Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Store adfærdsforskelle mellem racerne  (Læst 6176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe FR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
    • Kennel Fálkastjörnu
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #45 Dato: 27 ſeptember , 2013, 15:28 »
Spændende føljeton, GokkeLotte  <D

Kommer der ikke nogle billeder også?  ;)
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #46 Dato: 30 ſeptember , 2013, 10:54 »
 :o Pyyh en hektisk weekend- vi skal holde 100 års fødselsdag( altså tilsammen  ;)) d. 12, og der var da liige et par praktiske detaljer, der skulle på plads allerede nu.............
 Jeg har næsten ikke været ude hos hønsene  :'( De er blevet fodret, har fået friskt vand og burene er blevet renset. Først igår eftermiddags kunne jeg bære havestolen ind i skuret og lokke dem ind med nogle rester. Bettefis og de store damer + Bettesøs går jo bare med, når jeg kalder, men de andre er stadig ikke så glade for blikrummet..... det tog 10 min. at få de sidste ind ad rulleporten. Bianca, Kæleputte og Bettesøs spiser af min hånd nu- Madam Blå hopper op på skødet for at sikre sig en stor andel ;D De små tør godt løbe ind under stolen, rundt om mine ben og hoppe op på træskoene, når jeg bare sidder stille og uddeler guf  :laugh:
 *p
Det kniber altså lidt med tage billeder, når man har høns og håndfoder i hænderne........ Nu skal jeg ud for at være pulveheks- nåede kun at fjerne klatter de sidste dage og gulvene mangler savsmuld + Hermexcide  ::) så kan jeg jo tage billeder af den formærmede flok inde under buskene  >:( :o :P
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #47 Dato: 30 ſeptember , 2013, 11:27 »
p.s. er de blevet for kræsne? Naboens høns æder lystigt både snittet hvidkål og kartoffel- og æbleskræller- det eneste rå vores gider er hvidløg, og de er jo presset først. Kål bliver allernådigst accepteret i mindre mængder, men kun fintsnittet og stegt el. blancheret- revet gulerod har ikke just haft "ormeeffekt" som håbet. De gider IKKE råkost. Brændenældehøsten er nu kørt ud sammen med andet grønt affald( dem gad de heller ikke), og jeg spekulerer nu i, hvad de kan få til vinter...... dåsemajs og fra frost er lidt dyrt i længden- det er icebergsalat også, når den kun accepteres i HELT sprød tilstand........
Lige nu er jeg ved at koge broccoli, som jeg håber de vil have i tern sammen med hvidløg og rodfrugtemos fra i aftes-toppingen bliver kød skåret i små stykker. Det er meget mørt  *k
Jeg har bestilt hampestrøelse til redekasserne og noget hø: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/hoe_stroe/hoe/186835 + div.  <G Spiser de hø eller skraber de bare rundt i det?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Ilse B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 486
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #48 Dato: 30 ſeptember , 2013, 14:42 »
Tror du ikke hønsene bliver lidt mindre kræsne til vinter, når de ikke har alt det grønne de kan gå og spise? Det håber jeg da, ellers bliver det da en dyr omgang med frisk salat hver dag. Jeg har en masse grønkål og rosenkål i haven, meget til os selv, men også til hønsene, det kan jo stå grønt hele vinteren.
Det er også min første vinter for mig med høns,og mine høns er vist lige så kræsne som dine, og det er jo SLET ikke vores egen skyld, vel? :angel: det bedste grønt mine høns kan få er rosenkålsblade, mums!
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #49 Dato: 30 ſeptember , 2013, 15:55 »
rosenkålsblade  :o De ville give tvære miner i haven hos os...... OG høns i hælene hele vejen til lågen i håb om noget bedre  :laugh: Men jeg håber da, at du har ret mht vinter og mindre grønt i haven  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Ilse B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 486
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #50 Dato: 30 ſeptember , 2013, 18:13 »
Har du prøvet med rosenkål? Sært nok, mine vil hverken have brændenælder, skvalderkål eller alt muligt som høns normalt kan lide, men kål, også alm grøn er altså kræs :o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #51 Dato: 30 ſeptember , 2013, 22:02 »
jeg har ikke observeret at hønsene spiser hø. De skraber rundt i det og prikker i det, men spiser ikke af det som sådan. Vores høns spiser gerne alle former for grønt, men helst hvis det har været en tur i hakkeren først, så det ikke er så store stykker.Kunne du måske lave en aftale med brugsuddeleren om og få noget af det grønt de kasserer?? Det er langt fra alt grønt i forretninger der er dårligt når de smider det ud
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #52 Dato: 30 ſeptember , 2013, 22:13 »
Spiser de hø eller skraber de bare rundt i det?

Jeg håber de undlader at spise høet da du ellers nok får problemer med høns med sur kro.
Mvh
Erik Andersen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #53 Dato: 30 ſeptember , 2013, 22:51 »
Ang. kræsenhed. Jeg har også nogle høns som jeg i begyndelsen serverede alt muligt forskelligt for - de skulle jo være altædende. Det eneste de ville spise udover tørfoderet var dog købe-toastbrød- hanen så smækfornærmet på mig ,når jeg kom med hjemmebag o. lign. Jeg har tænkt på at toastbrødet måske var det eneste de kendte til. De har efterhånden vænnet sig til hvedebrød med yoghurt - og i den blanding accepterer de nye ting. Lige nu majs, som de for en uge siden ikke spiste men som nu glider ned. Jeg er vist blevet deres morhøne.  :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #54 Dato: 30 ſeptember , 2013, 23:04 »
Pas nu på at de ikke bliver så fede at æggeproduktionen stopper.

Både hvede og majs feder mere end hvad godt er for høns, så det skal helst gives i begrænsede mængder.
Mvh
Erik Andersen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #55 Dato: 30 ſeptember , 2013, 23:17 »
Hønsene kan jo godt spise alt muligt når de selv går rundt i haven og finder diverse frø, græs, stankelben, bær, frøer og alt muligt andet. De er nok ikke genetisk kodede til mærkelige ting i skåle og hvad vi ellers finder på. Men uanset hvad - er de overlevere- så de skal nok komme til fadet til vinter!

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #56 Dato: 30 ſeptember , 2013, 23:21 »
Pas nu på at de ikke bliver så fede at æggeproduktionen stopper.

Både hvede og majs feder mere end hvad godt er for høns, så det skal helst gives i begrænsede mængder.
Jeg er opmærksom på problemet. De får kun små mængder og er meget aktive.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #57 Dato: 01 Oktober , 2013, 07:24 »
 :D Broccoli fik  /d, men mos + kød forsvandt som dug for solen  :laugh:
Bettefis og de tre store spiser tit af beholderen med fuldfoder- de andre foretrækker startfoder og kornblandingen....
Alle er nu blevet glade for spireblandingerne, så om ikke andet får de da lidt grønt på den måde vinteren over. Jeg kan jo bare sætte mængden op til daglige rationer  ::) Det er lucerne, mung, linse og bukkehornsspirer. De virker ret glade for ærterne i kornblandingen- feder de? De kan vel også købes seperat uden majs og de andre korn?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #58 Dato: 01 Oktober , 2013, 09:16 »
Pas nu på at de ikke bliver så fede at æggeproduktionen stopper.

Både hvede og majs feder mere end hvad godt er for høns, så det skal helst gives i begrænsede mængder.

Korn (herunder majs) danner sammen med bælgfrugter i forholdet 4:1 fuldgyldige proteiner (på højde med de animalske). Min fodringplan er at omdanne vegetabilske proteiner til animalske på en optimal måde (proteinkomplettering). Om morgenen får hønsene et blødfoder bestående af lidt kød, kogte linser/bønner/ærter, hvedebrød, majs, lakseolie, yoghurt og salt. De elsker det foder og heri kan jeg så blande klid o.a. efter behov. Kartofler og æg sammen giver også fuldgyldige proteiner idet det/de aminosyrer der mangler i æg findes i kartofler. Den gammelkendte ret med brasekartofler og spejlæg er slet ikke så tosset!

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #59 Dato: 01 Oktober , 2013, 11:57 »
Noget andet jeg har bemærket, er forskellen på hvilke skaller der foretrækkes. De små vil helst have grit + redstone(?) fra Versele Laga og de store helst af sækken med strandskaller fra den lokale foderstof????? De har fri adgang til begge dele og tager vel efter behov...........  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk