Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse adfærd  (Læst 8056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

• Bruger
Hønse adfærd
« Dato: 10 Juni , 2010, 08:58 »
Det går mig lidt på vi ikke kan gøre vores høns håndtamme, ham vi købte dem af kunne sagtens komme til dem. Vi kommer kun 1½m penge tæt på så trækker de sig og Gunner bliver meget opmærksom og advare madammerne og de fortrækker. Vi vil jo heller ikke presse dem. ???

en anden ting. når nu vi har været inde hos dem og rode rundt så galer Gunner altid. Jeg har opfattet det som at han vil bringe ro og orden i flokken har jeg ret? :'(

nummer tre. De er nu kommet på græs og får lov til at rende frit i haven. Gunner rejser sig jævnligt op på tærene og puster sig op mens han flakser med vingerne specielt hvis jeg kommer ud og kigger til dem om de laver unoder så får den lige et par ture ekstra. er det en form for nervøsitet eller hvad? :'(

når naboens kat kommer forbi står Gunner stille og puster sig op mens han kommer med advarselskald mens han stirrer på katten. tydeligt at høre og så kommer jeg blæsende og jager katten væk ;D

vil gerne høre andres erfaringer og råd
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

karina dj

• Gæst
Sv: Hønse adfærd
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2010, 09:15 »
 :D jamen han er jo en rigtig hane så... måske med en anelse større "muskler" end dig...det prøver han da i hvert fald at overbevise dig om  :D

Ej spøg til side... men min vurdering er at den nu er god nok, for det med galeriet og flakseriet når du er i nærheden er forsøg på "dominans". Han skal da vise hønerne han kan passe ordentligt på dem...

Kan huske jeg som mindre (men stor nok) udfordrede hanerne med at efterligne deres adfærd, og så kan du tro vi så hinanden an. Er dog aldrig blevet angrebet, men sikkert kun fordi jeg galede rigtig godt og flaksede lidt bedre end ham hanen  ;D
« Senest Redigeret: 10 Juni , 2010, 09:21 Fra karina dj »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2010, 09:30 »
Det med at gøre dem håndtamme er et tålmodighedsprojekt. Har de noget yndlingsguf? Jeg bruger en håndfuld kanarie/undulatblanding. Det har de fået fra helt små af, og er stadig helt vilde med. Du kan starte med at smide det lige foran dine fødder, senere holde det i hånden så de kan hakke det derfra. Det føles lidt underligt, men min yngste på 9 synes det er så sjovt.(Deres hagelapper er vildt bløde) Vi kan heller ikke gå og løfte på vores høns, men de kommer styrtende når vi kommer i nærheden af hønsebænken, hvor vi plejer at sidde når vi uddeler godbidder. I år er det noget sværere, for vi har så mange kyllinger, så vi har ikke så tæt et forhold til dem som hønsene fra sidste år.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2010, 09:37 »
- Og jeg kan anbefale en pose billig revet ost som hønselækkeri. Det virker i hvert fald i min hønsegård, hvor der kommer et jubelskrig af dimensioner fra samtlige damer, når de opdager at det er "ostedag" i dag ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2010, 10:22 »
Når Gunner galer, efter du har været i gården, er det for at markere sit territorium. Det kan man jo godt trænge til,når der har været en anden hane forbi :D

Vores høns er heller ikke tamme. Vi bruger ikke tid nok på det. Det er en god ide med et hønsekald. Find en lyd, du laver hvergang, du kommer hen til dem med gufferne. Det bliver så dit indkald hen ad vejen.

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2010, 10:26 »
 :D "ostedag" hvor herligt  :D

Jeg bruger osse at kaste guf på afstand med en lyd og så forkorte afstanden... når først én høne tør, tør alle de andre.

Idag kan vi ikke åbne vinduerne i huset uden der kommer en flok spænende og tror der er gode sager på vej ud...så det skal nok komme  ;)

Men her har vi heller ikke kælehøns skal det lige siges, vi render ikke og bærer på dem eller rør ved dem...og nogle af dem spæner osse væk hvis vi kommer gående...lige indtil jeg bruger kaldelyden  ;)

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2010, 13:07 »
Rosiner fungere fantastisk her (dog ikke for mange  <T ) Men det tager virkelig lang tid, der er ingen her på matriklen der gider det der med at bæres... Dog kan jeg sagtens røre dem blidt over ryggen inkl hanen.

Ellers reagerede de ligesom du fortæller den første lange stykke tid, hanen gider ikke puste sig op mere, hvis bare han får lov til at "finde" lækkerierne så han kan kalde på damerne, så synes han at jeg er helt fantastisk. Så nu kommer han i fuld fart når han ser mig. Og HAN var virkelig reserveret i meget længe...

Kan se nu at det er noget nemmere med dem jeg har haft fra kylling, men det tager selvfølgelig stadig en masse tid
(kvallitetstid)  /o

God fornøjelse!
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2010, 15:55 »
Tamme høns = mad !

Vil du have høns der opsøger dig for den du er så er det daggamle kyllinger fra rugemaskine du skal ha´fat i ... og så ha´dem inde midt i stuen indtil de er varmefri. Menøøøh de reagerer jo igen på dig fordi ..... du kommer med MAD  ;D

Så tålmodighed og masser af guf. Uanset om det kyllinger eller voksne.

Mine høns er ikke helt så tamme som da jeg var barn ..og det slet ikk dem alle der er tamme. Men der er altid nogle man går og skvatter over fodi de møfler rundt om ens fødder.

Grunden er nok at jeg nu som voksen ikke lige har tiden til at sidde i tiiiiiimevis hos hønsene.

Men som alle andre skriver .... så når du en hønes hjerte ...gennem maven.

Med venlig hilsen Søs

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2010, 17:43 »
Som alle skriver er det guf, guf og guf, det drejer sig om /o Jeg mener dog at nogle racer er nemmere at gøre "tamme"/tillidsfulde end andre. Mine nuværende høns er ikke specielt tamme, men da jeg havde faveroller, kunne man ikke sidde hos hønsene, uden alle skulle sidde på skødet, skulderen eller en fremstrakt arm ;D
Tiden jeg bruger på hønsene, er den samme nu som dengang 8)
Held og lykke med dit arbejde.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2010, 22:46 »
Mine trefarvede sussex var/er mere tamme end de andre racer jeg har. Bortset fra de lavendel kyllinger jeg har nu *l elsker bare de små noller /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2010, 17:19 »
Toastbrød og majs er et hit her
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk