Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Majs og solsikke - foder  (Læst 6380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline UCH

• Passiv bruger
Majs og solsikke - foder
« Dato: 29 Maj , 2010, 14:33 »
Hej

Det er første gang jeg skriver i DFF, men har læst en masse spændende artikler fra alle jer erfarne hønsekendere. Har pt. ikke høns, men vil have det i fremtiden.   

Er der nogen der kan svare på om der er nogle sorter af majs og solsikke der er bedre end andre til hønsefoder? og er det nødvendigt at majsene er fodermajs eller er alm. spisemajs hvor frøene købes i Brugsen/Fakta tilstrækkelig.

/ UCH

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Majs og solsikke - foder
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2010, 17:24 »
Velkommen til "Hønsenet" - du bliver glad for at du fandt os - det er totalt vanedannende!

Jeg tror ikke der er den store forskel i foderværdi i forhold til jerkræ på de forskellige sorter. Personligt bruger jeg kun majs i efteråret når naboen har høstet sin majsmark, jeg tager min trillebør og henter 2-3 trillebørfulde af de kolber de store høstmaskiner ikke har fået samlet op. Så bruger jeg dem som supplement til mit sædvanlige foder (korn+æglægningstilskud). Om vinteren når det er rigtig koldt bruger jeg solsikke som tilskud for at give hønsene lidt mere sul på kroppen. Jeg køber gerne 1-2 sække af dem de har i supermarkedet til de vilde fugle (15-20 kg. sække tror jeg). Men solsikken må ikke udgøre det eneste foder, da det indeholder en del "træstof" (pga. skallen?) og derfor mætter lidt for meget i forhold til foderværdien.

Jeg håber du blev lidt klogere!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2010, 20:19 »
Det var da herligt, du kom ud af busken, Uwe  :D
Velkommen blandt dem, der skriver  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2010, 22:55 »
Der er stor forskel på frøsætningen i solsikker, jeg ville dyrke en af de sorter som får et enkelt stort hoved (i modsætning til de buskede typer med flere små blomster) - og så tørre hele blomsterhovedet. Så kan hønsene selv pirke frøene løs. Men du skal være hurtig, hvis du skal nå at høste solsikkefrø før havens fugle.

Efter min mening er det bedste foder man kan dyrke til sine høns GRØNKÅL
Ellers er der jo gratis foderemner man kan hente i naturen i sensommeren (og evt. fryse ned): hyldebær, havtorn og hyben.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline UCH

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2010, 11:45 »
Hej

Tak for de gode svar. Lyder også spændende med grønkål, det kunne være spændende at dyrke (noget) foder selv.