Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Burde vi sende rugeæg?  (Læst 17532 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Burde vi sende rugeæg?
« Svar #15 Dato: 25 Maj , 2010, 22:23 »
Du kan på intet tidspunkt komme til at hæfte for at vedkommende ikke har held med de indkøbte rugeæg !
Det er bare ærgerligt sonnyboy ! 8)
Jeg har lige klækket 16 ud af 39 som kom fra UK. Jeg kunne også ha været mere uheldig at der ingen var klækket. Jeg kunne aldrig drømme om at klandre sælger som forhåbenligt har gjort et godt stykke arbejde med at pakke dem ind.
Sådan er vilkårene når man beder om at få dem sendt ! Det må være på egen risiko, ellers kan man jo bare undvære eller selv hente !
Min mening!

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 25 Maj , 2010, 22:56 »
Helt enig! Det er på købers egen risiko.

Jeg har netop 24 æg i maskinen  - sendt fra England, og jeg håber/krydser fingre for, at der kommer pænt med kyllinger ud af dem. Det skal siges, at de var pakket særdeles omhyggeligt (ligesom Gunnis, tror jeg) med bobleplast om hvert eneste æg, anbragt i seks-stks æggebakker - igen pakket ind i bobleplast, og hele herlighede gemt i en kasse skumfiduser

Jeg opfatter det lidt som et lotterispil - man kan vinde og man kan tabe. Jeg har slet ikke haft tanken, at sælger skal stå til regnskab, hvis postvæsenet har været for hårdhændet. Til gengæld ser jeg det som en fin mulighed for at få fat i æg langt væk fra, hvor jeg aldrig ville kunne hente dem.

Men utilfredse kunder findes overalt, og jeg tror, Randi, at du er udsat for en af dem lige nu  >:(

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #17 Dato: 25 Maj , 2010, 23:18 »
Lov og pris til dem som gider sende, og har så gode høns at befrugtningsraten er så god at æggene kan tåle transporten.

Lidt til statistikken

juni 2009 - 20 trefarvet sussex æg sendt med post DK fra Svendborg til Nordjylland. 9 klækkede kyllinger
april 2010- 24 lavendel araucana æg sendt fra England til Danmark- 13 klækkede kyllinger 10 overlevende(klumpfødder??)

maj 2010- 24 hvedefarvet og blå kobber maran sendt fra England til Danmark- 9 klækkede kyllinger

maj 2010- 20 trefarvet sussex æg, transporteret 20 km på passager sædet af en bil - 1 klækket kylling

Så som i kan se er postforsendelse den sikreste transportform for rugeæg ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 25 Maj , 2010, 23:32 »
Jeg tror ikke jeg tør køre med dig Johanne. *g *g *g
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #19 Dato: 26 Maj , 2010, 00:02 »
Mai-britt:

Er glad for at det gik godt med forsendelsen... det er første gang jeg sender rugeæg, så det er da rart at vide at min indpakning var vellykket ;D

Og tillykke med de små pipper... Jeg glæder mig så meget til i morgen når jeg skal ud og se hvad der er kommet ud af mine pippnde æg <L
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #20 Dato: 26 Maj , 2010, 00:46 »
Helt enig! Det er på købers egen risiko.

Jeg har netop 24 æg i maskinen  - sendt fra England, og jeg håber/krydser fingre for, at der kommer pænt med kyllinger ud af dem. Det skal siges, at de var pakket særdeles omhyggeligt (ligesom Gunnis, tror jeg) med bobleplast om hvert eneste æg, anbragt i seks-stks æggebakker - igen pakket ind i bobleplast, og hele herlighede gemt i en kasse skumfiduser

Jeg tror at vi får samme sted fra   http://www.pippineggs.co.uk/
Julee som hun hedder pakker æggene rigtig godt.
Desuden er hun meget reel, jeg bestilte 2 x 24 betalte for 2 x 18.
 /o /o /o /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 26 Maj , 2010, 07:48 »
Sidste år sendte jeg 6 æg her i DK, de var pakket i styropor-æggebakke, og køber gjorde alt efter bogen: lod dem hvile 24 timer inden de kom under en skruk, og IKKE et eneste klækkede  <W
Jeg ved jo at Jensen har skud i bøssen, for jeg har jo en fin klækningsprocent af æggene herhjemme.
Jeg har besluttet, at jeg ikke vil sende æg en anden gang, ikke pga. af køber, men fordi jeg var ked af det og ærgerlig over det resultat. Jeg havde pakket æggene på samme måde, som de æg, jeg havde fået sendt fra England, var pakket. Her var resultatet 8 kyllinger af 24 æg.
Jeg har nogle gange haft æg med i bilen, der har jeg haft fine resultater.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #22 Dato: 26 Maj , 2010, 08:41 »
Jeg tror at vi får samme sted fra   http://www.pippineggs.co.uk/
Julee som hun hedder pakker æggene rigtig godt.
Desuden er hun meget reel, jeg bestilte 2 x 24 betalte for 2 x 18.
 /o /o /o /o

Ja, det er samme sted.
Utrolig ordentlig service - robust indpakning, fin kommunikation (hun læser og svarer på mails hver aften, ja, og man betaler for 18 og får 24.

