Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør jeg mon galt?  (Læst 31281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad gør jeg mon galt?
« Svar #15 Dato: 07 Marts , 2011, 09:31 »
Morten, jeg tror da ikke du har druknet dem... Fugtigheden SKAL være meget høj...når jeg har gang i rugemaskinen, løber vandet ned af siderne, så fugtigt er der...

Undskyld jeg blander mig på egne vegne i tråden, men på min rugemaskine står der at jeg skal hælde vand i bakke 1 på dag 10, også fylde bakke 2 på 18 dagen, vil i også råde mig til bare at fylde begge bakker på 18 dagen, og tørruge indtil da????

Det ville jeg gøre ja :) Altså tørruge til dag 18 :)

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #16 Dato: 07 Marts , 2011, 09:39 »
Jeg er også helt sikker på at det er for koldt i din maskine. At æggene først klækker på 22. dag, og at de får spagat ben tyder på dette.
Køb en CheckUp fra America. De er gode og billige.

Vedr. fugt, så er jeg overbevist om at det skal tørruges de første 18 dage, hvis det ikke er meget tør luft i din lokale.
Når jeg tørruger, så er fugtigheden alligevel ca. 30 %. Det er ikke farlig, og have en fugtighed på 75 % de sidste par dage.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #17 Dato: 07 Marts , 2011, 09:56 »
ok - tak for svar - jeg prøver at justere temperaturen lidt op næste gang tror jeg.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #18 Dato: 07 Marts , 2011, 10:01 »
Hvis du låner et kviksølvs termometer med hjem, så husk lige at kikke på alle dem der er og vælg et der viser det samme som de fleste af de andre (hvis du kan se forskel) - dem der viser det samme er højst sandsynlig de mest nøjagtige.
Mvh

Claus

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #19 Dato: 07 Marts , 2011, 10:05 »
Det ville være et hit hvis du kan låne et kviksølv termometer det er det mest nødagtigt man kan det svære ikke få dem mere.
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 07 Marts , 2011, 10:10 »
Hej Morten
I vores sidste rugning havde vi 4 befrugtede æg der ikke klækkede, vi tror det skyldes at vi ventede en ½ dag ekstra med at sætte fugtigheden op (vi var i sønderjylland), vi tørruger også og sætter fugtighed på 18. dagen.
Det er det eneste der er forskellen fra sidste gang, hvor 8 udaf 9 klækkede.

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

thorleif

• Gæst
« Svar #21 Dato: 07 Marts , 2011, 10:51 »
Den bedste maade at kalibrere paa, er at maale din egen temperatur. Saa faar vi bare haabe at du IKKE har feber.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 07 Marts , 2011, 12:03 »
Den bedste maade at kalibrere paa, er at maale din egen temperatur. Saa faar vi bare haabe at du IKKE har feber.

;D ;D Men god idé! /o

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #23 Dato: 07 Marts , 2011, 21:01 »

Menneskers normaltemperatur ligger på mellem 36.5 og 37.5 grader, så det er altså ikke en specielt præcis metode ;) Der er også forskel i løbet af dagen, f.eks. har de fleste en lidt lavere temperatur om morgenen...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #24 Dato: 08 Marts , 2011, 00:11 »
Hej

Din maskine kan godt svinge lidt i temp og hvis det går fra 37,5 og til 38,3 foreks. så er det meget i en rugemanskien og det kan æggene ikke lide og fosteret dør og det kan også give spagatben, da jeg fik den maskine jeg har nu, kunne jeg ikke styre varmen og jeg fik samme resultat som dig, jeg opdage ved et tilfælde at temp, svingede meget og fik så et nyt varmegiver tilsendt og fik så skiftet den og siden har den kørt perfekt.

Hvis du skal måle nøjagtig så brug et termometer med Farenheim på, hvis der er blæser i maskinen skal den står på 100 grader FH. uden blæser 103 grader FH. hvis du holder Farenheim skalaen op mod den anden, så er et udsving på bare 0,5 grad meget, så brug FH skalaen til at stille ind med.

