Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit møde med Coccidiose - Opdatering # 2  (Læst 13752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Mit møde med Coccidiose - Opdatering # 2
« Svar #15 Dato: 14 Juni , 2010, 21:55 »
Esbetre Vet koster knap 400 kr for 250 g - udskrives kun efter tjek hos dyrlæge (her hos os) tror det afhænger af dyrlægen og jeres kendskab til hinanden.
Jeg har behandlet hele besætningen og har stadig til 7-10 omgange sygdom (som jo selvfølgelig ikke kommer)
pt har jeg 0.2.13 dværg wyandotter, 1.4 kochin samt 1.4.21 maraner og wyandotter.. de har fået det i deres drikkevand i 3 dage
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 14 Juni , 2010, 22:00 »
Det skal bruges med respekt så dyrene ikke bliver modstandsdygtige overfor midlet så det ikke virker når man virkelig har brug for det.

Det skal det 100%, men læste bare et sted men en her fra som brugte det ved det mindste tegn på noget, men hvis det skal gives inde for 24 timer, det kan jo ikke lade sig gøre, når man først skal ringe og han skal ud og se også skal apoteket også lige have det hjemme, da jeg skulle have ormekur til dem gik der 4 dage før det kom på hylden  /d
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #17 Dato: 14 Juni , 2010, 22:39 »
Jeg bryder mig ikke om, at der bare behandles med medicin, uden at der forud er stillet en diagnose.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 15 Juni , 2010, 00:16 »
da jeg bor tæt ved grænsen henter jeg et middel der hedder Baycox (100 ml. 130 kr der skal bruges 4ml.pr.liter vand i 2 dage virker super) i Tyskland midlet indeholder ikke antibiotika dyrlægen vil gerne sende det også over grænsen.
mvh Walter.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 15 Juni , 2010, 05:43 »
Baycox bruger man også til grise, er det noget man kan bestille på internettet?
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #20 Dato: 15 Juni , 2010, 06:51 »
Det er noget skidt at bruge medicin i flæng. På et lidt højere plan, så får vi flere og flere resistente bakterier, som ikke kan behandles med almindelig penicillin fordi der er blevet brugt alt for meget penicillin forebyggende og bakterierne så bliver resistente. Det betyder at infektioner bliver meget sværere at behandle.

Det er heller ikke godt at bruge midler der er beregnet til grise til fjerkræ. Det er 2 vidt forskellige dyr og virkningen kan/er helt anderledes.

Baycox er receptpligtigt i Danmark, så du skal under alle omstændigheder have fat i en dyrlæge.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 15 Juni , 2010, 07:48 »
Det er noget skidt at bruge medicin i flæng. På et lidt højere plan, så får vi flere og flere resistente bakterier, som ikke kan behandles med almindelig penicillin fordi der er blevet brugt alt for meget penicillin forebyggende og bakterierne så bliver resistente. Det betyder at infektioner bliver meget sværere at behandle.

Det er heller ikke godt at bruge midler der er beregnet til grise til fjerkræ. Det er 2 vidt forskellige dyr og virkningen kan/er helt anderledes.

Baycox er receptpligtigt i Danmark, så du skal under alle omstændigheder have fat i en dyrlæge.

Må sige, at virkningen ikke er anderledes når man bruger det på fjerkræ. Jeg havde også kyllinger med coccidiose for et par uger siden og tog en lille portion med hjem af Baycox ude fra den gård vi arbejder.
Doseringen er selvfølgelig mindre end på de kalve, hvor vi bruger det ellers, men effekten er da fuldstændig den samme.
Vi er nogle mennesker der ikke har specielt mange penge tilovers, når de faste udgifter er klaret, og derfor ikke kan opsøge dyrlæger hver gang der er et problem. Derfor prøver vi at klare os på andre måder, og det er jo ikke sådan at man bare smider medicin til sine dyr i flæng, bare fordi man skaffer det på en anden måde end ved dyre konsultationer hos dyrlægen.
Resultatet ved mine kyllinger der var angrebet var, 3 stk. der måtte aflives  fordi de var for hårdt angrebet og 18 der lever i fuld vigør og jeg har ingen samvittighedskvaler over at have brugt Baycox uden dyrlæge, for mine dyr er nu raske og glade.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #22 Dato: 15 Juni , 2010, 07:56 »
Må sige, at virkningen ikke er anderledes når man bruger det på fjerkræ. Jeg havde også kyllinger med coccidiose for et par uger siden og tog en lille portion med hjem af Baycox ude fra den gård vi arbejder.
Doseringen er selvfølgelig mindre end på de kalve, hvor vi bruger det ellers, men effekten er da fuldstændig den samme.
Vi er nogle mennesker der ikke har specielt mange penge tilovers, når de faste udgifter er klaret, og derfor ikke kan opsøge dyrlæger hver gang der er et problem. Derfor prøver vi at klare os på andre måder, og det er jo ikke sådan at man bare smider medicin til sine dyr i flæng, bare fordi man skaffer det på en anden måde end ved dyre konsultationer hos dyrlægen.
Resultatet ved mine kyllinger der var angrebet var, 3 stk. der måtte aflives  fordi de var for hårdt angrebet og 18 der lever i fuld vigør og jeg har ingen samvittighedskvaler over at have brugt Baycox uden dyrlæge, for mine dyr er nu raske og glade.

Nemlig.  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

GKV

• Gæst
« Svar #23 Dato: 15 Juni , 2010, 11:56 »
Jeg fik coccidiose hos mine kyllinger i vinters og det var jeg meget ked af, da jeg ikke havde prøvet det før. Jeg mistede rigtigt mange. Jeg havde læst om esbetree på nettet og rettede henvendelse til min dyrlæge og fik udskrevet sådan en pose.

Jeg vil ikke sige, at jeg bruger det i flæng,det lyder som noget meget sløset, men den tid er forbi her i huset, hvor en kylling eller to står og hænger og jeg så håber på, at med god mad så går det nok med lidt ekstra pleje og varme.Det hjalp i hvert fald ikke mine en disse.

Jeg ville aldrig bruge det forebyggende, men jeg tror på, at en hurtig indsats gør underværker og det skal helst være før der er vandig eller blodig afføring.

VH Gunni.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 15 Juni , 2010, 21:55 »
Jeg bryder mig ikke om, at der bare behandles med medicin, uden at der forud er stillet en diagnose.

/o /o
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 15 Juni , 2010, 22:01 »
Jeg kan godt se vandene er meget splittet her, Jeg ville heller aldrig bruge det præventivt, men og have det liggende Just in case tiltaler mig på en måde, jeg vil sku ikke miste kyllinger, vi får de aller første kyllinger ruget af en skruk nogen sinde om fredag 8 dage, ville bare være så trist og skulle miste halvdelen før man fik noget, ikke at jeg tror der er så stor sandsynlighed de gør men man ved aldrig... Men tror jeg ser tiden an og ser hvad der sker...
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte