Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør jeg mon galt?  (Læst 31274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Hvad gør jeg mon galt?
« Dato: 06 Marts , 2011, 17:13 »
Nu har jeg ruget to gange i min nye (brugte) Rcom King Suro og begge gange med lidt nedslående resultat. Første gang klækkede 7 ud af 20 æg (men 3 havde spagatben og blev aflivet), anden rugning gav kun kun én kylling...

Først og fremmest kan jeg slå fast at det ikke er befrugtningen der halter - der var rigtig mange æg med noget der næsten beskrives bedst som en "reje" der sprællede da jeg lyste æggene på 10.-dagen.

Første rugning var efter "bogen": 37,8 grader (Rcom's anvisning) og 45% fugtighed og justerede op til 68% på 18.-dagen. Kyllingerne klækkede ikke før dag 22 og var meget længe om at bryde skallen, det virkede som om de havde ekstremt svært ved at komme ud.

Jeg læste lidt op på emnet ang. spagatben og andre "ruge-tråde" og fandt frem til nogle justeringer jeg så ville prøve. Desværre har jeg justeret på så meget at jeg nu ikke kan lokalisere fejlen - HJÆLP MIG!

Den anden rugning har været på 37,5 grader og med kun 30% fugtighed, et lille hurtigt "æggebad" i håndvarmt vand på 18.-dagen (det har jeg læst at nogle gør med hårde maranæg for at kyllingerne lettere kan bryde igennem) og fugtigheden hurtigt justeret op til 75%.

Det eneste gode resultat jeg har fået er at den ene kylling der er klækket kun har været 7-8 timer om at klække fra første lille "stjerne-hak" og til den var ude. Men hvordan har jeg båret mig ad med at slå de sidste 10 befrugtede æg ihjel? (onde mig!  :'()

Hvad har jeg gjort forkert? Hvad skal jeg prøve at gøre anderledes næste gang? Hvor stor bør luftlommen være i ægget på 10.-dagen? (den var meget tydelig, men ikke særlig stor synes jeg).

Jeg tænker at jeg vil vælge en temperatur imellem de to jeg har brugt: 37,7 og så ruge ved 40% og justere op til 70% - og så ikke bade æggene...

Jeg regner med at samle æg til ny rugning med start på fredag, så alle gode råd er velkomne!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvad gør jeg mon galt?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2011, 17:18 »
Jeg ruger altid uden vand, og sætter så fugtigheden op på 18. dagen når jeg stopper med at vende æg.
Det har jeg opnået bedst resultat med
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2011, 17:29 »
Jeg gør som Patricia, ruger uden vand indtil 18-dagen. Samtidig gør jeg det at jeg lufter ud en gang om dagen. (Det passer med at jeg tager låget af, når jeg går ud og fodrer og sætter det på igen når jeg kommer ind..)

Luftlommen skal ca. være så stor her

Taget fra
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=12
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2011, 17:44 »
Jeg har fået markant bedre resultater efter jeg har fået min nye rugemaskine (70-ægs trærugemaskine). Jeg ruger tørt (i praksis omkring 30%) til ca. 20. dagen (dagen hvor æggene bliver lagt i medregnet) hvorefter jeg flytter æggene, når de begynder at språ - til min gamle blå rugemaskine, hvor der køres med fuld hammer på fugten. Indtil nu er alle befrugtede æg, bortset fra 1, klækket. Den der ikke klækkede havde på en eller anden måde hakket hul i en af sine egne blodårer, da den skulle hakke hul og var forblødt i ægget.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget.
Mvh Marianne

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2011, 19:11 »
Tak for svarene - men jeg synes jo at jeg har gjort (næsten) som jer...

Selv uden ekstra fugt på maskinen står den på 26-27 % så de 30% jeg har haft her anden gang svarer jo nærmest til at ruge "tørt".

@Finn: Tak for billedet - jeg ledte efter det da jeg lyste men kunne ikke finde det. Luftlommen i mine æg var på 10. dag ca. som ved 7. dags-stregen på billedet - hvad fortæller det om rugningen?
Du skriver at du har låget af maskinen mens du fodrer - det er da forholdsvis lang tid, er det ikke? hos mig vil det være ca. 10 minutter, vil æggene ikke tage skade af det? (min rugemaskine står inde i vores hus, ved en normal (lidt kold  ;)) stuetemperatur.

Skal jeg prøve vente med at køre fugt på til 19.-20.-dagen?

Hvad synes I?
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2011, 19:21 »
Jeg ville starte med at tjekke om temperaturen nu også passede...altså der KAN jo være fejl på den *l

Op med modet, det skal nok ende med at lykkes *l

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2011, 19:28 »
@mortends

Har du tjekket termometer og fugtigsmåler om de passer.

opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2011, 19:46 »
Jeg ruger tørt til de begynder at knække- så fylder jeg op med MEGET varmt vand, altså vand man lige brænder sig på. Men det er jo en anden maskine end din :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2011, 19:49 »
@mortends

Har du tjekket termometer og fugtigsmåler om de passer.

Nej jeg har ikke tjekket - jeg har hverken et præcisions-termometer eller hygrometer ved hånden, og "tiden" er ikke lige til hverken store eller små investeringer for tiden...
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2011, 19:50 »
Prøv med et stegetermometer i første omgang så? Eller et alm. termometer... Det vil give dig et hint om temperaturen :)

Og hvis du tørruger, hele vejen op til dag 18, så kan det nærmest være ligemeget med et hygrometer... :)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2011, 20:45 »
Mit bedste bud vil også være at du ruger med for lav temperatur. De grader du skriver om, passer selfølgelig meget godt men det lyder næsten som om at der er koldere i maskinen end dit termometer viser.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2011, 21:04 »
Prøv med et stegetermometer i første omgang så? Eller et alm. termometer... Det vil give dig et hint om temperaturen :)

Og hvis du tørruger, hele vejen op til dag 18, så kan det nærmest være ligemeget med et hygrometer... :)

Jeg giver christina ret, prøv at dobbelt tjekke i et glas vand på ca de 37 grader med et termometer.

Ang fugtigheden op, jeg hælder først vand på efter dag 19, gerne når den første har hakket hul i skalden, hvis jeg ellers har tålmodighed til at vente  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2011, 07:17 »
Undskyld jeg blander mig på egne vegne i tråden, men på min rugemaskine står der at jeg skal hælde vand i bakke 1 på dag 10, også fylde bakke 2 på 18 dagen, vil i også råde mig til bare at fylde begge bakker på 18 dagen, og tørruge indtil da????
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2011, 08:12 »
Jeg tror også du ruger ved for lav temperatur - hvis du har et et af de der små LCD termometre til mennesker kan det bruges til at kalibrere din temperatur (hvis du ikke har et af de små ruge termometre som hedder Check UP fra America til ca. 160 kr. - de kan anbefales).

Du gør flg.:
Juster temperaturen på maskinen til 37,5 grader og læg termometret ned i maskinen i 15 -20 min uden at være tændt, så det bliver varmet igennem. Derefter tager du (hurtigt) låget af og tænder termometret og sætter låget på igen. Efter nogle minutter når temperaturen i maskinen er stabil igen aflæses termometret. Viser det f.eks. 36,9 grader kalibreres maskinen så ned til denne temperatur (med 0,6 grader).

Har den er erfaring med fugtigheden at maskiner eller hygrometre som oftest måler for lille en værdi i forhold til hvad fugtigheden reelt er. Men om det er tilfældet hos dig ved jeg jo ikke. Men du kunne jo prøve at kalibrere fugt sensoren op med måske 15 % (så den skruer ned for fugten). Det er generelt bedre med for lidt fugt end for meget.
Mvh

Claus

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Marts , 2011, 08:56 »
Jeg tror også du ruger ved for lav temperatur - hvis du har et et af de der små LCD termometre til mennesker kan det bruges til at kalibrere din temperatur (hvis du ikke har et af de små ruge termometre som hedder Check UP fra America til ca. 160 kr. - de kan anbefales).

Du gør flg.:
Juster temperaturen på maskinen til 37,5 grader og læg termometret ned i maskinen i 15 -20 min uden at være tændt, så det bliver varmet igennem. Derefter tager du (hurtigt) låget af og tænder termometret og sætter låget på igen. Efter nogle minutter når temperaturen i maskinen er stabil igen aflæses termometret. Viser det f.eks. 36,9 grader kalibreres maskinen så ned til denne temperatur (med 0,6 grader).

Har den er erfaring med fugtigheden at maskiner eller hygrometre som oftest måler for lille en værdi i forhold til hvad fugtigheden reelt er. Men om det er tilfældet hos dig ved jeg jo ikke. Men du kunne jo prøve at kalibrere fugt sensoren op med måske 15 % (så den skruer ned for fugten). Det er generelt bedre med for lidt fugt end for meget.

Tak for tippet - det vil jeg prøve!

jeg er hjemme med sygt barn i dag så jeg har tid nok til at "lege" med det. Jeg har i øjeblikket et stegetermometer liggende i maskinen og har konstateret at det først skifter fra 37 til 38 grader når maskinen justeres op til 38,5 så det kunne jo godt indikere for lav temperatur i forhold til maskinens visning.

Jeg har også lige smidt et køleskabstermometer og et alm. gammeldags "analogt" udendørstermometer i maskinen.

Jeg kommer lige i tanke om at vi da har de der gode gamle kviksølvstermometre i fysiklokalet på skolen - sådan et vil jeg da låne med hjem i morgen - de må da være super nøjagtige...

Jeg smider også lige et "mennesketermometer" i maskinen om lidt og prøver Kaffkas metode.

Angående fugtighed så tror jeg at næste rugning bliver sat lidt lavere i fugtighed under klækning, jeg troede bare at den skulle være MEGET høj for at skallen var nemmere at bryde, men måske har jeg i virkeligheden druknet dem...  :-[
Mvh. Morten