Men jeg er da godtnok spændt på, hvor mange kyllinger, der kommer ud af det eventyr :D

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #23 Dato: 26 Maj , 2010, 21:06 »
Jeg har lidt blandede erfaringer med at få tilsendt æg, men generelt er det gået godt.
Som tommelfingerregel kan man regne med at hvis man kan se, at kassen har fået tæv undervejs og der evt. er beskadigede æg, så er sandsynligheden ikke stor for at det går godt. Befrugtningen ses som fin ved første lysning, men når der lyses f.eks. på dag 12, så er der mange der er gået i stå.
Dette må regnes som risikoen ved at få æg sendt! I andre tilfælde har jeg fået 10 kyllinger af 12 æg... Jeg er klart fortaler for at man skal sende/få sendt de æg man ikke kan levere/få leveret på anden måde ellers kan vi da godt godt hen og få ualmindelig svært ved at få blodfornyelse til vores stammer.

Pengene tilbage... tsk tsk tsk. Nu er det jo ikke urtepotter vi arbejder med  ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #24 Dato: 26 Maj , 2010, 22:59 »
Jeg har jo fået tilsendt æg to gange (Tyskland & England).
Tyskland 30 æg = 8 kyllinger
England 24 æg = 6 kyllinger

De har begge gange været fint pakket ind i savsmuld og meget emballage.
Ingen som helst kritik til afsenderen. De har gjort det, der skal til.

Har fået og vide at det er vigtig, at de skal hvile koldt i mindst 24 timer ved ankomst.

Transporten tager hårdt på æggene. Sådan er det bare.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 27 Maj , 2010, 10:43 »
24 æg sendt. 10 æg modtaget hele, det er jo hvad der sker, men det er jo stadig trist! Det kan dog aldrig være afsenders skyld, kun posten kan stå med ansvaret her :) Der er kommet kyllinger af de 10 æg, hvor mange ved jeg ikke helt præcist endnu ;)

Har sendt æg flere gange. Senest sendte jeg 30 æg igår! Om de når hele frem må vise sig idag, hvor Lene gerne skulle modtage dem ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #26 Dato: 27 Maj , 2010, 11:30 »
Jeg er klart tilhænger af, at man kan og vil sende rugeæg.
Specielt når det drejer sig om æg fra andre lande.
Der burde ikke være nogen restriktioner for dette, op til et antal på f.eks. 25 æg.
Jeg går selvfølgelig også ind for direkte afhentning/levering, hvis dette er muligt, da man så selv har kontrol med, hvordan pakken behandles.

Mht. betaling, ja så er der jo flere muligheder, nogle sender æg, hvis klækkeprocenten ikke er eller matcher et forudbestemt niveau, andre ikke. Man skal bare sørge for at gøre dette klart inden, ellers hænger man i realiteten på den, selvom der ikke er skrevet nogen kontrakt. (Dette er dog ikke retsgyldigt)
Men det er altid godt at man har aftalt på forhånd, hvad der skal ske, hvis ingen af æggene klækker, eller hvis pakken er i stykker osv.... mulighederne er jo mange.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 27 Maj , 2010, 11:53 »
Hvis man får æg fra udlandet, er der så ikke noget med at man skal registreres som importør?
Mvh Marianne

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #28 Dato: 27 Maj , 2010, 12:00 »
Hvis man får æg fra udlandet, er der så ikke noget med at man skal registreres som importør?

Nu var festen ellers lige så god......
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

• Gæst
« Svar #29 Dato: 27 Maj , 2010, 12:35 »
Jeg har to gange fået æg udefra.

Den ene gang var det seks æg, jeg fik forærende i Fankrig (og derfor har jeg nu to ægte franske maraner i haven)

Anden gang bestilte jeg æg i England (og de er pt i rugemaskinen)

Begge gange uden importtilladelse med god samvittighed.

Jeg synes altså, der er forskel på de små-hobby-hønse-holdere, som de fleste af os er og så på erhverslivets langt langt større mængder af æg/levende/døde dyr på tværs af landegrænserne. Der er overhovedet ingen sammenligning.

Men jeg hører jo også til dem, der kan finde på at gå over for rødt i et fodgængerfelt på en øde natvej, hvis altså der ikke er biler i sigte  ;)