Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor langt skal fliserne graves ned rundt om hønsegården?  (Læst 14603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Jeg har fået 60 stk. 50 x 25 cm fliser forærende, se billedet. Planen er at grave disse ned, så de kommer til at stå side om side 25 cm nede i jorden hele vejen rundt om gården. Er dette langt nok nede til at holde Mikkel Ræv ude? Der bliver også sat el-hegn op rundt om gården, og vi kan evt. supplere med kampesten på den udvendige side af hønsegården op ad hegnet.

Gode råd modtages som altid med stor tak :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvor langt skal fliserne graves ned rundt om hønsegården?
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2010, 12:37 »
Jeg tror jeg ville grave dem 40 ned og lade 10 cm være over jorden - hvis i bor et sted med mange ræve så ville jeg også lægge tråd i bunden af hønsegården  :)
God arbejdslyst  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2010, 17:07 »
Jeg tror jeg ville grave dem 40 ned og lade 10 cm være over jorden - hvis i bor et sted med mange ræve så ville jeg også lægge tråd i bunden af hønsegården  :)
God arbejdslyst  :)

Hmm... Ikke det svar jeg håbede på ::)... Jeg tænkte, at når der kom strøm på, og hvis man lagde en række store sten på den anden side af gården, så ville det måske kompensere for den forholdvis lave nedgravningsdybde. På den anden side gider jeg heller ikke møde en tom hønsegård en dag, så hvis 25 cm ikke er nok - ja så er det jo ikke nok. Enten skal jeg så ud og finde flere fliser eller også bliver hønsegården en del mindre end først beregnet.

Jeg tænker <A.
Venlig hilsen Tanja

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2010, 17:10 »
Jeg har ikke gravet fliser ned men lagt tråd i bunden og en masse jord henover  :) Fliserne har jeg bare lagt som kant rundt om hønsegården  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2010, 17:15 »
Ja, det var også min første tanke - se min gamle tråd jeg lige fik gravet frem af gemmerne: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9212.msg92705;topicseen#new

Der er mange forskellige syn på sagen. Jeg må lige hjem og tænke og vende det med de to herrer der skal stå for det fysiske arbejde ;).
Venlig hilsen Tanja

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2010, 17:18 »
Måske skal jeg lige nævne at mine høns ikke lukket inde der hvor der kun er net.. DVS skrukkerne er men ikke de 3 flokke... så de har stadig 300 km2 jord og træer at boltre sig i  :D

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2010, 17:24 »
Jeg har heller ikke gravet fliser ned, men har hønsetråd bukket rundt på jorden udvendig.
 Det er så blevet presset mod jorden med lange pløkker og sten. Allerede nu er græsset groet op igennem, så man næsten ikke ser hegnet.

Du kan se billeder i mit galleri, hvordan det så ud den dag jeg blev færdig.

Mine argumenter for ikke at lave anden rævesikring pt, at mine er lukket inde om natten. Tildels også fordi i vores fasan voliere 100x100 m, er der lavet denne løsning, dog med tråd med strøm i 15 cm over jorden. Den voliere ligger i skoven og der er masser af ræve, men det er ikke dem der er problemet
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Maj , 2010, 17:47 »
Jeg har ikke tænkt mig at rævesikre i dybden ... med ud ad.

Smart med det udbukkede kyllingetråd der...den ide hugger jeg vist.

Ellers foregår det her ved at grave ½ tagplader lidt ned..lægge sten og fliser så de enter står på skrå eller i en vinkel ud fra gården.

Dette fordi er ræv ikke kan finde ud af at den skal gå tre skridt baglæns for at grave sig ind. I stedet vil den stå og "grave" i det uigennemtrængelige materiale uden succes.
Med venlig hilsen Søs

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Maj , 2010, 18:40 »
Vi har gravet nettet en smule ned og så har vi lagt fliserne tæt op af nettet men ovenpå jorden uden for hønsegården!!
Vi har, 7-9-13 aldrig haft besøg af ræven!! /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 25 Maj , 2010, 20:27 »
Som sagt i din første tråd om dette, så ville jeg grave dem halvvejs ned og så lægge en række fliser der støder ind til de opretstående fliser så de danner et "liggende T" (gav det mening?)

sådan en fliserække rundt om overflødiggør efter min mening al anden rævesikring - også elhegn. Hvis altså hønsegården er overdækket. Jeg har flere gange set ræven stå og ryste på hovedet ved siden af min hønsegård - han fatter simpelthen ikke hvorfor han ikke kan komme derind  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 25 Maj , 2010, 21:18 »
Som sagt i din første tråd om dette, så ville jeg grave dem halvvejs ned og så lægge en række fliser der støder ind til de opretstående fliser så de danner et "liggende T" (gav det mening?)

sådan en fliserække rundt om overflødiggør efter min mening al anden rævesikring - også elhegn. Hvis altså hønsegården er overdækket. Jeg har flere gange set ræven stå og ryste på hovedet ved siden af min hønsegård - han fatter simpelthen ikke hvorfor han ikke kan komme derind  ;D
Jo, det gav bestemt mening ;). Og tak for alle de andre rigtige gode råd. Vi vælger nok den løsning med et ombuk af tråd hele vejen rundt ud fra volieren, og hvor fliserne så helt præcist skal ligge ved jeg endnu ikke, men de skal nok blive brugt, og jeg tror også jeg vil bruge nogen af alle vores store sten til at lægge rundt omkring volieren. Vi skal lige have hønsegården bygget helt færdig, inden vi begynder på volieren. Jeg glæder mig helt vanvittigt til at slippe de 10 marankyllinger løs i deres nye anlæg :D.

Hønsegården bliver i øvrigt overdækket - de første 9 kvm. med trapezplader og de resterende kvm. med et net af en art.
Venlig hilsen Tanja

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2010, 15:07 »
Husk lige at grave noget hønsenet ned ved døren, jeg har gravet ned,
så der er noget på begge sider af døren, bare så Mikkel ikke lige går den vej.

Vil du have strøm op også?
Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2010, 16:25 »
Husk lige at grave noget hønsenet ned ved døren, jeg har gravet ned,
så der er noget på begge sider af døren, bare så Mikkel ikke lige går den vej.

Vil du have strøm op også?
Ok, det skal jeg sørge for. Og ja, det er planen at sætte strøm på - 2 tråde.
Venlig hilsen Tanja

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2010, 20:32 »
Det skal nok lære Hr Ræv at holde snuden for sig selv.
Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2010, 22:25 »
Jeg er helt med på Mortends kommentar - bare lig dem vandret ( har jeg selv nogle stedder ) Mikkel kan godt regne ud han skal grave meget langt når de fliser er der - så prøver han dit el-hegn  dzzzzzzztt  - hvis han så prøver mere , så er han goooodt nok meget sulten.

Sådan en række vandrette fliser er også guld værd når vejret er dårligt , trillebøren ruller bedre - jow jow der er mange fordele ved at bruge fliserne som fliser  ;)

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?