Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kæmpe-cocktail?  (Læst 2896 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Kæmpe-cocktail?
« Dato: 24 Maj , 2010, 22:41 »
Jeg har brugt hele pinsen på at behandle hønsene for alt. Mider, utøj og orm. Det er bare så klamt, at vi har det hele <R. Mine børn havde lus i påsken, så jeg synes alle mine fridage går med at behandle mod utøj <W.

Mine høns får Flubenol mod orm. Nix mod kalkbensmider, og derudover vasker jeg hus og inventar og sprayer med insektgift mod lus.
Jeg synes jeg kan se og høre en tydelig bedring med ormeangrebet. Kalkbenene er også i klar bedring. Lusene/utøjet har jeg heller ikke set de sidste dage, så umiddelbart virker tiltagene ok /o.

Men jeg tænker alligevel på alle mine skrukker og kyllinger/fostre <A. Hvordan sikrer jeg, de ikke tager skade /f. Jeg tror ikke, det er sundt for dem, men mangler nok nogle alternativer.
Er der nogle, der har nogle ideér?  <+

Pyha. Tror da egentligt bare jeg trængte til at "pive" lidt :-[. Har besluttet at jeg afslutter den ordinerede behandling som planlagt, og  *k
for at alle klarer skærene uden mén /o

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Kæmpe-cocktail?
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2010, 22:49 »
Stakkels dig Frida. Det er da noget af en omgang. Du må være godt træt af kryb og kravl. *s
Tror ikke at æggene hos skrukken kan tåle nogen form for beh. slet ikke hvis det er med olie. Det lukker porrerne i æggene og kyllingerne kan derved så ikke få luft.

Jeg kan f... godt forstå at du havde brug for at pive *t Det ville jeg også ha gjort. Men du har været en rigtig god hønseholder og taget dig af problemet.  /o
 *k for at det hjælper og at du får nogle sunde og tilfredse høns bagefter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2010, 23:08 »
Du har rigtigt haft gang i kemikalierne, og har sikkert måttet hoste op med en mindre formue i den forbindelse.

Det er selvfølgelig fint at du gør noget ved problemerne så dyrene ikke lider. Det er en hver dyreejers pligt, at sørge for at dyrene er sunde og har det godt. Og det står dig selvfølgelig også frit at vælge hvilken metode/hvilke midler du vil bruge.

MEN, det kan gøres på mange måder.

Orm, prøv først med saltsyrekuren. Du kan finde beskrivelser herinde på Forum. Men i udgangspunkt er det 20 ml saltsyre pr 10 liter vand over nogle dage, nogen siger over en uge. Men prøv dig frem. Det er effektivt.

Kalkben, kan klares med alm. madolie. Nok en noget lavere literpris end ved brug af Nix. Og så er der ikke noget med efterfølgende afvaskning. Om det er lige så effektivt som Nix. Ja hvis det fordeles/påsmøres ordentligt så vil jeg mene det er mindst lige så effektivt, og samtidigt blødgør det kalkflagerne som er dannet af miderne. Du hælder en god portion madoile i en lille skål. Holder fast om hønen, fingrene ned i skålen og så fordeler du madolien på løb og fødder af hønen. Er de svært angrebne af mider skal du nok gentage kuren et par gange.
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2010, 08:21 »
Puha sikke en omgang  >:(

Prøv at se min tråd 'kalkben' - der har jeg sat billeder ind af de forbedringer der har været efter blot en 1½ uge.. mine høns var svært angrebne og havde gevækster. Jeg har kun brugt madolie til at smøre med. Jeg har haft handsker på og brugt en bagepensel  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2010, 16:26 »
Tak for tilbagemeldingerne *o.
Jeg har set (og prøvet) forslagene med almindelig madolie til kalkben. Købte 4 dværghøns sidste år, som var ligeså hårdt angrebet som Randis høns. Jeg synes bare jeg har døjet med det så længe, fordi jeg egentligt synes deres ben så ok ud, og derfor glemmer videre behandling <J. Her mens de lå skruk, har det bare eksploderet med kalkben :o. Det synes jeg må være "træls" for hønen, derfor har jeg nu valgt en lidt "hårdere" behandling, som jeg synes virker.
Utøj er jeg lidt mere usikker på, hvornår og hvordan det er kommet <A. Jeg kigger jævnligt dyrene efter, og har ikke fundet noget på dyrene. Men på æggene har jeg set jordmider, og nogle bitte små grå nogle, jeg ikke ved hvad er. For at være på den sikre side (tænker på blodmider, lus og lopper), har jeg valgt at spraye rede og omgivelser. De dyr har jeg opdaget, samtidig med min mand lavede ekstra redekasser af træ der har ligget ude. (Da de høns der endnu ikke skrukker, mangler redekasser pga. skrukker der ligger spredt over hele matriklen). Det er muligt det "kun" er nogle "træ-dyr", der egentligt ikke selv ønsker at være i nærheden af mine høns :-\
Ormene har jeg været overrasket over :o Har en høne der har nyst i et lille års tid. Troede det var forkølelse. Så kunne det være vinteren. Så kunne det være det uvante over at kunne komme ud igen her til foråret. Så kunne det være......, ja, alt muligt. Flere høns har haft "tynd mave" i løbet af vinteren, som blev bedret lidt med "hønse-guf", men aldrig helt godt. Min venindes dyrlæge siger, at det er de helt klassiske tegn på hals- og lungeorm <R. Jeg anede det ikke <W, selvom jeg har læst og læst her og på nettet i det hele taget. Føler mig nok som verdens dårligste dyreejer, der bare ikke sætter mig nok ind i dyrenes velfærd osv <W. Derfor måtte jeg vælge den behandling, som jeg er blevet lovet virker. Hønen har det bedre, men er stadig ikke helt på toppen. Vejrtrækningen er bedre og hun nyser ikke nær så meget.
For fremtiden vælger jeg nok at forebygge. Jeg har altid tænkt, at man også skal passe på ikke at gøre utøj/kryb resistente, men jeg ønsker ikke mine dyr igen skal rammes så hårdt, fordi jeg ikke er "konsekvent" og vidende nok <A.
Åh m/k. Det blev en lang smøre. Men jeg synes det var lidt svært at begrunde de tiltag jeg tager kort ;)
Men igen tak for jeres tid, med at læse mine (lange) indlæg og kommentere dem <E