Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fra æg til høns...  (Læst 33228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #60 Dato: 26 Marts , 2008, 23:07 »
Hvor længe går er, efter at hønen har fået kyllinger, og til hun begynder at lægge æg igen?

Idag, da jeg kom hjem fra arbejde, fandt jeg 2 æg i reden, som med sikkerhed er lagt idag. De andre silkehøns går jo sammen med, indtil de bliver sat udenfor, og kommer ind igen til nat. Jeg ved iøvrigt, at en af silkerne, der kommer ud, er begyndt æglægning, for jeg har hentet 2 æg ind fra haven.

Med hensyn til fordelingen er vi nu næsten sikre på, at den gule kylling er rester fra Pip-Hans, vores overlevende foderkylling, og de brogede, der er brunlig i toppen er blanding mellem blomster og landhøne, og de sidste tre er blomsterhøns.

Jeg er ked af at skuffe jer men udfra udseende så kunne de allesammen være skånske blomster kyllinger. Også selvom de er brune i toppen. Men jeg tror at det bliver nemmere at se når de bliver fuldt fjersatte.

En høne har (vist nok) hele tiden 4-5 æg undervejs og derfror er æggene befrugtede min. 4 dage. Men efter en uges tid så tror jeg da at det er ved at være slut.
Er der nogen der har noget dokumenteret angående dette??

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #61 Dato: 26 Marts , 2008, 23:11 »
Tak for det Danny.
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2008, 23:28 Fra Susanne Hansen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #62 Dato: 02 April , 2008, 00:06 »
Så er kyllingerne blevet ca. 2½ uge gamle.
Det er utroligt, så hurtigt de udvikler sig, Galleripinden, som vi kalder den bom der er på en af billederne bliver allerede indtaget af de små, utroligt at de kan komme derop.
Vingerne ser ud til at være fuldt udviklede med fjer allerede.
Jeg fjernede idag en klat lort fra en af dem, det havde sat sig fast i numsen, i dunene lige under numsehullet, og havde irriteret den en del, så den blev forsigtigt blødgjort i noget lunkent vand, og så var det nemt at pille af, men den havde allerede en bar plet omkring det. Det så ikke ud til, at der ellers er noget i vejen med den, men jeg holder da lige øje med den, de næste dage.
Her lige nogle billeder af dem, som de ser ud lige nu.
Læg mærke til billedet, hvor der kun er den gule, der kan man lige se en kylling kikke ud ved vingen på dens mor.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #63 Dato: 04 April , 2008, 00:09 »
Lige et enkelt billede fra første gang udenfor på græsset.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

  • Gæst
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #64 Dato: 04 April , 2008, 09:52 »
Hvor er det altså en dejlig broget flok, du har :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #65 Dato: 24 November , 2008, 12:46 »
Her for et par måneder siden, blev min blandingshøne skruk igen.
Jeg havde samlet æg ind hver dag, så da jeg besluttede, at hun da godt kunne få lov at ruge nogle enkelte ud, havde jeg kun et frisk æg, og så nogle fra køleskabet.
Det gik bare ikke.
Kun det ene friske æg blev klækket, resten udviklede sig i ægget, men var nok for svage til selv at kunne komme ud, de gik ihvertfald alle til.
Årsagen kan ligge i, at mit køleskab er meget koldt, kun på et par grader.
Det kan også ligge i, at æggene skal akklimatiseres et døgns tid, inden de lægges under hønen, dette fik jeg ikke gjort. (Af skade bliver man forhåbentlig klog)  :-\

Er der andre der har erfaringer omkrng dette med at bruge æg fra køleskabet?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #66 Dato: 24 November , 2008, 14:38 »
Jeg har ingen erfaring, ved bare at jeg aldrig har gjort det da jeg ikke ønsker at nogle af dem skal gå tabt, så hellere vente 2-3 dage længere på nye æg :).. Det er bare min holdning, har da hørt før at nogen har fået æg under hønen der har været mange dage i køleskabet der er klækket, men jeg vil nu stadig ikke gøre dette. Mener at to af de æg fra England jeg havde med havde været i køleskabet, men om det var de to der ikke kom ved jeg ikke :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #67 Dato: 24 November , 2008, 19:02 »
Jeg har prøvet at ruge køleskabsæg ud, dog i rugemaskine, Jeg havde samtidig frisk æg i og mit resultat blev at der kom lige mange ud af begge hold.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #68 Dato: 24 November , 2008, 19:41 »
Man siger jo at æg, der skal gemmes til rugning, skal opbevares ved omkring 13 grader og højest en uges tid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #69 Dato: 25 November , 2008, 07:19 »
hej
hvor længe der går der fra man skifter hane til at det er den nye hane der er far til de nye kyllinger
mhv jesper

Efter sigende går der 14 dage efter skift til ny hane, jeg selv går ud fra 21 dage for at være sikker på det nye afkom er den nye hanes, det kan sagtens lade sig gøre at en høne har "gemt" lidt til dårligere tider fra den forrige hane.
« Senest Redigeret: 25 November , 2008, 10:07 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #70 Dato: 25 November , 2008, 07:59 »
Man siger jo at æg, der skal gemmes til rugning, skal opbevares ved omkring 13 grader og højest en uges tid.

Ja, men ingen regel uden undtagelser, så op til 14 dage er ikke noget problem.

Jeg har prøvet at ruge køleskabsæg ud, dog i rugemaskine, Jeg havde samtidig frisk æg i og mit resultat blev at der kom lige mange ud af begge hold.
Ja, det er også hvad jeg er blevet fortalt af Danny, er næsten sikker på, at problemet hos mig er, at jeg ikke akklimatiserede æggene, efter at de kom ud fra køleskabet.
Selvfølgelig vil jeg da helst have æg, jeg har taget fra til rugning, men når man nu ikke lige har det ved hånden, kan man jo komme i den situation, hvor man bliver nød til at prøve nogen fra kølskabet.
« Senest Redigeret: 25 November , 2008, 08:02 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #71 Dato: 25 November , 2008, 09:39 »
@ Marianne jeg tager æg fra til rugning, og opbevare dem i stalden, jeg lader dem stå i ca 14 dage hvorefter de kommer i rugemaskinen, jeg håber i år jeg kan undgå rugemaskine og istedet bruge mine silkehøns  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #72 Dato: 25 November , 2008, 13:31 »
Bruger altid en skrukhøne da jeg finder det mest naturligt :D.. Mine æg bliver aldrig over 10 dage :).. opbevare dem i stalden i ca 14-15 grader :).. Sidst jeg gjorde det med 9 æg var der 6 befrugtede. Der var kun en af de 6 der ikke kom.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #73 Dato: 25 November , 2008, 18:57 »
Bruger altid en skrukhøne da jeg finder det mest naturligt :D.
Ja, det lyder også som det letteste at bruge en skruk. Jeg har orpinton som let skulle blive rugelystne. Men hvor tidligt på året er det jeres erfaring at en høne kan blive skruk? Overvejer nemlig en rugemaskine, så jeg er sikker på, at hønerne kommer i lægning inden vinteren (så der ikke sker det samme som i år, hvor kun en ud af fire er kommet i lægning)
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #74 Dato: 25 November , 2008, 20:01 »
Efter sigende kan de blive skruke hele året. Her hos mig er det altid fra marts-oktober måned. Du kan prøve at provokere dem til at blive skruk ved at putte kunstige æg i rederne nogle uger før du ønsker at begynde rugningen :)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.