Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Majs?  (Læst 7334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pimhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Majs?
« Dato: 04 Juni , 2010, 17:48 »
Hejsa...
Er der nogle i det ganske danske land derude der har erfaring med at fodre tørre majskerner til de små hønsekræ?
Mvh Annemette
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Majs?
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2010, 18:01 »
Personligt ville jeg helst valse dem (jeg har bare ikke nogen valse...), men der er nok mange herinde der vil sige at det kan hønsene sagtens klare...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Majs?
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2010, 23:45 »
Jeg har, i flere år, brugt hele majs kerner i min foder blanding og hønsene elsker majs. Selv dværghøns og halvstore kyllinger.
Dog har jeg ikke brugt det i et par måneder da min "korn pusher" ikke har haft majs på lager i et stykke tid.
Men ligesom med hvede så feder majs rigtig meget. Så brug ikke for meget af det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Majs?
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2010, 05:43 »
Personligt ville jeg helst valse dem (jeg har bare ikke nogen valse...), men der er nok mange herinde der vil sige at det kan hønsene sagtens klare...

At valse majs er hård kost for en valse, det er alt rigeligt og bedre at "knække" majsen i en alm. Mica stålplade kværn, som man som regel kan købe for en billig penge i DBA og Gul og gratis, vær opmærksom på at en kværn bruger meget strøm, de er oftes sikret med 25 amp. sikringer, det man kaldte "kraft" før i tiden.
Ved knækning af majs skal pladerne i kværnen åbnes så meget at majsen lige knækker, er de helt samlet er det mel der kommer ud.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Majs?
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2010, 08:54 »
Til efteråret når bonden har høstet går jeg og hønsene i marken og samler hele kolber.... de eeelsker det.
Og ingen forarbejdning er nødvendig  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Majs?
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2010, 09:07 »
Til efteråret når bonden har høstet går jeg og hønsene i marken og samler hele kolber.... de eeelsker det.
Og ingen forarbejdning er nødvendig  /o

Det er også den metode jeg bruger - vi er nabo til en KÆMPE majsmark, jeg kan sagtens samle tre store trillebørfulde på en eftermiddag når der lige er høstet. Problemet sidste år var at få dem til at "holde". Måske skulle jeg prøve at "pakke dem ud" lige når de er samlet ind, de sidste jeg havde sidste år blev mugne under dækbladene...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Majs?
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2010, 09:18 »
Jeg brugte hele majskerner til hønsene i den kolde, kolde fimbulvinter. De fik et par håndfulde lige inden sengetid, så de kunne gå på pind med fyldt kro (=god kropsvarme).
Det fungerede rigtig godt, selvom jeg var lidt ærgerlig over ikke at kunne skaffe øko-majs  :( Så i år har jeg plantet majs i hønsenes køkkenhave  /o Måske får jeg også  selv lov at smage  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Majs?
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2010, 19:58 »
At valse majs er hård kost for en valse, det er alt rigeligt og bedre at "knække" majsen i en alm. Mica stålplade kværn, som man som regel kan købe for en billig penge i DBA og Gul og gratis, vær opmærksom på at en kværn bruger meget strøm, de er oftes sikret med 25 amp. sikringer, det man kaldte "kraft" før i tiden.
Ved knækning af majs skal pladerne i kværnen åbnes så meget at majsen lige knækker, er de helt samlet er det mel der kommer ud.

Ja sådan en kværn er jeg os kommet til og købe.. Jeg syntes så netop at det nærmest er mel jeg får.. Så måske jeg sku kigge lidt på indstillingen ::)

karina dj

  • Gæst
Sv: Majs?
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2010, 20:02 »
Majs er så nemme at tørre...har gjort det en hel del i Frankrig. Krængede bare dækbladene bagud, samlede dem og bandt dem sammen i "neg"... Meget dekorativt  ;)

Offline pimhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Majs?
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2010, 20:06 »
Okay... Jeg har dem liggende i sække... Fik lidt såsæd over i år, og så jeg tænkte jeg at jeg lige så godt kunne fodre det op til hønsene, hvis de altså kan fordøje det....  <O
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Majs?
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2010, 20:33 »
Ja sådan en kværn er jeg os kommet til og købe.. Jeg syntes så netop at det nærmest er mel jeg får.. Så måske jeg sku kigge lidt på indstillingen ::)

@ JanR.

At indstille den er ikke så svært, hvis det er en Mica sidder der en rund håndtags dippedut på akslen i en skrå slids, hvis den bliver løsnet kan dippedutten vrides til begge sider ( er den ny kan den godt gå noget stramt, er den ældre går den endnu mere stramt ::) ) hvis du så starter kværnen med majs i, kan du indstille finheden ved at vride håndtaget, det kan vrides så meget at majsen kommer hel ud.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Majs?
« Svar #11 Dato: 15 Juni , 2010, 16:38 »
Tak Bjørn /o Det var sku da for nemt ;D... Nu er majsen lige som jeg vil ha den :P

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Majs?
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2010, 14:06 »
@pimhund
høns kan sagtens fordøje hele mais,fodrer dem selv
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat