Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, hun hakker kyllingerne -tror jeg...  (Læst 7615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Hjælp, hun hakker kyllingerne -tror jeg...
« Dato: 02 Juni , 2010, 19:22 »
Min skruks æg er ved at klække (hun er skruk for første gang), men her i eftermiddag kom jeg hjem til en død kylling, der lå lige foran hende. Det så ud som om den havde læsioner i nakken, så jeg er bange for at hun selv har hakket den ihjel :'(
Der er et andet æg, som er lige på nippet til at klække, men det æg havde hun skubbet helt ud i kanten af reden, ikke sådan rigtigt væk, men havde ikke samlet dem fint under sig, som de øvrige æg >:(
Hvad sker der med hende, forsvarer hun reden mod sine egne kyllinger eller hvad har hun gang i ??? ???

Jeg har bestemt mig for at hun får chancen med den næste der klækker, ellers må jeg vel tage dem fra hende...?? Hvad siger I kloge hoveder ;) Jeg har heldigvis en maskine kørende med æg, der også klækker nu, så det er ikke totalt krise, men jeg havde bare lige så meget optur over at hun er en stor orpington, der er skruk for første gang, og bare har ruget så flot uden at træde æg i stykker, som de jo ellers har ry for at være slemme til :(
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

frida

• Gæst
Sv: Hjælp, hun hakker kyllingerne -tror jeg...
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2010, 19:55 »
Jeg ville holde godt øje med hende, og hvis du ser, at hun hakker sine kyllinger, skal du fjerne kyllingen.
Har selv haft en høne der hakkede sine kyllinger ihjel, ligeså rask, som de kom ud af ægget >:(. Ved ikke rigtigt, hvad der foregår i hovedet på de høns. Måske tror de at kyllingen har ædt ægget :o

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2010, 20:22 »
Ved ikke rigtigt, hvad der foregår i hovedet på de høns. Måske tror de at kyllingen har ædt ægget :o

Ha ha, Frida  <H Det er ikke engang løgn, måske er det sådan en kortslutning der foregår oppe i hovedet på hende >:(
Er hun så bare færdig som skruk eller kunne man forestille sig at hun vil takle det anderledes næste gang (jeg kan nok godt næsten selv høre, hvor det svar bærer hen ::))?
For søren, hvor er det bare ærgeligt! Jeg håber virkelig hun lader de sidste kyllinger være *k
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2010, 20:34 »
Hvis det var min høne, ville jeg ikke turde prøve igen /d
Men jeg har ikke den store erfaring. Min egen høne døde af sygdom året efter, så det blev aldrig aktuelt at overveje om hun skulle prøve igen ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2010, 20:44 »
Jeg har en helt fantastisk silkeskruk. Hun er blid som dagen er lang, og hun ruger stabilt gennem hele perioden. Da hun skulle ruge kuld nr 2 ud, lå der pludselig på dag 19 eller 20, en kylling som var død og nærmest rullet i sand på gulvet i hønsehuset...

Om det var hønen eller om det var noget andet, skal jeg ikke kunne sige, men de andre æg klækkede fint uden problemer :)

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2010, 20:55 »
Altså altså, hvad sker for hende. Hun har jo været fantastisk indtil nu.

Ved du hvad, jeg tror godt hun kan klare det. Hold skarpt øje med hende. Det var jo den første lille kylling det ramte. Giv hende chancen for at gøre det bedre. Hun troede nok det var en mus :-\ ja, jeg vil også rigtig gerne ha en happy ending. 
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2010, 21:53 »
Jeg har lige været ude og redde det æg hun blev ved at skubbe væk for en time siden. Skallen var helt krakeleret og har været det længe, så da jeg begyndte at pille lidt kunne jeg godt se at hinden var tørret helt ind om det stakkels kræ. Jeg pillede skallen og hinden af den lille fyr m/k (som i øvrigt også var ret kold) og da hinden faldt af omkring måsen begyndte det selvfølgelig at bløde. Med fingeren i rumpetten på dyret fes jeg ind til min mand og råbte at han skulle finde føntørreren  ;D Med tanke på et par nylige tråde fønnede jeg lidt liv tilbage i den lille blå orpekylling. Men da jeg lagde den ned i rugemaskinen til de andre og den slet ikke havde haft åbne øjne eller havde prøvet at løfte hovedet, så levnede jeg den ikke mange chancer *t
Men jeg har lige kigget til den og nu kæmper den rundt. Dog dinglende og ynkelig som en kylling der lige er kommet ud af ægget, men væsentlig mere frisk end for en time siden, så jeg håber den klarer den :)

Nå, egentlig var det jo et sidespring. Skrukken får en chance med endnu et æg, denne misser var jo ret beset nok ikke hendes skyld ::) Vi  *k
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2010, 09:32 »
Der var ikke kommet flere her til morgen, men hul på 3 æg og tydelig pippen. Hun havde heller ikke skubbet æggene væk og ville ikke ud... Mon hun er ved at fatte hvad der foregår?
En pige jeg kender, som kommer fra Filippinerne, fortæller at da hun var barn slog de uerfarne skrukker ofte de første par kyllinger ihjel, men lod resten leve. Ved næste rugning var der sjældent problemer. De har ingen rugemaskiner, så de er tvunget til at "gennemføre forsøget". Nu forsøger jeg, det kan godt være det er dumt... Det vil vise sig når jeg kommer hjem fra arbejde  :-\
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2010, 10:11 »
Held og lykke med hende... jeg krydser fingre  ;)

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2010, 12:37 »
Hør fra dig hvordan det går  ;) jeg hader spænnende læsning når jeg ikke får med slutten  ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2010, 13:06 »
Hør fra dig hvordan det går  ;) jeg hader spænnende læsning når jeg ikke får med slutten  ;)

Det skal jeg nok! Behøver jeg sige, at jeg er temmelig utålmodig for at få fri ::) Det sker desværre først kl. 16 :P
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2010, 19:47 »
Noget nyt? Vi venter i spænding!!!!! :D

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2010, 20:01 »
Nu har du haft fri i 4 timer - vi venter ;D  ;)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 03 Juni , 2010, 21:30 »
Ja, det var da også tarveligt, det kan jeg godt se, men der er jo kyllinger overalt på den her gård, så tiden går og børnene skal til svømning og what not ;D

Da jeg kom hjem fra arbejde havde mutter skruk stadig 3 pippende æg med lidt større huller end i morges. Da de så noget tørre ud i hinden, så pillede jeg lidt skal af hvert æg for at gøre det lidt nemmere for dem, men holdt mig fra hinden. Da jeg var derude for halvanden time siden havde hun fået to kyllinger som hun fint har (LEVENDE) under sig /o /o /o Åh, hvor er det bare fantastisk hvis det går godt *o Den tredje kylling var stadig i ægget, men rigtig tæt på at komme ud.
Efter ægget var tilbage under hende, lå hun hun og rokkede lidt, gokkede og puttede sig rigtig godt, så jeg hååååber bare det er et godt tegn *k

Derudover er der 21 kyllinger i kyllingemoderen, 5 i maskinen og 2 på vej. Nå ja, og så lige de 21 på 4 uger i hesteboksen, der har været på græs idag i en hønsefræser *h Det er vist godt vi ikke skal beholde dem alle selv <T
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Juni , 2010, 21:50 »
 *o *o *o *o *p *p *p
Hvor er det bare godt! Jeg er sikker på hun fra nu af viser sig at være en god mutter.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle