehygge!

Nyd det! :D

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2010, 07:41 »
Jeg er osse med i klubben med de 2 dværgkochin der passer 19 kyllinger sammen...

Jeg tror vi skal føle os meget heldige  ::)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2010, 07:54 »
Dejlig historie og skønne, skønne billeder. Nøøj, hvor er der bare dømt hønsehygge i den redekasse :D.

*o *p *o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2010, 08:32 »
Se, dét er en hyggelig historie  /o
Jeg er så heldig at jeg har TRE skrukker med kyllinger og de er også fælles om at passe de små  <L
Jeg tog nogle æg fra da de rugede, fordi der var alt for mange, synes jeg, og lagde i maskinen og efterhånden som de klækker, lukker jeg dem ud til de tre madammer som tager pænt imod  /o
Jeg behøver ikke engang at vente til de er gået til ro om aftenen ! Jeg kan bare lukke den lille ny ind i skrukkeafdelingen, så får den lov til at putte sig under skrukkerne med det samme  *p
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2010, 10:55 »
Mine dværgwyandotter ynder også at passe kyllingerne i fællesskab. Men den gråstribede dværgmaran går sine egne veje.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk