Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: RCOM Suro - hjælp ønskes  (Læst 10748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
RCOM Suro - hjælp ønskes
« Dato: 27 Maj , 2010, 22:12 »
Nogle der har kendskab til manual på dansk til denne maskine ??

Kan jo sagtens engelsk men synes det kunne være rart med info og instruktion på dansk  ;D
« Senest Redigeret: 05 Juni , 2010, 22:26 Fra Randi Krak »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
Sv: RCOM Suro
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2010, 22:29 »
Og hvad for størrelse har i klippet det der gule ark som skal opsamle vandet?? Jeg synes at kunne læse mig frem til at 'humidity' skal være 45 % ved udrugning af kyllinger, men synes da at nogle af jer erfarne rugemaskine brugere tit skriver den skal være ved 60 eller 70 %??!?!
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2010, 22:59 »
Min er vist en standard r-com, så det med papir-vand noget ved jeg ikke. Jeg skal bare fylde vand i et hul... :-\
Men anbefalingerne på fugtighed er 45 % de første 18-19 dage og 65% de sidste 2-3 dage. Temperaturanbefalingerne er 37½ grad de første 18-19 dage og 37 de sidste under klækningen. Det har fungeret upåklageligt hos mig. Held og lykke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2010, 23:02 »
vender maskinen 'hele tiden' eller kun i slut/start??
For i mine papir står der både med humidity og temp - afhængig af om maskinen vender eller ikke vender?!?! Puha jeg kan næsten ikke vente  :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2010, 23:03 »
Du skal slå vendingen fra de sidste dage samtidig med at du hæver fugtigheden og sænker temperaturen. På min er der en lille lampe der lyser når "turning" er slået til.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2010, 23:07 »
Hm, jeg bliver vist i så fald nødt til at have nogen på banen med samme maskine, for man skal klippe i dette stykke vand papir - str afhænger af humidity og hvis den er forskellig alt afhængig af hvor langt man er i rugningen, ja så er jeg vist lidt på herrens mark om hvilken str papiret skal være ;)

Offline brauer

• Passiv bruger
Sv: Ny med RCOM Suro - hjælp
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2010, 23:20 »
hej det stykke papir du skal klippe til er det ikke det stykke der sider som vandet bliver drybet på og så fordamper den R com jeg har klippede jeg bare pappet til den drypper vandet på ved at pumpe det op på det og det er pumpen der dosere

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2010, 23:25 »
Jo det lyder godt nok som den samme - jeg blev bare i tvivl om hvor stort papiret skal være fordi der i manualen står som om man skal bruge halvdelen hvis %'en skal være under 50, så skal papieret deles på midten og hvis den skal være over 60 skal man bruge 2/3 af papiret  ???

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2010, 23:44 »
det eneste der sker er at når du køre med den lille fugtihed så er det kun et lille stykke der bliver brugt og når du sætter fugtiheden op så skal den have et støre stykke at fordampe på og det fungere jo lige som en svamp lille dråbe lille plæt stor dråbe stor plæt til høns 3/2 men det er jo lidt andet til dem der bruger rugemaskinen til øgler og kryp

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2010, 23:46 »
Ok - så laver jeg papiret 2/3  ;D
Tak for hurtig svar  :)

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2010, 23:59 »
det var så lidt det er en hel fantastisk maskine og hvis man er lidt pilfingert og vil bestæme størelsen på luft lommen er den vildt hurtig til at skifte fugtihed jeg har min som lege tøj den ruger på altmugelig besværlig lige nu har jeg den fylt med vagtel æg bare for at se om den og jeg kan den er ogser inorm god til ande æg  der kommer altid noget ud hvis ellers koken har gjort sit job /o

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2010, 00:17 »
Jeg har klippet svampen så den passer med fugtigheden i slutningen af rugningen.
Hilsen Susanne

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Maj , 2010, 00:23 »
ja det er jo ogser det der skal gøres men der er meget forskæld hvad fugtihed der skal til så min er i en størelse så jeg kan få fugtiheden op på 80 når det er nødvændig

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2010, 11:21 »
Ok, jeg har så (i en maskine godt nok) kørt med 75% uanset hvilke æg (hønse eller andeæg) der er i.

Hilsen Susanne

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Maj , 2010, 23:27 »
Brauer/ en anden suro ejer - nu må jeg nok have dig på banen igen  ???

Jeg har puttet æg i og startet maskinen - jeg har kørt vand i gennem slangen så det er klart.. Det ved jeg dog ikke om det er korrekt gjort??

Temp på 37.4 er nået og 70 % i fugtighed???

Jeg kan ikke få sat fugtigheden ned - er det fordi jeg har kørt vand igennem slangen så æggene allerede får vand??  Er det ikke meningen ??

Er der mon nogen som kan hjælpe mig
 <+
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2010, 08:18 Fra Randi Krak »