Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingerne inde i æggene...  (Læst 4325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kim96v4

• Passiv bruger
Kyllingerne inde i æggene...
« Dato: 04 Juni , 2010, 18:20 »
...jeg har en rugehøne som har ruget på 9 flotte æg et godt stykke tid. Vi har ikke talt dage, så vi ved ikke hvornår de præcist skal "komme til verden". I dag da min mand og mig tjekker rugehønen, siger min mand noget forbavset:"Kyllingerne pipper, men de er stadig inde i æggene!!" ...øhhh? Det kan da ikke passe, svarer jeg, mon ikke det er vores andre kyllinger som går på græsset, han har hørt? Men han fastholder at "pippen" kommer fra reden. Jeg bliver nysgerrig og stikker hovedet hen til reden og det viser sig, at min mand har fuldstændig ret - der kommer pippen fra kyllingerne, men inde fra æggene!! Det er så vildt. Hønen lader da også til at "snakke" med hendes kyllinger allerede og hun lægger sig veltilfreds hen på æggene og lukker for lyd og lys, som om at vi altså godt kan smutte nu, vi har fået lov til at se nok! ;0)

Mit spørgsmål er nu: Hvornår kan vi ca. forvente at kyllingerne kommer ud, når de ligefrem pipper løs inde i æggene??

På forhånd tusind tak for jeres svar.

Maria

frida

• Gæst
Sv: Kyllingerne inde i æggene...
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2010, 18:34 »
Jeg vil mene de vil klække indenfor et døgn, måske to /o
Held og lykke med dem.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2010, 20:55 »
Det er helt normalt, at kyllinger pipper inde i ægget det sidste døgns tid inden klækning, I vil også kunne høre små skrabe/bankelyde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2010, 22:21 »
Det er fantastisk når man kan høre den lille kylling pippe inde i ægget  ;D Men det allerbedste er når kyllingen også har kræfter til at komme ud af ægget - jeg bliver så depri når en kylling er død undervejs i kampen med skallen og hinden  >:(
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling