Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål til rugevejledning!  (Læst 6310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
spørgsmål til rugevejledning!
« Dato: 02 Juni , 2010, 22:03 »
Jeg har en simpel ældre America rugemaskine, uden motor...bare en osteklokke lignende tingest med en pære i midten.

Jeg har puttet til tvivlsomme andeæg i den, men undrer mig over at rugevejledningen her på DDF siger jeg skal afkøle æggene 15 min. hver dag. Kan godt regne ud det er for at ligne naturen bedst mulig, men er det nødvendigt???

Jeg var helst fri, for den er så dælens besværlig at få tilbage til den rette temperatur bagefter  :P Den finder ikke selv tilbage til de 38 grader...den stopper ved de 36 og så skal jeg bruge ret lang tid på at finjustere den...og så hver dag  <A

Ååååhh jeg ønsker mig en ordentlig (men billig  :-[) rugemaskine...suk!

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: spørgsmål til rugevejledning!
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2010, 23:08 »
Ja ! Det ver nødvendigt at lufte æggene, uanset om det er hønse, ande eller gåseæg...
Det er fordi at det er en fladruger, i en motorruger luftes ande og hønseæg ikke, kun gåseæg.
Ps. Husk at ruge temperaturen i en fladruger skal være en grad højre end i en motorruger, så fladrugeren skal kører med 38,8°C.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2010, 23:14 »
Jeg startede med samme America model for år tilbage, og jeg har aldrig afkølet 15 min pr dag. Eneste afkøling var når jeg skulle vende æg og fylde vand i den lille vandskål.
Jeg har haft en udmærket klækningsprocent på befrugtede æg.

Sååå..
Mvh
Erik Andersen

Offline Mads og Ingeborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2010, 23:17 »
Ja dette er måske et dumt spørgsmål, men hvad forskellen er på de to rugemaskiner som i snakker om.

Nu kommer vi jo itvivl om vi ruger rigtig. Vi har en octagon 20.  Vi hverken lufter æggene, og temp ligger på 37.8, er det for lidt.
Vi har lige fået kyllinger i weekenden, men der var 9 der ikke blev ruget ud.  Kan det være fordi vi gør noget forkert?? :-\

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2010, 23:25 »
Nej, der er ingen dumme spørgsmål på DFF  ;)

En Octagon 20 er en motorruger, dvs. at luften cirkulere i maskinen modsat en fladruger hvor luften står stille, temperaturen for en Octagon 20 er 37,8°C, manglende klækning kan skyldes så mange ting bla. befrugtning osv.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2010, 23:30 »
og hvis maskinen var fyldt op (er det ikke 24 æg den kan rumme) så synes 9 'smuttere' bestemt ikke at være en katastrofe i år. Der synes at være mange ubefrugtede æg i år.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2010, 23:58 »
Hmmm... Hvis det gik for dig Erik, så ta'r jeg en ½ chance og lufter kun når jeg har tid til at stå og nulre om temperaturen  ::)