Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben på fodbefjerede dværge.  (Læst 4136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Kalkben på fodbefjerede dværge.
« Dato: 02 Juni , 2010, 19:51 »
Hej
Jeg ved ikke rigtigt om min hvide høne har kalkben. Benet er ikke blevet tykkere, men skællene sidder ikke glat ind til benet som de fx gør på mine dværgwyandotter. Mange af dem stritter også meget op ad. Hvad tror i det er? Er det normalt på fodbefjerede dværge?
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2010, 20:04 Fra Johan »

frida

• Gæst
Sv: Kalkben på fodbefjerede dværge.
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2010, 20:45 »
Kan se ingen har svaret, så jeg prøver ;) Jeg ved ikke, om det er kalkben din høne har, men mine har lige haft. Jeg valgte at købe Nix-creme 5% (mod fnat til mennesker) Ca 1 tsk. creme puttede jeg i en almindelig vandforstøver med ca. 1 dl. vand (rystes godt sammen). Alle hønsene blev behandlet hver aften, når de var gået ind. En hånd lagde jeg på hønen, som derved sad roligt, og den anden hånd sprayede fødder, ben og et stykke op "under skørterne" <G (ved faktisk ikke hvad det hedder på hønen). I løbet af en uge kan man tydeligt se bedring på de angrebne høns /o Billigt, nemt og virksomt.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2010, 21:47 »
Jeg har haft høns med kalkben og behandlede med madolie - det virker  ;D

Kan du evt sætte billeder ind af benene på hønsene?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2010, 17:05 »
Jeg har prøvet at tage et billede, men deter ikke bevet så skarpt, men måske kan du se noget på det alligevel. Øverst oppe kan man se at skællene stritter meget op ad.

johan10

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2010, 17:25 »
Hvordan behandler man forresten med madolie? Der kan jo ikke ske noget ved at prøve.

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2010, 18:33 »
Den nemmeste måde at behandle på er ved sprayflaske, synes jeg /o. Mange vælger også at dyppe hønen ben i olie fra en form for beholder :o. F.eks. en tom marmeladespand el.lign. Det er vist smag og behag, hvad man synes er nemmest 8)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2010, 19:59 »
Jeg er også lige startet med en oliekur, og vi brugte en almindelig billig pensel. Jeg fangede og holdt kræene og ældstebarnet (der er bange for fjerkræ...) malede ben.
Hvor tit maler I ben?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2010, 21:06 »
Når jeg behandler mod kalkben, er det en gang i døgnet. Jeg gør det om aftenen, når hønsene er gået ind :o. Så er alle lette at holde, og give en tur med sprayen 8)
I løbet af en uges tid kan man se klar bedring. Det svære består i at blive ved med at behandle, når man synes, at det går den rigtige vej ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2010, 22:18 »
Hvordan behandler man forresten med madolie? Der kan jo ikke ske noget ved at prøve.

Jeg er også lige startet med en oliekur, og vi brugte en almindelig billig pensel. Jeg fangede og holdt kræene og ældstebarnet (der er bange for fjerkræ...) malede ben.
Hvor tit maler I ben?

Jeg pensler med madolie (næsten) hver dag når jeg har nogen i behandling :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling