Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forskellige spørgsmål omkring kyllinger  (Læst 5149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Forskellige spørgsmål omkring kyllinger
« Dato: 26 Maj , 2010, 08:08 »
Har en del spørgsmål som jeg også tror at andre kan få glæde af, så her kommer lige en lang smøre ;)

Hvad gør man når kyllingerne får små klumper af lort i rumpen? Hvad skyldes dette og hvordan "behandles" dette?

Hvilken måde et bedst at holde kyllingerne under? Under en varmelampe på gulvet i hønsehuset eller i en rugemoder?

Hvis man som i mit tilfælde har en høne der er skruk og giver hende kyllingerne, hvor mange kan hun så have? (jeg har 14) Vil hun kunne passe så mange kyllinger når hun kun kan ligge på 8 æg?

Der kommer sikkert flere spørgsmål :D..

På forhån tak  <E *h
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forskellige spørgsmål omkring kyllinger
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2010, 08:14 »
Klumperne skal fjernes, ellers kan de sætte sig som en prop, så kyllingerne dør. Jeg plejer at tage kyllingerne med ind og vaske dem forsigtigt med en svamp og lunkent vand, jeg klemmer også klumpen mellem neglene, så de forsigtigt kan smuldres af. Til sidst når jeg har duppet kyllingen tør med wc-papir smører jeg en lille klat vaseline eller lignende på. Som regel er det kun nødvendigt at gøre det nogle få dage.
Havregryn i foderet synes at modvirke løs mave hos kyllingerne.

Jeg tror, du kan holde kyllingerne på begge måder, de må bare ikke få træk. Jeg har set hos flere avlere, at de laver et ovalt indelukke, så der ikke er nogen hjørner, som kyllingerne kan "fare vild" i.

Min ene wyandotte har selv ruget 8 kyllinger ud, siden fik hun 6 ekstra, dem har hun fint kunnet holde varme, så det tror jeg også din silke kan. Som en tommelfingerregel siger man, at en høne kan passe ca. dobbelt så mange kyllinger som hun kan ruge ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2010, 08:29 »
Tusind tak for svar Marianne :D

Så tror jeg at jeg vil lade de sidste syv blive til hendes kyllinger også, for det er altså noget nemmere med en høne end en lampe :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2010, 08:36 »
Velbekomme Mikkel, anytime  :D
Ja MEGET nemmere, og du får sundere kyllinger  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2010, 12:19 »
Jeg er enig med Marianne!

Når jeg får "maskinkyllinger" starter jeg dem i kyllingemoder, men når de bliver for store til den kommer de i hønsehuset, hvor jeg har en "kravlegård" der består af noget stormasket hegn som de store ikke kan komme igennem, der kan de små selv gå ud og ind og få varme fra lampen og startfoder fra en skål. På et tidspunkt gider de ikke længere have startfoderet og spiser som de andre, så tager jeg kravlegården væk...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2010, 12:31 »
Må jeg lige hænge på her?

Hvor længe lader I (Morten) kyllingerne være i kyllingemoderen?

Jeg er ved at fabrikere noget hule-hygge-agtigt ud af et lille kaninbur og er lidt i tvivl om hvor længe de kan gå der? Der er nemlig et større lille hus på vej (som min mand hjælper med) men jeg kan godt være i tvivl om hvornår det liiiige står færdigt.

Og æggerne ER altså i rugemaskinen  ;D

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2010, 18:25 »
Må jeg lige hænge på her?

Hvor længe lader I (Morten) kyllingerne være i kyllingemoderen?

Det afhænger af hvor mange kyllinger der er (jeg har kun en lille kyllingemoder med begrænset plads - vejret og evt. om der er andre kyllinger i hønsehuset (for så kan de små jo ikke være i fred i "kravlegården" alligevel...

Lige nu vil jeg ikke lade dem gå i kyllingemoderen så længe, men i februar/marts da jeg havde nogen små gående gik de i kyllingemoderen indtil de var fuldfjerede. Men jeg har jo en varmepære i "kravlegården" så de behøver ikke gå ret længe her i foråret - et par uger måske 3?
Mvh. Morten

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2010, 18:47 »
Nemlig! Jeg vil have sådan en kyllingemoder næste gang! I aften når der er faldet ro over hønsene "stjæler" jeg kyllingerne og renser deres rumper ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2010, 21:50 »
Nemlig! Jeg vil have sådan en kyllingemoder næste gang! I aften når der er faldet ro over hønsene "stjæler" jeg kyllingerne og renser deres rumper ;)

Du kan da låne min hvis det er...
Mvh. Morten

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2010, 21:57 »
Tak for tilbuddet Morten, men jeg tror jeg vil have fat i min egen, ellers tusind tak :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.