Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt Hjælp til en nybegynder med små kyllinger.  (Læst 4967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Diemer

• Passiv bruger
Lidt Hjælp til en nybegynder med små kyllinger.
« Dato: 22 Maj , 2010, 17:10 »
Hej allesammen.

Mig og konen har idag været ud at købe nogle kyllinger. Vi har bygget en Hønsegård, ledt på internettet i rum tid. Læst og studeret en masse om høns og små kyllinger.

Vi har bestemt os for Danske lands race, og har købt 12 små kyllinger, I håb om at få 5 høns og 1 hane ud af det. (de er 14 dage gammel)

Nu til spørgsmål:

1. Hvorfor skal de små kyllinger have varme? jeg har anskaffet en varme lampe, men kan aldrig finde noget om hvorfor? kan de ikke selv holde temp? Heller ikke hvis de holder sig samlet? (Jeg forsøger så vidt muligt at overholde temp-vejledning.) Kan de dø af for lidt varme?

2. Jeg har lavet en lille bitte plads de kan være i fyrerummet. De render rundt over det hele og spiser, så det virker som om de trives ret godt. er der noget jeg har glemt? eller overset i en vejledning for nybegynder?

3. Kan man kønsbestemme dem?

Vi har bestemt os for at købe nogle ældre høns indtil de små er gammel nok. (æg er godt)

Når så de små er stor nok efter 1 års tid eller noget skal de afløse de store...

Hvor meget mad burde 12 små at få? kan man overfodre?

Hilsen Diemer

« Senest Redigeret: 22 Maj , 2010, 17:32 Fra Diemer »

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Lidt Hjælp til en nybegynder med små kyllinger.
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2010, 18:08 »
Velkommen, Diemer.
Jeg er ikke ekspert men har dog haft høns i mange år, så jeg vil prøve at svare:

1. Små kyllinger vil normalt (i naturen) have deres mor at gemme sig og varme sig hos. Har de en mor, sørger hun/de selv for at få tilstrækkeligt med varme. Og nej, de kan ikke holde varmen selv de første tre uger. Det kan menneskebørn heller ikke.... ;) Varmelampen skal erstatte hønen og justeres efter at der skal være ca. 37 grader under den i kyllingehøjde. Så flytter de sig selv hvis de får det for varmt. Husk at sand ikke er godt lige under lampen - det bliver for varmt.

2. Det lyder OK. Det vigtigste er at de er livlige og spiser og drikker. Hvis de er daggamle kan de have behov for hjælp med at spise og drikke. Dér efterligner man hønen ved at prikke i mad/vand indtil et par af dem dypper næbbet.

3. Om man kan kønsbestemme dem som kyllinger? Tjah, med nogle racer kan man. Jeg ved ikke ret meget om danske landhøns, så her må eksperterne komme ind.

God idé med nogle voksne høns også. Bare hold øje  med dem hvis I sætter dem ud sammen med kyllingerne. Ikke alle høner er vilde med andres kyllinger ::). Ligesom hos mennesker....

Nej, du kan faktisk ikke overfodre. Der findes tabeller der angiver foderbehov. De tager desværre ikke højde for at der skrabes meget mad ud i bundlaget, hvor det meste så går til spilde. Hvis kyllingerne kan finde ud af det nu, så er en fodersilo nok det nemmeste.

Held og lykke med en MEGET vanedannende hobby. Og glæd jer til hjemmeproducerede æg <I
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2010, 18:18 »
Velkommen

Her er lidt mere om pasning af mså kyllinger
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37
Temperaturen skal være lidt lavere end 37, nemlig 30-32 i den første uge. Deres opførsel siger om det er for varmt eller koldt.

Du kan ikke kønsbestemme landhøns endnu, men 5-6 uger så burde du kunne se forskel.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Diemer

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2010, 18:25 »
#2 tak for det nyttige svar. Og kyllingerne kommer først ved hønsene når de er lægge klar, og "afløser" de gamle... ;D

#3 der har jeg været og læst... Som jeg skrev overholder jeg så vidt temp-tabellen, som netop er forskrevet i den link du referede til. Jeg forsøgte at udlede om de kunne dø af det, eller om det var for at sikre et bedre vækst (som fx fisk, det er nok en af mine stærkere sider frem for høns), Eller om det blot var en skrøne som man læste mange steder...
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2010, 18:29 Fra Diemer »

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2010, 18:58 »
#2 tak for det nyttige svar. Og kyllingerne kommer først ved hønsene når de er lægge klar, og "afløser" de gamle... ;D

#3 der har jeg været og læst... Som jeg skrev overholder jeg så vidt temp-tabellen, som netop er forskrevet i den link du referede til. Jeg forsøgte at udlede om de kunne dø af det, eller om det var for at sikre et bedre vækst (som fx fisk, det er nok en af mine stærkere sider frem for høns), Eller om det blot var en skrøne som man læste mange steder...

Tillykke med kyllerne. Det er så sjovt at følge deres opvækst.

Så vidt jeg ved kan kyllinger ikke holde varmen, da de kun har dun, og ikke fjer. Fjerene bliver udviklet i løbet af 4-6 uger, og derefter kan de selv holde varmen. Mine kyllinger fik taget varmelampen da de var ca. 5 uger gamle.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2010, 07:07 »
Velkomen på forum, Diemer  :D
Jeg kan se, du allerede har fået god hjælp  /o
Pt. har jeg selv kyllinger på ca. 1, 2 og 3 uger, og de ældste kan næsten klare sig uden deres mor. Især på gode solrige dage. Mine går alle med deres egen skruk.
Dine hønekyllinger vil sikkert være klar til at lægge æg, når de er 5-6 måneder, det kommer lidt an på racen og også på årstiden, men kyllinger, der er fra foråret, når som regel at komme i æglægning inden vinter.
Jeg kan også kun tilføje, at høns er nok en af de mest hyggelige og afstressende ting, man kan beskæftige sig med. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2010, 10:53 »
Hej Diemer og
 <I Velkommen <I

Til forum.

Du kan ikke overfodre kyllinger, i hvertfald ikke når de er så små.
Og når du skriver at de render rundt over det hele så siger det mig at de har det rigtig godt. Ellers ville de klynge sig sammen og pippe ynkeligt. Hvis du har hørt det er du ikke i tvivl om hvad et ynkeligt pip er.

Det lyder altså til at du har sat dig meget godt ind i sagerne fra starten af Diemer, og jeg tror du gør det helt rigtige. Men jeg forstår godt at du spørger alligevel, jeg var ligesådan de første gange vi fik høns/kyllinger/skulle sætte flokke sammen osv osv osv  <J

Det viser vel bare man går op i sine dyrs ve og vel  /o Og det kan vi godt lide  ;D
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Diemer

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2010, 14:15 »
Tak allesammen for den gode hjælp. Vi modtog igår vores stor danske landhøns. Og de første 4 æg er lagt idag. Det ser ud til at de trives. Og Hanen galede imorges kl 6.  ;D Vi købte 5 høner og 1 hane.

De små har det også fint, de render rundt med deres ællinge venner (2stk). De fik en smule rugbrød idag, og lidt grønt...

hilsen Diemer