Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: huuuu det er bare for vildt.... en nybegynder  (Læst 1400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
huuuu det er bare for vildt.... en nybegynder
« Dato: 07 Juni , 2010, 23:25 »
Jeg er bare totalt noller lige nu.... har 2 skrukhøns... den ene er på 21/22 dagen idag... men gik af reden i over 12 timer da æggene var ca. 14 dage henne...
Men i aften har jeg forsøgt at lyse..( har ikke forstand på det - men har kikket mange mange billeder og film) og jeg tror desværre ikke der er noget hos hende...

MEN den anden der er på 15. dagen DER ER KYLLINGER DER SPARKER... jamen det er jo helt vildt.... små silker der bevæger sig... jamen jeg kan slet slet ikke få armene ned...
I hvertfald 3 så jeg bevæge sig... der var også et par blanke æg... og nogle var bare mørke...
men de bevægede sig......!!!! det er bare så stort for mig...
nøjjj nu er der godt nok RIGTIGT lang tid til på søndag...
Undskyld... men jeg er totalt høj over det syn...
Glade glade sommerhilsner fra
en forhåbentligt kommende silkemor...  /o
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: huuuu det er bare for vildt.... en nybegynder
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2010, 23:41 »
Et par panodil kan nok sænke feberen lidt.

*g *f *g *g *f *g

Men forstår godt hvis du er lidt høj lige nu. Og sådan skal det bare være.

Krydser fingre for at der kommer lidt kyllinger ud i løbet af weekenden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2010, 05:13 »
Tillykke Berit, jeg eeelsker også at lyse æg, det er så sjovt, når man kan se de små, næsten som en scanning. *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline alfa

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2010, 06:37 »
Tillykke med det  :D
Prøvede det selv for første gang for tre uger siden. Nu løber den 3 uger gamle kylling rundt og hygger sig - til alle der kommer og beundre - fortæller jeg at jeg har "set ham som æg"
Fortsat held og lykke
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Berit H.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2010, 08:08 »
Erik: Jeg er ski' bange for at panodilerne ikke hjælper  ;)..... flere hold æg i fremtiden - vil måske kunne nedsætte følelsen en smule... ;D
Marianne: Ja det var faktisk den følelse.... af scanningen  - det gav da helt hjertebanken - selv min mand synes faktisk det var temmelig vildt  /o
Alfa: Jeg bliver lige nøjagtig ligeså tosset, men et fedt udtryk "Jeg har set ham som æg"....Jeg har forsøgt at lyse flere gange, men lamperne har ikke været gode nok... så det var helt vildt pludelig at kunne se noget... Tillykke med din kylling  /o
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2010, 08:51 »
Når jeg lyser æg har jeg skåret hul (lidt mindre end et æg  ;)) i en papkasse, f.eks en kasse til opvasketabs og så sat en 60 W pære indeni. Så ind i et mørkt rum og så se løjer. På ægget skriver jeg så + eller - alt efter hvad jeg kan se, så kan jeg sammenligne når jeg lyser 2. gang.

Husk at bruge handsker for ikke at lukke de små porer i ægget og vær meget forsigtig ikke at støde æggene, så river man nemt blodårerne over.

Men jeg tror aldrig det bliver rutine at lyse æg, medmindre man har storproduktion, det er næsten lige så spændende som klækningen.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2010, 11:54 »
Jeg har det lige sådan når jeg lyser mine undulatæg igennem!
Nu har jeg aldrig prøvet det med hønse/ande æg men det lyder fantastisk!   :D

Emma

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2010, 12:02 »
Hvor er det skøn læsning  /o og endnu et bevis på, at der faktisk ikke er særligt langt fra fjerfobi til hønsefeber. Måske er det det som kaldes "flooding" i psykologisprog - en behandlingsform hvor man bliver overeksponeret med ens fobi? Eksempelvis at sætte en fjerfobiker ind i en hønsegård  ;)

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2010, 15:28 »
@ Berit H jeg tror ikke at flere forsøg med rugning hjælper, da jeg havde høns, og der skulle komme kyllinger ja så rendte jeg hos dem hele tide lyste æg som jeg synes var meget spændende,  :D og held og lykke med dine kommende kyllinger, og silke de er super skønne. /o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Berit H.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2010, 15:47 »
jeg er nok nødt til bare at overgive mig... og sige at det her - det er jeg godt nok vild med....

Men sidder lige med en tanke.... min høne no1 - der har ruget i 23 dage nu... og jeg tror ikke der er noget med liv i - i hendes æg... kan jeg flytte en eller to æg - som jeg ved der er yllinger i - over til hende... fra høne no.2 der jo har 21 dage på søndag ?
Jeg synes det er så synd at hun ikke får noget ud af anstrengelserne... hun ligger der jo stadigt... eller hvad gør jeg.... går hun på et tidspunkt eller hvad ?

Tak for alle jeres super dejlige svar - alt bliver slugt.... vil så gerne vide en masse om disse dejlige kræ   :D
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2010, 15:48 »
Jeg oplevede først at få kyllinger på 24. dagen. Så måske kommer noget ;)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2010, 16:09 »
Jeg synes også det er synd hun ikke får noget for sine anstrengelser.
Havde selv en høne der var kommet til at lægge sig i en forkert rede. Til hende købte jeg nogle daggamle kyllinger, som hun bare passer til UG /o. Da jeg knækkede hendes æg var kyllingerne døde i ægget, så de kunne ikke klare timerne uden varme :'(.
Ved ikke om du kan tage den anden hønes æg :o Men det vil jeg tro.
Held og lykke med dem alle.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2010, 16:41 »
Som Lilholt synger, "det er let at gå fra kærlighed til had" og tilsyneladende også den anden vej /o dejligt!

Tag og giv hende enten et par klækkede kyllinger eller del de befrugtede æg. De kommer alligevel nok til at passe børn i flok. Et dejligt syn. Jeg havde 3 orpe skrukker som passede de samme 5 kyllinger ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2010, 17:11 »
Ja jeg ville også give hende nogle kyllinger istedet, og sæt dem ind under hende når hun er gået til ro, så møder du en stolt mor om morgen når du går over til dine dyr, og ja jeg forstår godt din glæde  /o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Kjærs Mølle

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Juni , 2010, 22:54 »
Vores skruk gik også af reden i lidt over 12 timer (en meget kold nat  :() og næste morgen gav vi æggene til en anden skruk, da den første skruk stadig ikke havde lagt sig tilbage. Det var omkring 10. dagen vil jeg tro.
Efter 24 dage klækkede 1 æg, og dagen efter endnu et - som dog ikke overlevede. Efterfølgende kikkede vi i de resterende æg, og der var en der var helt fin og færdig...men som altså bare aldrig kom ud. De andre var tomme.

Vi gav hende så efterfølgende nogle daggamle kyllinger, og det går rigtig fint :)