Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dag 25.. stadig ingen kyllinger?  (Læst 13187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
Dag 25.. stadig ingen kyllinger?
« Dato: 11 Juni , 2010, 17:05 »
Hej venner,

Hmm.. så opstod der igen en finurlig ting, som jeg, som ny hønseejer, ikke rigtig ved hvordan jeg skal håndtere. Min førstegangsskruk har ligget på 11 æg i 25 dage nu, og der er ikke sket noget... Havde regnet med at der ville komme æg i mandags. Hun har ligget meget trofast, og næsten katatonisk, stort set hele periode. Har sjældent været ude, og når jeg har tjekket æggene har de altid været varme. Jeg gik ud fra at de fleste æg ville være befrugtet, da der ikke har været mangel på "hanky-panky" med Hr. hane.
Kan det tage længere tid pga. det kolde vejr? Eller er løbet kørt?
De er blandings-dværghøns. Har en gård på omkring 200 m2 vild hønsegård med mirabelletræer og græs, mælkebøtter, brændenæller osv. og et stort hønsehus med rugekasser med rigeligt halm og hø. De får byg og masser af grønt og køkkenrester. Æggene tog jeg ind løbende over en uge og opbevarede dem i spisekammeret (hvor der er omkring 10 grader) før jeg lagde dem til de æg hun havde lagt de sidste to dage før hun lagde sig på reden.
Har jeg lavet en fejl? Kan de stadig nå at klække?

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Dag 25.. stadig ingen kyllinger?
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2010, 17:09 »
Selvom der har været meget hanky-panky, så kan det jo være han skyder med "løst krudt". ;)
Har du ikke prøvet at lyse dem??
Ellers er det desværre nok en ommer
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2010, 17:20 »
Hmm.. Åh det er trist at indse, når man sådan havde glædet sig.
Jeg giver det lige en dag eller to til.. bare for min sjælefred. Ellers må jeg jo kigge mig om efter en ny hane  :'(
Tak for dit svar  :)

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2010, 17:21 »
..må forresten indrømme at jeg ikke helt har regnet det med at lyse dem ud endnu. Havde håbet at naturen kunne klare det for mig, men det kan da være jeg skal have en lidt større finger med i spillet..

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2010, 17:25 »
Så kan du ihvertfald se om det er fordi de er ubefrugtet eller døde under vejs.
Hvormange høner har du til hanen, det kan jo også være han ikke når hele vejen rundt, hvis der er for mange
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2010, 17:42 »
Jeg har tre høner til den ene hane. De er alle fra sidste år, så der skulle da være noget krudt i dem?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2010, 17:55 »
Julie, jeg synes alle mine kuld på nær et enkelt er klækket meget sent i år, så jeg ville give den en chance. Du skulle kunne høre kyllingerne banke/skrabe på skallen og også høre dem pippe det sidste døgns tid inden de klækker. Prøv at holde et af æggene op til øret og lyt godt efter.
Du kan også prøve at lægge æggene i lunt (38o) vand, her skal du være 110% sikker på, at der ikke er hul på dem! Ofte vil man kunne se æggene vippe/hoppe pga. af kyllingens bevægelser, men der kan sagtens være levende kyllinger selvom æggene ligger stille. Hvis du lægger dem i vand, skal du ikke tørre dem, men bare lægge dem under skrukken, mens de er våde.
Endelig kan du tage en cykel- eller lommelygte, gå ind i et mørkt rum og holde ægget i den cirkel din tommel og pegefinger danner, og så lyse nedefra med lygten, men sådan at du ikke ser lyset direkte, så kan du se om der er noget i ægget, blanke æg vil se helt lyse ud, æg tæt på klækning vil have en ret stor luftblære og resten vil være dækket af en mørk skygge, og du kan endda være heldig at se skyggen bevæge sig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Iben Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2010, 18:21 »
Prøv at holde et af æggene op til øret og lyt godt efter.

Den virker især hvis du banker på ægget lige så stille med en negel, så banker kyllingen igen.

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2010, 19:03 »
Jeg tror ikke du har lavet nogle fejl. Alt lyder meget korrekt. Følg de gode råd du har fået, og hvis du opgiver snart, så prøv forsigtigt at lave hul i den buttede ende af æggene, og kig om der er levende kyllinger i. Bare for en sikkerheds skyld! Pas på ikke at ødelægge hinden. Hvis der er liv, kan de lægges under hønen igen, og selv lave arbejdet for at komme helt ud.
Har selv haft et hold høns, der lavede æg, hvor kyllingerne ikke selv kunne komme helt ud.
Held og lykke. Ellers må du meget snart på jagt efter daggamle kyllinger til hønen ;)

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2010, 00:13 »
Hvor er I søde med så mange gode råd  :-* Tak for det!
Jeg skynder mig ud imorgen tidlig og prøver at lyse æggene, hvis der stadig ikke er sket noget.
Vender hurtigst tilbage med information om udviklingen  :)

frida

• Gæst
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2010, 22:31 »
Hej Julie. Hvordan går det med æggene? Venter spændt på at høre nyt /o

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2010, 09:23 »
Hej Julie

Håber du har fået kyllinger eller kan købe nogle daggamle til hende :)

Jeg studsede lige over din foderplan. Fodrer du KUN med byg, grønt og madrester? Byg er nemlig ikke så godt at fodre høns med. De har bedre af noget æglægningsfoder, gerne blandet op med noget hvede og evt. lidt knækket majs :)

Om det er det byg du har fodret med, som er gået ud over befrugtningen skal jeg ikke kunne sige, men det er da værd lige at tage med :)

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Juni , 2010, 10:03 »
Jeg blander en lille håndfuld byg i deres foder, men de gider ikke æde det, det ligger altid tilbage når det andet er spist :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 Juni , 2010, 18:38 »
Hej allesammen,

Jeg undskylder det sene svar.

Ja, æggene fik jeg slet ikke noget ud af. Til sidst tog jeg dem fra og åbnede et enkelt for at se om der overhovedet havde været liv derinde. Og det HAVDE der. Ægget sprang i luften da vi slog det i stykker og stank ganske forfærdeligt, så det var længe siden det var gået til, men der var altså en udefinerbar lille krop derinde. Vel 3-4 cm. lang.
Hvad kan der være gået galt siden ingen af æggene blev til noget? Hønen har ligget meget fast på reden, og æggene har altid været varme når jeg har mærket på dem. En anden skruk bestemte sig tidligt i forløbet for at hun også ville være med, så der har stort set hele tiden ligget to skrukker på reden.

Med hensyn til min foderplan, så er jeg da helt overrasket. Havde spurgt en af naboerne (landmand), som gav sine byg og jeg ved at de fodrer med byg på landbrugsskolen her i byen. Men jeg skifter da helt sikkert, hvis I har dårlige erfaringer med det. Kan det have været det der er årsagen til at det er gået galt? Det lyder lidt vildt, ikke?

Det er desværre ikke lykkedes mig at skaffe nogle kyllinger til dem, da hverken min kæreste eller jeg har kørekort. Det er svært at få sælger til at bringe dem ud, og lige lovlig indisk at tage dem med i bussen ;) (Hvis der er nogen der kender nogen der bor i nærheden og er villige til at bringe ud, må I meget gerne sige til.)
..så skrukkerne ruger ufortrødent videre uden æg.

De bedste hilsner

Julie

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 20 Juni , 2010, 19:00 »
Østjylland, nærmere bestemt??? Jeg har kyllinger fra i tirsdag som skrukken nok kunne få et par stykker af.

(og jeg har da for mange år siden hentet kyllinger på cykel...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi