Nu har jeg ruget to gange i min nye (brugte) Rcom King Suro og begge gange med lidt nedslående resultat. Første gang klækkede 7 ud af 20 æg (men 3 havde spagatben og blev aflivet), anden rugning gav kun kun én kylling...
Først og fremmest kan jeg slå fast at det ikke er befrugtningen der halter - der var rigtig mange æg med noget der næsten beskrives bedst som en "reje" der sprællede da jeg lyste æggene på 10.-dagen.
Første rugning var efter "bogen": 37,8 grader (Rcom's anvisning) og 45% fugtighed og justerede op til 68% på 18.-dagen. Kyllingerne klækkede ikke før dag 22 og var meget længe om at bryde skallen, det virkede som om de havde ekstremt svært ved at komme ud.
Jeg læste lidt op på emnet ang. spagatben og andre "ruge-tråde" og fandt frem til nogle justeringer jeg så ville prøve. Desværre har jeg justeret på så meget at jeg nu ikke kan lokalisere fejlen - HJÆLP MIG!
Den anden rugning har været på 37,5 grader og med kun 30% fugtighed, et lille hurtigt "æggebad" i håndvarmt vand på 18.-dagen (det har jeg læst at nogle gør med hårde maranæg for at kyllingerne lettere kan bryde igennem) og fugtigheden hurtigt justeret op til 75%.
Det eneste gode resultat jeg har fået er at den ene kylling der er klækket kun har været 7-8 timer om at klække fra første lille "stjerne-hak" og til den var ude. Men hvordan har jeg båret mig ad med at slå de sidste 10 befrugtede æg ihjel? (onde mig!

)
Hvad har jeg gjort forkert? Hvad skal jeg prøve at gøre anderledes næste gang? Hvor stor bør luftlommen være i ægget på 10.-dagen? (den var meget tydelig, men ikke særlig stor synes jeg).
Jeg tænker at jeg vil vælge en temperatur imellem de to jeg har brugt: 37,7 og så ruge ved 40% og justere op til 70% - og så ikke bade æggene...
Jeg regner med at samle æg til ny rugning med start på fredag, så alle gode råd er velkomne!