Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: utøj i hønsegården  (Læst 24688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
utøj i hønsegården
« Dato: 05 April , 2008, 19:05 »
 <J <J Hvordan behandler man bedst høns med utøj. Jeg opdagede for et stykke tid siden at et par af mine høns blev meget bare bag til og oppe over halefjerene. Jeg gav dem en tur af flue giften i rumpetten og en pift under begge vinger.
Det burde ha`hjulpet nu men det er bare som om at det berder sig til flere. <R <W Hvad gør jeg forkert, er der andet jeg kan bruge, eller pifter jeg for kort tid på hønen når jeg gør det.
OG nej jeg klarer ikke at vaske dem i shampo så det skal være andre gode HUSMODER råd...... <: <A i ved- nemt og efiktivt. <+
Hvis vejret vil skal der gøres rent i hytten imorgen og så ville det jo være rart at kunne behandle hønsene inden de skal ind til aften  <P <P
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #1 Dato: 06 April , 2008, 14:02 »
Hvis det er stykket mellem vinger og hale fjer så er det helt sikkert din hane der er forårs kåd og ikke utøj. Derfor kan de selfølgelig godt have utøj alligevel. Har du kigget efter utøj eller konstatere du det bare når de nu har mistet fjerene?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 06 April , 2008, 14:33 »
Ak ja , var det da bare hanen :D det syn kender jeg nemlig godt.
Nej det er helt ned imod halefjerene på ryggen og under rumpen at der bliver mere og mere bar  <R
Der er en som er helt grå under bugen, det ser helt filtret og pjusket ud, den er ellers flot rød. Jeg vil gøre godt rent men vil jo så gerne behandle dem inden de kommer ind igen. Så hvad skal jeg pifte / drysse dem med for at være god ved dem. Har læst et sted at det var smart at drysse noget imod utøj i deres sandbade sted, så ville de selv klare det, så klarer jeg huset. Det syntes jeg var en ligelig fordeling af arbejdet så den er jeg med på  <H men hvad hedder det og hvordan gør i andre.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 April , 2008, 14:49 »
Linda det grå skidt der sidder er æg og jeg ved ikke om de dræbes af den behandling du har givet dem. Jeg købte nogle høns sidste år som havde det, og der rykkede jeg fjerene af, det var den eneste måde jeg kunne fjerne det på.

Er det fjerlus de har / har haft, så bliver de små underdun pulveriseret og hønsene bliver skaldede. Det tager tid inden de vokser ud igen.

Har du set levende lus på dyrene, efter at du har behandlet dem? Det er lidt vigtigt at vide inden du evt. behandler videre.

Er der stadig levende dyr og sprayen og shampooen ikke virker, ville jeg bede dyrlægen skrive en recept på Ivomec. Her skal du være opmærksom på ikke at bruge æg og kød før efter 45 dage. (Behandlingen virker også på orm og er virksom i 6 mdr.)

Det pulver du spørger til er Maladan. Det er brugt af hønsefolk gennem mange år. Men det er noget forbandet stads. Det er et Cheminova produkt som er så giftigt, at det ikke længere må produceres. Lagre må dog gerne sælges.

Har du skiftet sand i deres sandbad?

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 06 April , 2008, 18:18 »
Hanne  :D
Det er ikke skidt det grå som er på hønen, det er fine små dun/fjer som er grå. Ved ikke om der er utøj endnu , er ikke så vild med at holde dem hvis der er noget. Jeg er nemlig meget modtagelig for bid og bare tanken gør at det klør på benene puuu ha.
Der er ingen som kan hjælpe mig med at holde lige nu såååå...
Syntes bare der er flere som får det med pjuske grå dun eller manglende fjer ved haleroden, så jeg tror der er mange flere ØV ØV <R
Er gået i gang med rengøring af husene og vil også hente nyt sand til sandbadning, men vil jo gerne det ikke bare bliver flyttet med til det rene område.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Skovgaard

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06 April , 2008, 21:53 »
Hejsa Hanne

Jeg har købt noget der hedder Vircon S og så har jeg købt noget der hedder mod utøj og så bruger jeg Stelosan.

Det hele har været i brug. Det der mod utøj skulle tage alt fra lopper til mider. Det er et utøjspulver som skal drysses ind i fjer/pels og så skulle den være i orden.

Prøv at spørge der hvor du køber dit fodder eller hvis det er et lilel sted find et større evt. et sted landmænd handler ind de har det hele.

MVH Sus

Offline Alex

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 April , 2008, 22:07 »
hej jeg har selv knoklet med utøj men kik i bagen og under vingerne men det skal være når hønsene er gået til ro om aftenen hvis det kripler om bag i ved kloakken på dem så er det bare at komme igang men fluesprayen og hvis det er rigtig slemt så pild de æg af som sider på de fjær bagi men spray bag i under vingerne og helle halsen op under fjærende for der holder de små kræ til så har jeg brugt Frontlinevet og det virker i ca 3 måneder og kan købes i de fleste foderstof forratninger ps. der er flere slags utøj som vores dyr kan få der er lus blodmeder fjer meder og dem der giver kalkben men blodmederne ser man normalt om aftenen når man tænder lyset de kommer fram når det bliver sort og så går de ombord på dyrene og hvis man ikke gør noget ved dem så suger de sempelhen alt blodet ud af hønsene
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline Alex

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 April , 2008, 22:18 »
sry.kan ikke helt lade vær med at svare på det med Maladans pulver det bliver meget brugt i pelsdyr brangsen og der smider man rundt med det har selv brugt det på pelsdyr og mine duer og høns /kyllinger i pelsdyr farmene smider man det i hovedet på dem, selv helt små unger mod lopper der blæser man det ned i reden til dem og jeg har selv blæst det rundt i duerederne og rundt i hønsehuset og der er ikke nogen der er døde af det eller på anden måde har taget skade af det
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 April , 2008, 22:40 »
Har i læst: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,669.0.html

Det viser sig at flere at de produkter vi har brugt de sidste år, faktisk går lige i blodet på vores fjerkræ og vel dermed også går i æg og kød.. Så der er grund til at være kritisk når det drejer sig om utøjsbehandling.

Men det er svært at finde et middel der duer, uden at det er meget giftigt.

Der har været og er flere debatter rundt om, hvor vi har taget hul på snakken. Hanne har også skrevet en super artikel om emnet. I finder den ovre i de venstre blokke. Og jeg er sikker på at der kommer mere fra Hanne efterhånden som hun får rystet svar ud af diverse myndigheder  ;D
Hilsen Susanne

Offline Anne Ranch

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 April , 2008, 22:51 »
Jeg bruger, med et godt resultat, "Anti utøj" fra America. Få dråber i nakken på høns, hunde og katte. Det er den samme blanding med Ivomec som min dyrlæge ellers har injekteret i katte/hunde.

Min flaske er næsten tom, og jeg syntes ik jeg kan finde midlet på Americas side. Mon det er stoppet???
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 April , 2008, 00:11 »
Det er desværre snart længe siden vi har kunnet købe anti-utøj. Jeg passer også på mine de sidste dråber  8)
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 April , 2008, 09:42 »
sry.kan ikke helt lade vær med at svare på det med Maladans pulver det bliver meget brugt i pelsdyr brangsen og der smider man rundt med det har selv brugt det på pelsdyr og mine duer og høns /kyllinger i pelsdyr farmene smider man det i hovedet på dem, selv helt små unger mod lopper der blæser man det ned i reden til dem og jeg har selv blæst det rundt i duerederne og rundt i hønsehuset og der er ikke nogen der er døde af det eller på anden måde har taget skade af det

Om du vil smide maladan rundt omkring dig på dine dyr og æg - som du efterfølgende giver til dine børn og dig selv er jo dit valg. -og hvem spiser pelsdyr i øvrigt ;)

Når et stof er så giftigt at det ikke længere må produceres, ikke må anvendes på planter og dyr til konsum (spisning) OG kun må anvendes 10 meter fra vandløb og søer, så er det ikke noget jeg med god samvittighed vil anbefale mine hønsevenner!

http://www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?ProductID=60921  http://www.cheminova.dk/download/sikkerhedsdatablade/fyf_31r_3110_maladan_44_ew_dk.pdf

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 07 April , 2008, 09:47 »
Hanne
 <A  ???  ???
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 April , 2008, 12:52 »
kan ikke helt lade vær med at svare på det med Maladans pulver det bliver meget brugt i pelsdyr brangsen og der smider man rundt med det har selv brugt det på pelsdyr og mine duer og høns /kyllinger i pelsdyr farmene smider man det i hovedet på dem, selv helt små unger mod lopper der blæser man det ned i reden til dem og jeg har selv blæst det rundt i duerederne og rundt i hønsehuset og der er ikke nogen der er døde af det eller på anden måde har taget skade af det

Om du vil smide maladan rundt omkring dig på dine dyr og æg - som du efterfølgende giver til dine børn og dig selv er jo dit valg. -og hvem spiser pelsdyr i øvrigt ;)

Når et stof er så giftigt at det ikke længere må produceres, ikke må anvendes på planter og dyr til konsum (spisning) OG kun må anvendes 10 meter fra vandløb og søer, så er det ikke noget jeg med god samvittighed vil anbefale mine hønsevenner!

http://www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?ProductID=60921  http://www.cheminova.dk/download/sikkerhedsdatablade/fyf_31r_3110_maladan_44_ew_dk.pdf

« Senest Redigeret: 07 April , 2008, 12:55 Fra Hanne Lottrup »

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 April , 2008, 12:57 »
Jeg ved ikke lige hvad der sker med det indlæg det kan kun læses ved at kigge i 'ændre' men her er svaret:

« Senest Redigeret: 07 April , 2008, 13:00 Fra Hanne Lottrup »