Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvornår sover de på en pind ?  (Læst 8071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline akmc

• Bruger
hvornår sover de på en pind ?
« Dato: 28 Maj , 2010, 19:39 »
mine kyllinger er nu ca 8 uger , hvor når springer de op og sover på deres meget fine pinde?
en nabo sagde at jeg selv skulle "lære" dem det ved at løfte dem op når de var faldet i søvn , den tror jeg sgu ikke helt på , det gjorde vi da ikke da jeg var barn .

mvh christian

0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hvornår sover de på en pind ?
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2010, 20:33 »
mine kyllinger er 3½ uge. De har endnu ikke fået siddepind, men vi har sat et par gamle stole ind til dem, så vi kan sidde og hygge med ungerne og vænne vores dyr til vores nærvær. Jeg satte stolene derud sidste weekend, og flere gange har jeg taget de små kræ i at sidde på pindene under sædet - det er ca. 20 cm. over gulvet. Har det ikke noget med den enkelte race at gøre?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2010, 21:02 »
At sætte dem på pind når de er faldet til ro
Det er nu ellers en udmærket måde at lære dem det på, hvis de ikke har haft en mor eller andre til at lære dem det.
Det er ikke alt der kommer af sig selv, og det er også lidt afhængig af racen, nogen er mere naturfugle end andre.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2010, 21:41 »
Mine kyllinger på 9 uger er netop idag begyndt at sove på pind.. og de er kravlet derop af sig selv.

Men Ina har ret, det kommer meget an på racen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2010, 22:09 »
Det kommer an på racen ja, men i høj grad også hvem de har til at lære sig det...

Mine to dværghøns er brilliante kyllingeførere og havde mine mindste kyllinger med på pind én dag efter jeg lukkede dem ud af skrukburet for en uges tid siden, på det tidspunkt var de kun 4 uger...

Til sammenligning har jeg nogle kyllinger, der er 3 uger ældre efter samme "forældre" som endnu ikke er på pind - den eneste forskel er at de ikke har gået ved skruk, fordi jeg tog dem fra skrukken meget tidligt efter klækning, da hun var meget klumset og på meget uheldig vis fik skubbet en kylling af reden (den døde) og en anden blev klemt ihjel - så de resterende fire kom i min kyllingemoder og har ikke haft en kyllingefører i hønsehuset.

Jeg vil altså argumentere kraftigt for at det har en del med "oplæring" at gøre.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2010, 06:14 »
Jeg tror også, at det betyder meget om kyllingerne går med en skruk. Hos os har skrukken trænet med kyllingerne siden de var tre uger. Hver aften sætter hun sig på ind og kalder på de små, og de har også været oppe og sidde, men indtil videre er det endt med at, hun får sig mast ind i en redekasse med sine 13 ret store kyllinger; de er 4½ uge nu, så de begynder da at fylde lidt, også selvom det er dværgkyllinger. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline akmc

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2010, 08:05 »
tak for de mange svar , de får lov til selv at putte sig på pinde når de får trang til det
 8)
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2010, 11:15 »
Faktisk har høns ikke så godt af at sove på gulvet, og jeg kan se på mine tunge orpington at de bliver slidt på brystet af at være på gulvet, og de kan også ende op med et skævt brystben, men de går ikke på pind af sig selv, og de andre jeg har haft har jeg sat på pind hver aften et stykke tid, og der forbliver de så efterfølgende, så de kan lære det hvis man gider. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline akmc

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2010, 11:27 »
ok jeg prøver , tak.
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2010, 20:07 »
Det her billede tog jeg her til aften, hvor Sofia igen trænede de små i at sove på pind  /o På et tidspunkt var Sofias vinger helt ude i yderste stilling.
De er fra den 29. april.
Det endte dog med at de klumpede sammen i redekassen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline akmc

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2010, 09:09 »
jeg var igår ude for at putte mine kyllinger, og det gik godt det var meget morsomt at "plukke" høns og sætte dem på pinde det havde jeg aldrig troet jeg skulle komme til :D .
jeg har lige et spørgsmål ??? , har kyllingerne fået pip, hvorfor ligger de sig til at sove uden for ? de ligger sig bare i en klump, jeg har ikke for oplevet høns/kyllinger der ikke går ind når det er blevet mørkt. jeg har før prøvet at vente for at være sikker , men når jeg går ind i gården så er de gået i "seng"
mvh Christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2010, 09:31 »
Jeg har en kyllingegård med næsten 30 kyllinger i, og hver aften skal jeg også ud og samle en klump med 7 kyllinger op og sætte ind i huset. Jeg er næsten sikker på at det er de samme 7 hver aften. Jeg fatter ikke hvorfor netop den lille flok ikke fatter systemet med at gå ind i varmen og tørvejret om aftenen???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline akmc

• Bruger
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2010, 10:17 »
hmm du har altså også "kloge" høns, jeg kigger lige ud i regnen og ser 11 våde høns HVORFOR går de ikke ind ? er de bare ikke klogere ?
 ;)
og skal jeg lukke dem inde når det regner ?
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2010, 11:45 Fra akmc »
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2010, 16:34 »
Hmmm. . . Det er jo altså en grund til at det hedder "hønsehjerner". :)
Mine orpingtoner har aldrig kunne finde pinden alene (de havde ingen mor til at lære sig det). Men efter 3-4 dages aftenarbejde med at løfte dem derop, gjorde de det helt af sig selv.
Nu sidder jeg og kigger på mine store silkekyllinger i regnvejr. GÅ dog ind!!! ???
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.