Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning  (Læst 4676 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hjdegn

• Passiv bruger
Æglægning
« Dato: 30 Maj , 2010, 13:58 »
For ca. et år siden købte jeg en flok tværstribede Plymoth Rocks kylllinger. I løbet af efteråret begyndte de at lægge et fornuftigt antal æg; men da vi nåede starten af januar, ophørte æglægningen igen. Jeg havde håbet om at det var pga. den forholdsvis hårde vinter, vi har haft, og hønsene begyndte da også så småt igen at lægge æg sidst i marts. Problemet er bare at de aldrig er kommet rigtigt igang med æglægningen i år. Jeg har pt. 10 høns, som typisk lægger 1-2 æg om dagen, hvilket er langt under, hvad man bør kunne forvente. Hønsene har et stort hønsehus og en større indhegning, som de har frit adgang til. De får en masse af grønt og har desuden antid adgang til frisk vand og foder (æglægnings fuldfoder) og generelt ser de sunde og raske ud; men æg er der bare ikke mange af!
Er der nogen, der har gode tips til hvordan jeg får dem ordentligt igang med æglægningen igen..? Er der noget jeg gør forkert? Kan det have noget med foderet at gøre? Eller andre tips!  :)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æglægning
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2010, 14:07 »
Foder...

Der er mange racer (og plymo er en af dem) som har svært ved ikke at spise for meget. Så mit bud er at hønsene simpelthen er for fede til at kunne lægge æg. Så skær ned på foderet og erstat evt. noget af fuldfoderet med havre.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hjdegn

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2010, 14:10 »
De virker ikke specielt "fede" og bevæger sig gerne rundt både indendørs og udendørs; men det er da et forsøg værd. har du et bud på hvor meget foder de max. må få om dagen..?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2010, 14:51 »
Velkommen på forum, Hans-Jørgen  :D
Mht. manglende æg: kan der måske være tale om at andre dyr stjæler dem?
F.eks. skader, rotter, hunde?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hjdegn

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2010, 14:53 »
Tror ikke der er tale om "tyveri"! Har ingen tegn på at det skulle være den slags ting, der foregår!  :)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2010, 16:57 »
Foder...

Der er mange racer (og plymo er en af dem) som har svært ved ikke at spise for meget. Så mit bud er at hønsene simpelthen er for fede til at kunne lægge æg. Så skær ned på foderet og erstat evt. noget af fuldfoderet med havre.

Jeg tror altså det er lidt en skrøne at race-plymoen overspiser - mine har haft foder ad lib. siden efteråret og for tiden får jeg ca. 7-8 æg pr. dag af min 10 høns i æglægning...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2010, 22:52 »
De virker ikke specielt "fede" og bevæger sig gerne rundt både indendørs og udendørs;

Det kan være utroligt svært at se på levende høns om de er for fede. Det ser man bedst når man lukker dem op ved slagtning.

Jeg tror altså det er lidt en skrøne at race-plymoen overspiser - mine har haft foder ad lib. siden efteråret og for tiden får jeg ca. 7-8 æg pr. dag af min 10 høns i æglægning...

Nu skriver du ikke lige hvad du fordrer med. Kan det skyldes at din foderblanding ikke er så fedende?
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #7 Dato: 31 Maj , 2010, 08:16 »
Nu skriver du ikke lige hvad du fordrer med. Kan det skyldes at din foderblanding ikke er så fedende?

Jeg fodrer med hvede og æglægningstilskud ad libitum. For tiden i forholdet 4 dele hvede + 1 del tilskudspiller.
Hele vinteren igennem har de udover den nævnte blanding også fået ca. ½ kg solsikkekerner pr. dag (svarer til ca. 50 g. pr. høne). Derudover får de alle rester fra køkkenet samt græsafklip og diverse grønt ukrudt der luges fra haven.

På nævnte fodring har jeg fået æg fra mine Plymouth Rock (raceudgaven) vinteren igennem pånær én uges pause. Faktisk lå mine plymoer øverst i februars ægtælling, hvis man ser bort fra hybriderne...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2010, 08:21 »
Hvis de går på et stort udendørs areal, kunne det så tænkes at de måske lagde æg undenfor.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hjdegn

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 31 Maj , 2010, 13:48 »
Mine høns går udendørs; men på et areal, hvor jeg sagtens vil kunne se, hvis de lagde æg udenfor.
DEt lyder som om der er forskellige forslag til foder: men det kunne være interessant at høre, om der er nogen, der har ændret på foderet og oplevet en forskel på æglægningen bagefter!?