Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pænt goddag igen  (Læst 6066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Pænt goddag igen
« Dato: 07 Juni , 2010, 17:45 »
Efter længere tids fravær er jeg nu tilbage på banen igen. ikke med gæs som blev en blandet oplevelse. det var enormt rart at følge mine gæslinger fra gæsling til voksen gås, men Pistling fik jeg ikke klippet fjer på i tide så den nyder ny solen i syden om vinteren og trækker tilbage hertil om sommeren (vælger vi at tro). Snehvide gik hen og blev en arrig en efter Pistling smuttede og røg til de evige græsmarker efter et grimt bid på en af knægtene og skulle have været fortæret som jule gås, men ak...al den pillen og sliden og slæben var forgæves da min treårige mente stikket til fryseren skulle slukkes.

Menn minderne er der og de er for det meste gode ;)

Nu er jeg i mellemtiden flyttet og har en oldgammel mustens garage med cement sokkel. den er bygget dengang biler var skotøjsæsker og derfor ikke egnet til garage med mindre man vil miste side spejlene. den er tør, bundsolidt og med en hyggelig lille rødmalet dør ud i min lille have...og tanken var at her kunne der da snildt flytte et par silkehøns ind i bunden af garagen med udgang til haven, mens resten af garagen kunne bruges til opbevaring.... men men men...jeg har svært ved at finde noget om ombygnings projekter. som sagt er der murstensmur og cement fundament. og en trædør ud til garagen. der er ingen vinduer i og der er ikke elektricitet. begge dele noget jeg har læst skulle være et must?

så skal jeg slå tanken om høns ud af hovedet eller har i et par ideer? jeg ville gerne have store silkehøns, med mindre der findes en æglæggende race med en hane der ikke galer hehe (haner der galer er ikke tilladt her). tanken var en indhegning til at gå ud i som det passer dem og så muligheden for at lukke dem ud i haven når vi var derude og kunne holde øje med dem. af hensyn til pladsen i den del af garagen jeg ville afsætte kan jeg se at jeg kan have en 4-6 høns (5-6 kvm er mit bud lige på øjemål) hvor stor en gård skal jeg beregne til dem hvis projektet kan lade sig gøre?

ja mange spørgsmål men har simpelthen ikke plads til et nybyggeri så der skal tænkes kreativt med det der står på grunden allerede ;)

så jeres bud er der muligheder for øns til næste sommer eller er det en umulighed?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

frida

• Gæst
Sv: Pænt goddag igen
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2010, 18:00 »
Jeg mener mange har høns i huse/skure uden vinduer og el :-\.
Jeg ville nok mene det ville være super hvis der var det, men tror ikke det er et must, når hønsene har adgang til det fri hver dag, og kan følge døgnrytmen dér.
Jeg har ikke selv el hos mine høns, men de har dog 3 vinduer. Håber andre vil råde dig til det rigtige.
Og forresten velkommen tilbage til forum ;D

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2010, 18:03 »
Forlængerlednig.. Så er der strøm :)
Og er der tagplader på??..Så skift nogen af dem ud med lysplader.. Så er der lys.
Nu mangler du så bare silkerne :)

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2010, 18:09 »
hehe er sleeet ikke gået igang endnu ;) der er lidt arbejde og derfor først silker næste år. der er eternit plader på og jeg tror ikke jeg kan skifte dem delvist, derudover tripper jeg stadig efter en godkendelse af høns hos boligselskabet. kan dog ikke se problemer hvis jeg ikke får en hane ;). der skal også dækkes af til resten af garragen og jeg kan ikke helt finde ud ag om jeg skal lave et træskelet med tråd eller om keg skal lave en direkte afgrænsning i form af en væg. der er også naturligt forekommende huller mellem tagplader og væf i bunden og disse skal selvf. tætnes. overvejde rockwool eller pu skum men ved ikke hvad der er bedst?

skal da lige se om jeg kan lave ovenlysvindue på den måde hehe det ville da være en nem løsning :P
Med venlig hilsen Janni

2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2010, 20:01 »
beklager jeg stavede som en brækket arm. havde en treårig der mente armene absolut burde være rundt om ham og ikke på tastaturet hehe
Med venlig hilsen Janni

2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2010, 20:15 »
Næh strøm behøver du jo egentlig ikke. Men du skal også sørge for at det ikke er for tæt. Hønsene må ikke få træk, men der skal være ventilation i huset, så luften kan blive skiftet ud.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2010, 20:22 »
Jeg stemmer også for forlængerledningsløsningen...den bruger jeg selv ;D

Jeg ville tage den nemme løsning med at lave trådnet imellem, for når du en dag finder ud af du gerne vil have liiidt flere høns (og det GØR du! ;D), så er det nemt at fjerne igen :)

Desuden mener JEG, at hvis man sørger for at hønsene kan gå ind og ud som de har lyst til hele døgnet, så kan du have en del flere høns på 5-6 kvm :)

Mht. gården, så behøver den ikke at være så stor, hvis dine høns alligevel kommer i haven hver dag. Hvis jeres have er indhegnet, og det er tilladt at have fritgående høns i jeres område, vil dine silker blive på matriklen /o Og ellers mener jeg, at gården skal være så stor som muligt :)

Held og lykke, silker er FANTASTISKE høns! *h Selv postbudet stopper op og kikker på "den dér flotte med puf-fjerene" som hun sagde! :D

I forhold til de huller, så skal de nok tætnes med noget beton eller lignende, da mus og rotter elsker at bygge reder i f.eks. rockwool :(

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2010, 20:23 »
Forresten, kunne en nem løsning på vindue ikke være noget med nogel plexiglas i døren? Så behøvede du ikke de store indgreb? Eller f.eks. et STORT smuthul, med plexiglas? :)

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2010, 21:02 »
jeg an ikke lave så meget ved døren da jeg simplethen ikke kan greje hvordan jeg får den til at hænge sammen hvis jeg skærer i den foroven. og forneden giver ikke voldsomt meget lys
Jeg mener mange har høns i huse/skure uden vinduer og el :-\.
Jeg ville nok mene det ville være super hvis der var det, men tror ikke det er et must, når hønsene har adgang til det fri hver dag, og kan følge døgnrytmen dér.
Jeg har ikke selv el hos mine høns, men de har dog 3 vinduer. Håber andre vil råde dig til det rigtige.
Og forresten velkommen tilbage til forum ;D
hov tak! den var glippet for mig hehe tror også det bliver skelet muligheden den er nem at flytte ;) havde som bekymring at der måske blev træk når der var port i en ende og dør i den anden, men det kan vel klares med lidt kartoffelsække som skærm i vintertiden. ærger mig over ikke at have jjuice på cameraet så jeg kunne smide lidt billeder. døren er ikke helt  tætsluttende så jeg vil skyde på at det der kommer ind der må være ventilation nok, med mindre det er for meget af det gode. hmmm tror jeg fiser til byen efter batterier i morgen og smider billeder ind det er lidt nemmere
Med venlig hilsen Janni

2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger