Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Burde vi sende rugeæg?  (Læst 17522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Burde vi sende rugeæg?
« Dato: 25 Maj , 2010, 20:14 »
Jeg har tit sendt rugeæg rundt i landet og for det meste kommer æggene helskindet frem..men hvad med de ødelæggelser der kan ske inde i ægget..
Det kunne være rart hvis nogel begyndte f.eks. at melde tilbage på hvor mange æg der egentligt bliver til kyllinger.
Jeg synes ikke at jeg har været specielt heldig med nogle af de rugeæg jeg har modtaget i de seneste år..
Jeg har f.eks. lige kasseret 15-16 rugeæg. hvor jeg ved den første lysning kan se at luftlommen er fuldstændig ødelagt, og at der nærmest er runde bobler der flyder rundt indeni..ærgerligt..men det er jo en chance man må ta ved at de bliver sendt..
Jeg har dog pt. haft en utilfreds kunde som jeg har sendt rugeæg til..han sendte en sms, at han gerne ville ha pengene tilbage pgr. der kun var få æg med gevindst i..men jeg mener ikke umiddelbart at man bare sådan kan forlange pengene tilbage..der er jo en risiko ved at købe rugeæg, og skal de så også sendes er risikoen endnu større.jeg kunne aldrig finde på at forlange pengene tilbage, hvis jeg har købt rugeæg..
Men det ville være rart at få lidt tal på bordet om hvad denne forsendelse gør ved rugeæggene..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Burde vi sende rugeæg?
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2010, 20:20 »
Jeg fik for nylig 12 æg sendt - 6 var befrugtede, og der kom 6 fine kyllinger. Resten af æggene så fine nok ud under lysning, blot blanke.

De var pakket ind i æggebakke, med savsmuld over og under æggene og i kassen udenom æggebakken. Helt perfekt, og ingen ødelagte æg.
Mvh Marianne

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2010, 20:35 »
hej Rikke du ved vel selv hvad befrugtning du har i snit så var det vel ikke så svært at tage en potion æg dele dem i to sende den ene halvdel til sig selv og så den dag de kommer tilbage vænde en dag og så smide dem i rugemaskinen ved godt det koster lidt men så ved du jo hvor mange prosent de æg du sender bliver ringer ;)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2010, 20:45 »
Det er lidt af et lotterispil at sende rugeæg.. Nogle gange (oftest) så går det godt, andre gange bliver pakkerne kastet rundt og æggene kan være smadret, selv om de er pakket godt ind. Så det er svært at sige noget om netop en forsendelse.

Men hvis alternativet er at køre til den anden ende af landet, så kan det jo godt være værd at tage risikoen og sende dem og så pakke dem bedst muligt ind.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2010, 20:54 »
Så vidt jeg husker så har jeg fået tilsendt rugeæg 4 gange. Den ene gang var der et fint resultat. En anden gang gav ca. halvdelen af æggene, kyllinger. De 2 andre gange gav, det stort set ingenting.
De 2 gange det gik skidt var der flere æg der var gået i stykker. Og i dem der var intakte, var lufblæren rystet løs.
De gange det gik rimelig godt, var luftblæren i flere af æggene også gået løs. Hvis først luften bare fiser rundt i hele ægget så giver det aldrig en kylling.
Så jeg sender meget sjældent rugeæg, til andre, med posten. Det ender ofte i "bøvl og besvær". Jeg gider ikke alt det besvær for "lidt småpenge".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Delodia

• Gæst
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2010, 21:07 »
Jeg fik for ikke så længe siden sendt 24 rugeæg, og ud af dem kom samtlige sikkert frem (jeg tabte så meget uheldigt et på køkkenbordet). Så ud af 23 æg, lyste jeg liv i alle 23 på 19 dagen  (de er i fuld færd med at klække idag). Det skal så også indskydes at sælger havde pakket æggene ind så det var Royal Copenhagen værdig. De lå i savsmuld og flere lag glasuld.
Jeg havde klart forventet at der ville gå æg til i sådan en forsendelse, så jeg blev meget positivt overrasket.

