Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør jeg mon galt?  (Læst 26190 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad gør jeg mon galt?
« Svar #45 Dato: 07 April , 2011, 14:47 »
Hvor er det flot!!!!!! *y Hvordan gik det med de to sidste? :)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hvad gør jeg mon galt?
« Svar #46 Dato: 07 April , 2011, 17:48 »
Hvor er det flot!!!!!! *y Hvordan gik det med de to sidste? :)

Jeg er SÅ glad!  /o  Der klækkede 15 ud af 16 befrugtede æg! og alle har det godt! desværre ser det ud til at der kun var én blå imellem, dem ville jeg ellers gerne have haft flere af, men oddsene for blå er jo ikke lige for gode med den flok jeg har så én er vel også ok...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad gør jeg mon galt?
« Svar #47 Dato: 11 Maj , 2011, 21:11 »
Hey :) Jeg har lige bestilt en R-com King suro 20 (men der står altså til 24 hønseæg og IKKE 20, som nogen skriver), ja, den hedder åbenbart 20. Jeg har netop sat den til.. Jeg bestilte den forudbestemte 45 % luftfugtighed, men den steg til 58% og blev ved og ved med at stige. Jeg løftede låget gentagne gange (et pre-tjek uden æg i maskinen), og først til sidst kom fugtigheden ned. Men i brugsanvisningen stod dér, at man skulle klippe et lille stykke måtte ud for under 50% fugtighed og et større stykke måtte for over 50% luftfugtighed. Men da den ret let steg til 58%, kiggede jeg ind, og måtten/svampen var kun fugtig/svulmet op på ca 2 cm, og den er trods alt 20 cm lang. Temperaturen derimod steg ret hurtigt til det indtastede og holdt ret stabilt og kom op igen i løbet af få minutter efter åbnet låg.

Har nogle af jer bøvl med fugtigheden/metoden ved netop denne King Suro???

Jeg mener, hvis fugtigheden bliver for høj, bør den jo selv kunne regulere ned igen, det er ligesom pointen i en fuldautomatisk, når fugtigheden også er fuldautomatisk, men det virkede bare som om, at den var afhængig af, at jeg lukkede fugten ud.. Lufthullet var helt oppe!

Håber på lidt ekspertise fra de erfarne ;)

/Mette
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hvad gør jeg mon galt?
« Svar #48 Dato: 11 Maj , 2011, 22:34 »
Jeg har her de sidste gange haft gode resultater ved bare at have fugtigheden sat til 20% (lavest mulige indstilling) og så sætte den op på 70% når de første æg begynder at klække (når der kommer synlige "stjerner" i æggene på ca. 20. dagen)

MEN pas på temperaturen! Jeg har store problemer med at maskinen er MEGET følsom overfor temperaturen i rummet og vi har desværre ikke noget rum i huset, hvor man kan sige at der er en konstant temperatur...  /d
Men med et Checkup rugetermometer fra America kan jeg heldigvis følge og justere temperaturen undervejs, men du må IKKE stole på den digitale temperaturvisning på King Suro'en jeg har oplevet at den har vist op til 4 grader forkert!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad gør jeg mon galt?
« Svar #49 Dato: 12 Maj , 2011, 22:27 »
Jeg har også købt et check-up, og da jeg endeligt fik maskinen til at stå på 37,7 grader(det var ikke temp., men fugtigheden, der var et problem) og 45% futighed, smed jeg termometeret i. Det viste nøjagtig det samme som maskinen +- 0,2 grader, men lidt vil det vel altid svinge!? Så umiddelbart ville jeg da sige, at maskinens temperaturmåler virkede..hmm. Hvor tit tjekker du så med check-up, Morten? Jeg har netop bestilt et hygrometer også, man kan jo ikke regne med noget som helst, selvom det er nyt og fabriksproduceret  :o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hvad gør jeg mon galt?
« Svar #50 Dato: 13 Maj , 2011, 07:41 »
Jeg har tjekket morgen og aften - ind i mellem også midt på dagen.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.