Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger på vej ud af æg  (Læst 9276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
kyllinger på vej ud af æg
« Dato: 28 Maj , 2010, 07:24 »
Nu er der æg hvor kyllingen har lavet et lille hul, men der er ikke sket så meget mere,
kan se at der er liv, må man hjælpe eller skal jeg sidde på fingerne og blive siddende?
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kyllinger på vej ud af æg
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2010, 07:29 »
Gå en lang tur, John, og sæt dig på hænderne når du kommer hjem. Man skal ikke pille, for oftest vil det betyde at kyllingen går til. Hvis en kylling har været MANGE timer på vej, kan man måske pille lidt i skallen (ikke hinden), og også sørge for at hinden er fugtig, evt. ved at fugte den med en våd klud.
Held og lykke med dem, de skal nok komme  /o Men det kan sagtens tage mange timer for en kylling at komme ud, og klækningen kan sagtens tage op til et par døgn for hele kuldet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2010, 09:33 »
Ja, tag den med ro, gennembrydning af skallen til helt fritliggende kan tage op til et døgn.

Hvis man hjælper, er det vigtigt, som Marianne skriver, ikke at pille for meget i hinden.
Den lille kylling har jo en form for navlestreng, som sidder i den tynde ende af ægget, og ofte sker det, at hvis man trækker kyllingen ud, så rykker man samtidigt maven i stykker, og kyllingen forbløder.
Jeg har tit fjernet omkring halvdelen af skallen, og så lagt æg og kylling ned igen, så den får lidt tid til at udtørre navlestrengen, og selv arbejder sig ud af ægget.
Jeg har endnu ikke mistet nogen på den konto.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2010, 00:06 »
Det samme har jeg gjort 2 gange nu. både på ællinger og kyllinger.

Som Børge skriver, så piller jeg skallen af i den tykke ende (hvor luftlommen sidder, dog først efter at de lille puds selv har brudt skallen, for så ved jeg den er klar til at kæmpe for at komme ud).
og lægger igen ægget ned i maskinen og fugter derefter ægget/hinden med en vandforstøver (med ca. 38-40 grader varmt vand i) 4-6 gange dagligt. det holder fugtigheden godt oppe og blødgør hinden såvel som skallen.
Hvilket er med til at gøre det lettere for den lille at komme ud.

Men for alt i verden må du ikke røre hinden, da der jo er blodårer som løber hele vejen rundt, og hvis du ridser dem, så mister de jo en del blod som er meget vigtig for dem.

Lad endelig høre fra dig når de er klæket.
Mvh

Michael

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2010, 08:44 »
Så kommer der ikke flere kyllinger i denne omgang.

Jeg pillede skallen af 2 efter jeres anvisninger og de piler nu rundt sammen med de andre.
Desværre var der to der døde i skallen inden, men ok, naturen regulerer tit selv.
'En måtte jeg aflive, der var noget helt forkert med et ben, så det endte med 10 stk.

Og efter de problemer der har været, er det måske ikke så galt alligevel.

Først en helt ny rugemaskine der holdt op med at varme, og det opdagede jeg ret sent, temperaturen i en termoruger var nede på 27-28 grader, dernæst alle æggene på spidsen i den lille blå
hvor de så stod i et par dage, på et tidspunkt var den oppe på over 41 grader, så blev der justeret
og så ned på 35 grad. en hel nat, så alt i alt, er det vel 10 små mirakler der går her.

Nu er det legbar der går, nogle er stribede (ju hu) der er altså en der er en del mørkere, så jeg
ved ikke om der er en høne der har været utro ( det er købte æg).

Skulle der være en der har lidt legbar æg i overskud prøver jeg meget gerne igen, også andre farver i orpington ( ikke gul, dem har jeg selv ).

Det næste der gerne skulle klække her på matriklen, kommer der nok lidt om under vagtler.
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2010, 12:58 »
Hej John..

De legbarfarvede er jo kønsvisende..hanekyllingerne er lyse med få aftegn..hønekyllingerne mere mørke med aftegn..håber du har fået mange af de mørke.. ;)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2010, 13:08 »
 /o Held og lykke med kyllingerne..
måske jeg skal til og samle æg.. Men skal lige tjekke om hanen duèr.. Der er hul på 3æg i maskinen nu :P

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2010, 15:00 »
Jan, du skal da til at samle lidt æg, jeg kan købe, jeg kommer jo næsten forbi dig daglig.

Rikke, skulle der være legbar æg i overskud, henter jeg gerne.

Nogle har striber hen ad ryggen, en er væsentlig mørkere, nogle er gule.

Jeg tager et billede her en af dagene, af de små.
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2010, 15:12 Fra John Mejland »
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.