Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kan et æg klække i hø???  (Læst 10706 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mohammed

• Passiv bruger
kan et æg klække i hø???
« Dato: 06 Juni , 2010, 19:27 »
hej, jeg har et lille spørgsmål kan et æg klække i hø??? altså hvis nu jeg ligger 4 befrugtede æg i en lille skål med hø og ligger den i en skab med ca. 35-37 temp. klækker de så???
Jeg har delt dit spørgsmål fra "spot medlem nr. 3000" og desuden flyttet emnet til "høns" /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2010, 19:41 Fra Marianne Vedel »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: kan et æg klække i hø???
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2010, 20:15 »
Æggene skal nok have 37,5 grader for at klække men om de ligger i hø eller ej tror jeg ikke betyder noget :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2010, 20:37 »
Altså...du skal have dem under en skrukhøne eller i en rugemaskine for at de klækker ;) Om der er hø eller ej, spiller ingen rolle :)

Offline kevinhove

• Passiv bruger
  • HØNS
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2010, 20:44 »
der skal også hver den rigtig fugtighed
Hilsen Kevin
0.4 Isa Brown/rød amerikaner
1.4 maren kobber
0.1 labrador

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2010, 21:21 »
hej, jeg har et lille spørgsmål kan et æg klække i hø??? altså hvis nu jeg ligger 4 befrugtede æg i en lille skål med hø og ligger den i en skab med ca. 35-37 temp. klækker de så???

Hej Mohammed.

Jeg er bange for at dine æg ikke vil klække...
For at udruge æg kræver det en rimelig nøjagtig temperatur, i et skab uden luftcirkulation skal temperaturen være ca. 38,5 - 38,8°C, æggene skal også vendes 2 gange dagligt, hvis du evt. lægger æggene i tørt hø vil høet muligvis trække fugt ud af æggene, noget andet er hvis en høne ruger kyllingerne ud, så ligger æggene fint i hø, i slutningen af rugeperioden skal luftfugtigheden hæves, det kan være svært i et almindeligt skab.
Det bedste du kan gøre er at få fat på en skrukhøne, sådan en høne vil passe det hele for dig så du kun skal vente på kyllingerne  ;)

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2010, 21:58 »
Min rare gamle nabokone har jo fortalt en gammel kylling historie op til flere gange efterhånden når snakken falder omkring kyllinger..
I de gode gamle dage havde hendes lille dreng lagt 10æg i en kasse som de opbevarede oven på det gamle salamanderfyr.. De blev overhovedet ikke blevet vendt eller fugtet. Der kom en kylling som blev knægtens kælehøne de næste 8år :).. Så lidt heldig kan man da være..

Offline mohammed

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2010, 22:56 »
mange takk for jeres svar jeg tror at jeg er blevet lidt kloger:D 

Offline mohammed

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2010, 23:13 »
jeg har lige et andet spørgsmål, for tre uger siden fik jeg to dværg orpington og en hane. deres æg er befrugtede. og jeg vil gerne have at de ruger nogle æg ud. hvor mange æg kan der være under dem? hvor mange "snydeæg" skal der være i reden før de bliver i "ruge humør"? hvor lang tid går der før de ruger på snyde æggene?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2010, 09:27 »
Jeg glemte helt at ønske dig velkommen, Mohammed  :D
Hvis du har høne og hane, er dine æg ganske rigtigt befrugtede, så er det bare om at vente på at hønen lægger sig, du er slet ikke i tvivl om, at hun vil skrukke, for hun bliver på reden, rejser fjerene i nakken, og siger nogle meget advarende lyde, hun kan også finde på at hakke ud.
Som du selv er inde på, er det en god idé med snydeæg, når hun har ligget fast på dem et par dage, kan du lægge dine rugeæg under hende. De rugeæg, du gemmer, må højst være 10-12 dage gamle, inden du lægger dem under. Alle æg skal lægges under samtidig, så de klækker nogenlunde samtidig. Rugetiden er ca. 21 dage, men sommetider klækker de på 20. dagen og andre gange på 23.-24. dagen, så det er bare om at være tålmodig.
Orpington er en race der gerne skrukker.
Held og lykke med dit rugeprojekt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mohammed

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2010, 09:46 »
tak for de gode råd marianne:D

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 07 Juni , 2010, 10:48 »
Held og lykke og velkommen  /o

Du skal huske at de æg hun skal ruge på (når en af dem engang forhåbentlig blir skruk) i ventetiden skal opbevares korrekt. Ikke for koldt og ikke for varmt, og så skal de vendes 2 gange om dagen cirka.

Som du sikkert kan høre er der flere herinde der jubler over den ene høne efter den anden som lægger sig skruk. Måske er du osse heldig ;)
Jeg har haft 3 af din slags, men jeg synes nu ikke de var så flittige til at ruge... og det var jo ikke så heldigt, for det var derfor jeg havde dem i flokken  :D

Jeg krydser fingre for dig  ;D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 07 Juni , 2010, 12:17 »
For ikke så mange år siden kunne man ruge sine æg ud på radiatoren.
Det kan man vel stadigt, hvis man tilpasser det lidt.

Har hørt om flere der har lavet dette nummer.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline mohammed

• Passiv bruger
hvor varmt skal det være???
« Svar #12 Dato: 07 Juni , 2010, 12:47 »
hej, jeg er igang med et forsøg. jeg har nogle æg i en lille spand stående på en radiator hvor varmt skal det være før de klækker???:D

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 07 Juni , 2010, 12:51 »
mon ikke de skal ha' 38,5 - 38,9 som i en fladruger?

Spændende projekt, glæder mig meget til at følge udviklingen  :D

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #14 Dato: 07 Juni , 2010, 13:01 »
Jeg ville nu ikke satse på at ruge gode rugeæg fra specielle racer ud på en radiator! Det er da for risikabelt..

Men har man lidt æg man er ligeglad med så kan man da forsøge.

Der er jo nok en grund til at rugemaskiner er så nøjagtige som de er med hensyn til temperaturen.
Mvh

Claus