Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Næsten hængt kyllling  (Læst 4691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Næsten hængt kyllling
« Dato: 01 Juni , 2010, 22:00 »
Her til aften, da jeg lige var i hønsehuset for at aftenhygge og putte, oplevede jeg noget, som jeg aldrig har set før: en af de små (fra i torsdags) fulgte så underligt med skrukken, når hun gik. Det så bare forkert ud. Under ville protester fik jeg fat i skruk og kylling, og det viste sig, at et par af skrukkens fjer havde snoet sig sammen om kyllingens hals, så den faktisk var ved at blive hængt. Heldigvis var Søren også hjemme, så mens jeg holdt kylling og skruk, klippede han fjerene over, fjerene sad stadig godt snoet rundt om kyllingens hals, men jeg fik den da filtret ud. Jeg tror/håber ikke, den har taget skade, men jeg er sikker på, at hvis ikke jeg havde været så heldig at opdage det, så ville jeg nok have fundet en lille flad og død kylling i redekassen i morgen, for den var meget filtret ind i de to fjer.
Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende? Skrukken er en ganske almindelig dværg wyandotte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Næsten hængt kyllling
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2010, 22:20 »
Meget pudsigt du lige skriver dette indlæg  :-\

Jeg har her til aften søgt info om Brahma på nettet og fandt en tråd på et eller andet forum (ikke dette) om at Brahma ikke skrukker...
I samme tråd skrev en mandsperson at Brahma godt kunne skrukke, men at man skulle klippe fjerene på deres ben da kyllingerne kunne blive 'hængt' i dem...  :-[

jeg har aldrig hørt om det og undreded mig også lidt da jeg så læste dit indlæg...  ???
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2010, 22:20 »
PS - godt du fik reddet den lille kylling  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2010, 22:21 »
Nøjagtigt som du beskriver det oplevede vi også med en i et kuld silker. Man lurer jo noget, når kyllingen bevæger sig så mærkeligt og utroligt som den er viklet ind i de fjer.

VH Gunni.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2010, 22:22 »
Det var da en kedelig oplevelse, jeg har lige sat 2 nye kyllinger over til en skruk, og når du siger sådan, så føler jeg jo trang til at gå over og se om alt er i orden, på den anden side så er skrukken lidt nærtagede efter hun har fået dem tidligere på aftenen, så jeg lader være, men man bliver jo enormt bekymret......
På den anden side Marianne, så er høns dog kommet af skrukhøns, fra begyndelsen og derfra mangfoldiggjort, så jeg tror på at skrukken ved hvordan, men man kan aldrig garderer sigmod uheld....
godt du fandt dem i tide. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2010, 22:24 »
Jeg har oplevet det samme en del gange. Det var dengang jeg opdrættede Dv.Kochin og Top.Hollænder Dv. og Kochin virkede som rugerne. Jeg lavede omkring et par hundrede dv. kyllinger hvert forår, med udstilling for øje, og nogle gange hver sæson opdagede jeg sådan en kylling hænge fast i skruken. Men en del gange i 20 år med det antal kyllinger, er måske ikke så usædvanlig, som det er ubehagelig.
Jeg har dog aldrig været udsat for at den hasthængte kylling var død.
Nu ruger jeg i maskine, og har kun Orpington i stor.

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2010, 22:33 »
Sikken en gyser... og stakkels kylling, omend det må se lidt morsomt ud  ::) men det sagde jeg seføli ikke højt  *e

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2010, 23:58 »
Ja jeg var ude for det den anden dag... jeg nåede bare ikke at opdage det før det var for sent...
Jeg troede ellers at jeg var den eneste der havde prøvet det... men jeg blev da klogere
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

johan10

• Gæst
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2010, 19:53 »
Jeg prøve også nøjagtig det samme med en af mine to skånske blomsterkyllinger. Når jeg løftede skrukken fulgte kyllingen med. Jeg fik så hurtigt klippet fjerene forsigtigt fra hinanden.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2010, 23:34 »
Jeg har også prøvet det en enkelt gang for et par år siden. Jeg gik egentlig også og tænkte at det nok kun var mig der havde oplevet det. Men det var det så ikke..... :)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 02 Juni , 2010, 23:44 »
Min veninde har oplevet det med et kuld kyllinger, hvor flere af kyllingerne blev kvalt i silkens fjer :(

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2010, 07:10 »
Jeg har prøvet det 2 gange. Det resulterede i en død kylling. Det var en silke.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2010, 10:10 »
Armen altså, det lyder jo ganske tragisk  :-\

Jeg skal da holde ekstra øje, for de der kochin er godt puffede  :P

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 03 Juni , 2010, 10:37 »
Så endnu en forklaring på hvorfor hønerne smider fjerene på brystet i slutningen af rugetiden  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk