Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fra æg til høns...  (Læst 32933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Fra æg til høns...
« Dato: 09 Februar , 2008, 00:18 »
Se, jeg er jo stadig begynder, og vil sikkert være det i adskillige år endnu, der er så mange ting at lære.

Men, et spørgsmål ad gangen.

Når nu hønsene begynder at lægge æg, og der er stor sandsynlighed for, at de er frugtbare, hvordan gør man så lige for at få gang i en udrugning?

Det er fint nok med, at man hører om at der er en høne der er skruk, men det har jeg ikke, det er alle unghøns, og begynder først æglægning om lidt.

Hvis man lader æggene ligge, hvad sker der så?

Eller skal man købe nogle attrapper, og så se, om der er en der begynder at ruge på dem, på et tidspunkt?

Hvad gør i?

Jeg synes, det er underligt, men det er faktisk et emne, der ikke er beskrevet ret meget om, jeg har ihvertfald ikke fundet det endnu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2008, 06:33 »
Jeg har nogen små due gipsæg jeg lægger i reden, det plejer at være nok til at få de små hollandske dværge i rugehumør :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2008, 18:23 »
Jeg vil anbefale dig at ligge nogen kunstige æg af den ene eller anden form i rederne. Problemet med at ligge "de rigtige" æg er at hønen godt kan være lidt ustabil i starten og fosteret kan på denne måde starte udviklingen men dør evt. når hønen er af reden et længere stykke tid.
Iøvrigt skal du ikke være bange for at dine høns er unge og derfor ikke skrukker. Flere af mine silkehøns (forældrene til dine) nåede kun at lægge under 20 æg og blev derefter skruk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2008, 18:50 »
Du kan også bruge de almindelig æg til snydeæg. Sæt et par store krydser på de æg der ikke egner sig til rugning og læg dem i reden. Du kan skifte dem løbende og når hønen ligger stabilt, skifter du ud med de rigtige æg.

Unge høns er ingen hindring for at få skrukker. Jeg har pt. en sussex på 7 mdr. der skrukker.
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2008, 23:08 »
Se, nu begynder selv jeg at blive til Åge, altså kloge Åge, jeg har da fattet lidt, *gggg

Jeg tror, jeg vil købe nogle snyde æg, på mandag, og se hvordan det så går, dem sker der da i det mindste ikke noget med.

Hvor mange æg skal man lægge i reden, for at de tror de skal begynde at skrukke? (Hvis de gør)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2008, 23:32 »
Hvor mange æg skal man lægge i reden, for at de tror de skal begynde at skrukke? (Hvis de gør)

Det er der mange svar på. Nogen høns behøver ikke at se et æg for at skrukke. Jeg ligger 3 når jeg vil lokke en hønsedame. Det er det antal af kunstige æg jeg har  ;)
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2008, 23:54 »
Tak for jeres svar..

Herhjemme siger Rie, at det er mig der er skruk, det kan da ikke passe....
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Hanne

  • Gæst
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2008, 10:09 »
JO BØRGE DET ER DU ;D ;D ;D

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2008, 00:00 »
Hanne, jeg må ha Rie til at ligge lidt mere stille i sengen, så kan hun da agere rugemaskine, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2008, 22:54 »
Her lige en lille gave fra Rie, idag.

Hun siger, den hedder Børge...

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Hanne

  • Gæst
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2008, 23:05 »
Dejlig skruk og dejlig kone!!

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2008, 20:29 »
Hej Børge en erfaring jeg har med at lave mine hollandske dværge skruk er som i andre er inde på altid at have nogle æg i reden. Samtidig med det ændre jeg foderet så de får en masse hvede. Så er det næsten sikkert at der kun går 14 dage så vil de ruge.
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2008, 20:48 »
@Børge.

Det skal nok komme, og når det gør smitter det helt vildt, så vil du lige pludselig mangle høns til at lægge æg, for de skrukker alle sammen. ;D
Lige pt. har jeg 4 skrukker (dværg silker), og det er alle kyllinger fra i sommers.
Ja, de 2 af dem går med kyllinger, og de andre 2 får 6 kyllinger tildelt i næste uge, når de æg jeg har i rugemaskinen klækker.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #13 Dato: 16 Februar , 2008, 03:22 »
Ja, så kan jeg godt se, at jeg kommer til at mangle silker, der er kun en høne der er begyndt at lægge æg, og en blomsterhøne.
Blomsterhønerne skrukker nok ikke alle, de skrukker vist ikke særlig meget.

Jeg er heller ikke sikker på, at mine haner er begyndt at bedække, har ikke set det endnu, ihvertfald. Blomsterhanen er lige begyndt at gale om morgenen, men silkehanen har jeg ikke hørt noget til endnu.

Så, vente vente, og tålmodighed, siges at være en dyd, som jeg nok ikke besidder, *gg

Havde håbet, at jeg kunne få gang i æglægningen fra de to høns jeg passer for genboen i et par måneder, kunne jo være sjovt, når han kommer for at hente dem, at de så var blevet til en lille flok,  <L <L <L
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #14 Dato: 16 Februar , 2008, 13:44 »

Jeg tror, jeg vil købe nogle snyde æg, på mandag, og se hvordan det så går, dem sker der da i det mindste ikke noget med.

Der er nogle på (gl.) forum, der laver deres egne af gips, men det er vist for de fingernemme. Er du det Børge?

Ellers kan man købe nogle af marmor, de er ikke så dyre.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!