Her på det lille landsted har fjerkræet åbenbart bestemt sig for at være TOTALT anderledes end det bøgerne foreskriver. Først havde jeg gasen der rugede samtidig med gåsen. Så var der gåsen der ikke ville vide af de nye gæslinger.
MEN her kommer så den hyggelige historie. Jeg har 2 sussex (mor og datter) der begge lagde sig skruk for et par uger siden. Jeg havde købt lidt Dorking rugeæg af Rixen og havde selv lidt blandede rugeæg. POP sagde det, da de klækkede i den lille blå, og samme aften røg der 8 kyllinger under hver skruk. Natten gik og dagen gik med og om aftenen var jeg ude og kigge til de små pus.... MEN under den ene skruk var der kun 2 kyllinger tilbage.... så var jeg muggen, for så havde rotterne nok været på spil. Da jeg efterfølgende løftede skruk nr 2 pippede der nu 14 kyllinger frem under hende. I løbet af dagen var der altså sket en lille omrokering uden min tilladelse. Men fair nok, bare skrukkerne kan finde ud af det, så fint med mig.
Se - historien ender nu ikke her, for inde i hønsehuset havde jeg opstillet nogle skillerum, så skrukkerne med deres kyllinger kunne gå i fred for hinanden og de andre høns i gården. Efter et par dage, blev skillerummene fjernet med mellemrum, så skrukkerne kunne vende sig til hinanden.
OG HVAD SKER DER SÅ?

Bedst som man tror man har styr på besætningen, har de 2 skrukker i fællesskab besluttet at lave et kollektiv i den ene redekasse og opdrage det små i fællesskab. Sådan har det nu været det meste af idag og lur mig om ikke de 16 kyllinger bliver opdraget af Mor og Datter Susex i fællesskab.
Bare lige en lille aften historie..... nyd billederne.
/Johnny.