Anyway, jeg vil aldrig klandre en sælger for et dårlig rugeresultat. Det må være den risiko man tager, når man vælger at få sendt, og det vil være synd hvis det fremover skal afholde sælgerne i at sende rugeæg.
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2010, 21:10 Fra ICK »

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2010, 21:27 »
meget enig men 3 kilometer fra mig bor der en der har gjort sig til et spisjale han får tit sent æg han har bestilt og han siger at det er med blanet resultat men samtidelig ved jeg at han altid har held med at sænde æg tror det har meget at gøre med hvor god form ens høns er i så de lækker gode æg med høj befrugtning

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Maj , 2010, 21:33 »
Jeg tror jeg var uheldig med posten denne gang,,der var 4 æg der var i stykker og 20 stk. tilbage,,og ud af dem er der kun 4-5 stk. tilbage med liv i..

Selvfølgelig er en høj befrugtningsprocent godt..men den kan vel også blive smadret ved en hård medfart ved forsendelsen..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #8 Dato: 25 Maj , 2010, 21:45 »
Jeg synes helt klart ikke man kan forlange penge tilbage - det er en risiko man tager når man vil have sælger til at sende rugeæg  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Maj , 2010, 21:46 »
ja bestæmt men jeg fik æg fra sjæland for et stykke tid siden de æg var pakket i en æggebakke og der efter i en pap kasse uden nogen beskytelse og så var der skrevet forsiktig på den men bare sent som almindelig pakke så fik tre hele æg ud af 20 så jeg spørger lidt mere ind til om de er vandt til at sænde æg og er det i jyland hænder jeg dem selv

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Maj , 2010, 21:51 »
Ja, John..den forsendelse må være en ommer..Jeg holder på at æggene selvfølgelig skal ligge med køkkenrulle omkring i æggebakken..og en god stor papkasse hvor der bliver klemt sammenrullet avispapir godt ned omkring bakken, så den bliver klemt god fast, så den ikke rutsjer rundt..
-sådan her jeg haft succes med mine forsendelser..men husk en stor papkasse er bedst..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 25 Maj , 2010, 22:01 »
Jeg er meget glad for, at nogen vil have ulejligheden med at sende æg. Da mine fra England kom, var de pakket med bobleplast omkring hvert eneste æg, derefter æggebakken (6 stks modellen) ligeledes i bobleplast. Derefter var de pakket med flamingskumfiduser. Alle 48 æg kom uskadt frem, men nogle af luftlommerne opførte sig mærkeligt efterhånden som tiden gik i rugemaskinen. De lagde sig nærmest hen ad den ene side.

Ikke desto mindre blev det til 14 ud af 24 Araucaneræg og ligeledes med silkeæggene 14 ud af 24. Det er jeg godt tilfreds med, i og med at posten i DK havde skadet den ene af de to pakker. >:( >:(

Jeg skrev løbende en besked til afsenderen om forløbet med æggene og hun sagde at flyveturen tog lidt hårdt på æggene.

VH Gunni.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 Maj , 2010, 22:02 »
Har været heldig, men de var virkelig også godt pakket ind (Lærke  /o )

Der var 12 æg i kassen, hvoraf de 2 ikke var befrugtet og 2 der ikke udviklede sig, men ellers ok luftlommer i alle.
...Så der render 8 glade mini silker rundt nu

Men ligefrem forlange penge retur når man frivillig vælger den mest brutale måde at "hente" æg på ???
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Maj , 2010, 22:06 »
ja og så er vi jo der at nogen er bæder og meget mere omhygelig ind ander men har fundet ud af at det er vigtig at det er nogen der går op i at deres æg skal være iorden og i god stand når de når frem  men det er svært at stå til regnskab for posten men havde ogser en lidt sjov episode en jeg købte påfugle æg af  15 stk var der 4 med små revner han spurte hvordan det var gået og jeg fortalte at der var 4 med småskader men resten var fine og befrugtet så gik der nogle dage så kom der 12 mere som jeg ikke havde bestilt

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 25 Maj , 2010, 22:09 »
 /o
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)