Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger på vej? håber jeg da...  (Læst 4292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
Kyllinger på vej? håber jeg da...
« Dato: 27 Maj , 2010, 09:31 »
Hallo igen  ::)
Jeg regner med at der popper nogle kyllinger frem under skrukken inden længe, da hun har lagt på dem i små tyve dage... Jeg skal ud og "handle" om en times tid og skal lige høre/være sikker på hvad jeg skal ha'...
- lille vandtrug, hirse, startfoder, evt. fuglefoder, spåner... Er der mere der ville være smart at købe til starten..

Og lige et hurtigt question; går skrukken af æggene når kyllingerne begynder at kæmpe sig ud eller kan jeg bare forvente at der ligepludselig er kyllinger... (har kun haft høns i et par måneder)  ;D

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Kyllinger på vej? håber jeg da...
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2010, 09:39 »
Jeg har sådan et langt zinkfodertrug med huller, det er smart når de er et par dage gamle, for hvis man fodrer på en plade eller tallerken synes jeg der går meget mad til spilde fordi de går og skider i det.
Hvis du kan få en vandautomat som er en skål i plast med huller i låget, hvori man skruer en halv liters sodavandsflaske, så er den rigtig god!
Du kan se begge dele på americas hjemmeside.

Undulatfoder er super at starte dem på. Husk at startfoderet skal være meget findelt.

Jeg kan ikke hjælpe dig med resten, for jeg har kun ruget i maskinen indtil nu (men har en skruk liggende, dag 15 idag ;D)

Good luck! Og lad os høre hvordan det går ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2010, 09:51 »
Ja..Skal da også ha' sådan en fodertrug, men hvad mener du med at startfoderet skal være findelt?  ::)

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2010, 09:53 »
Du skal købe kyllinge start foder, og det er findelt, det kan du supplerer med undulat eller kanarie blanding.

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2010, 10:03 »
Hej.
Min erfaring er at hun bliver liggende når kyllingerne klækkes.
Når jeg løfter hende og kigger, fjerner jeg samtidig de tomme skaller som evt ligger der.
Held og lykke. Det er bare så sjovt og dejligt at ha kyllinger.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2010, 10:06 »
Tror min skruk ville gå helt AMOK hvis jeg begyndte at løfte hende op.. Mercedes; napper dine ikke ud efter dig når du prøver på sådan noget..?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2010, 16:50 »
Mine skrukker er vant til at jeg stikker hænderne ind under dem og tjekker æg m.m. Når der er kyllinger er de også vant til, at jeg stikker hånden ind under og tjekker kyllingerne.
I begyndelsen kan de godt være lidt hakkende, men som regel bliver vi ret gode venner i løbet af forløbet, og de er aldrig i tvivl om at vi har det samme mål for kyllingerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2010, 17:01 »
Ville også gerne ha' det forhold med mine høns, men tror ikke helt de stoler på mig Marianne.. Du sagde også til mig at du ikke brugte handsker og at du kunne vise mig det hvis det blev nødvendigt..  ;D Men jeg har bare stået tidligt op og været der når skrukken er ude i gården for at strække sig.. Så kan jeg lige nå at kigge til de små æg..  :D

- Har købt diverse ting til når kyllingerne kommer nu, men de havde kun hirsestænger.. Kan man bare bruge dem eller skal jeg finden et andet sted at købe det??

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2010, 21:28 »
Det handler også lidt om øvelse, for i begyndelsen var jeg da også "bange" for hønens hakkende næb, så de første par gange havde jeg nogle tynde stofhavehandsker på, men det blev for besværligt, og jeg synes faktisk ikke de hakker særlig hårdt.
Det skal nok komme  /o jeg har selv fået rykket mine grænser, for hvad jeg syntes, man kunne eller ej  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2010, 22:04 »
Martin, jeg har bare givet mine startfoder, når de er klækket. Hirse er godt, men ikke livsnødvendigt :)

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2010, 22:10 »
Så du giver dem kun startfoder? - Har købt startfoder, lidt undulat snask og så regner jeg med at gi' dem nogle få kvaste hårdkogte æg..

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2010, 22:14 »
De behøver kun startfoder for at leve og trives. Resten er forkælelse og i øvrigt også en god idé, i forhold til at lære dem at spise andet end pillefoder :) Og så er det jo også sundt for dem med et alsidig foder :)