Det kan også være dine æg har fået lidt frost, det kan give lidt de samme resultater du har fået, befrugtning men ingen kyllinger, sådan har jeg haft det i de uger hvor der har været meget frost.

Håber ikke du  mister modet helt, der er en lang sommer forand til at lave kyllinger i og en ny rugemaskine giver ikke alt tid bedre resultat.

Hilsen

Tommy   

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #25 Dato: 08 Marts , 2011, 01:24 »
Jeg forstår stadig ikke at der bliver talt om at Fahrenheit skalaen er mere nøjagtig end Celsius skalaen. Det er den da ikke. Hvis man skal måle en rugetemperatur på f.eks. præcis 37,8 Celsius som jo er lig med 100,04 Fahrenheit helt nøjagtigt, har nøjagtigheden KUN noget at gøre med kvaliteten (hvilken klasse) og skala indelingen af de termometre eller instrumenter man bruger.

Et ruge termometer som er med 0,1 grader Celsius skala er da rigeligt til vores brug. Hvis man kan få et rugetermometer med 0,10 Fahrenheit skala (= 0,055 Celsius skala) og så er man jo derude hvor fejl margen helt sikker er større end skalaindelingen (til de penge vi giver for dem). 
Mvh

Claus

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 08 Marts , 2011, 07:39 »
Hej

Din maskine kan godt svinge lidt i temp og hvis det går fra 37,5 og til 38,3 foreks. så er det meget i en rugemanskien og det kan æggene ikke lide og fosteret dør og det kan også give spagatben, da jeg fik den maskine jeg har nu, kunne jeg ikke styre varmen og jeg fik samme resultat som dig, jeg opdage ved et tilfælde at temp, svingede meget og fik så et nyt varmegiver tilsendt og fik så skiftet den og siden har den kørt perfekt.

Hvis du skal måle nøjagtig så brug et termometer med Farenheim på, hvis der er blæser i maskinen skal den står på 100 grader FH. uden blæser 103 grader FH. hvis du holder Farenheim skalaen op mod den anden, så er et udsving på bare 0,5 grad meget, så brug FH skalaen til at stille ind med.

Det kan også være dine æg har fået lidt frost, det kan give lidt de samme resultater du har fået, befrugtning men ingen kyllinger, sådan har jeg haft det i de uger hvor der har været meget frost.

Håber ikke du  mister modet helt, der er en lang sommer forand til at lave kyllinger i og en ny rugemaskine giver ikke alt tid bedre resultat.

Hilsen

Tommy   

Tak for input! Det er da muligt at æggene har fået frost. De har også været opbevaret forholdsvis koldt efter indsamling fordi jeg var mere bange for temperaturudsving og for varm opbevaring.

Jeg tror jeg vil finde et andet sted at opbevare rugeæggene i indsamlingsdagene næste gang.

Næste forsøg sættes i gang midt i næste uge - tak for hjælpen alle sammen!
Mvh. Morten

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #27 Dato: 08 Marts , 2011, 11:21 »
Hej

Hilsen

Tommy   

En rugemaskine vil altid svinge lidt i temperaturen, når varmen tænder og slukker. Min svinger fra 37,3 - 38,3, med et gennemsnit på 37,8. Jeg har som tidligere sagt haft 100% resultat mange gange.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 08 Marts , 2011, 12:10 »
Vi venter spændt på at høre næste omgangs resultater! :)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 08 Marts , 2011, 15:13 »
Ja så fandt jeg ud af hvad der var galt... Jeg lånte et stort skrummel af et laboratorietermometer i fysiklokalet - med såkaldt Ni-CrNi sensor. Det er supernøjagtigt (målenøjagtighed på 0,1%) og viser at min rugemaskine faktisk viser 2,8 grader mere end der reelt er. Så jeg har ruget ved 34,7  :o

Det er jo nærmest et mirakel at der så er kommet en kylling ud af det - sikke en fighter!  /o
Mvh. Morten